"Frigg" var det første C-130J-flyet som ble levert for halvannet år siden. I går markerte Lockheed Martin og Luftforsvaret at hele bestillingen på fire maskiner nå er fullført. (Bilde: Lockheed Martin)

Siste Hercules er levert

Dermed er det nå like før Luftforsvaret er operative med fire C-130J-transportfly.

Hustruer

Markeringen av at Lockheed Martin nå fullfører leveringen av de såkalte Super Hercules-maskinene fant sted tirsdag på flyprodusentens anlegg i Marietta, like utenfor Atlanta, Georgia.

De to første flyene, «Frigg» og «Idunn», ble levert i henholdsvis november 2008 og april 2009. De to siste transportflyene bærer de norrøne navnene «Siw» og «Nanna». De fire er hustruene til Odin, Balder, Tor og Brage.

Les sakene: I kveld lander Idunn

Forsvarsministeren på jomfrutur over Oslo

Lockheed Martin inngikk i 2007 en avtale om levering av fire C-130J Super Hercules transportfly, inkludert reservedeler og trening.

Holm, Morten

Mer effektivt

– Den norske bestillingen var en milepæl for C-130J på verdensbasis. For to år siden valgte Norge å bli et av de landene som velger dette transportflyets fleksibilitet og egenskaper. Dette gjør det norske Luftforsvaret til et av verdens mest avanserte når det gjelder transportkapasitet, sier direktør for det norske C-130J-programmet hos Lockheed Martin, Julie Whitehead, i en pressemelding.

De nye Herculesene erstatter 1968-modellen som heter C-130H. De synlige forskjellene er først og fremst nye motorer/propeller og et skrog som er forlenget med cirka 4,5 meter som gjør J-versjonen langt mer effektiv enn forgjengeren. Ikke så synlig utenfra er for eksempel den nye avionikken og Head-up-displayene (HUD).

De gamle maskinene er faset ut og står lagret i Arizona i påvente av at de selges.

Prestisjeprosjekt i fare

Jakter flyoppdrag for milliarder

C-130J-en "Frigg" hadde med seg to F-16 på jomfruturen over Oslo i november 2008. Foto: Scanpix Paulsen, Øystein