(Bilde: MARCELO DEL POZO)

Prestisjeprosjekt i fare

  • Industri

Før jul var Airbus militære transportfly A400M på vingene for første gang.

Les også: Grizzly tok endelig av

Airbus prestisjeprosjekt, og forsøk på å komme inn på det lukrative forsvarsmarkedet, transportflyet A400M har gitt flygiganten hodepine det siste året.

Programmet er mer enn tre år forsinket og budsjettet har sprukket med 11 milliarder euro, og er nå anslått ti å koste rundt 31 milliarder euro. Regningen kan kjøperlandene få, hvis flyet i det hele tatt kommer i produksjon.

Truet med kansellering

I forrige uke truet Airbus-toppsjef Tome Enders med å kansellere hele prosjektet, som skal erstatte amerikanskbygde transportfly i land som Tyskland, Frankrike og Storbritannia. Dette ble ikke godt mottatt av kjøperlandene, som heller ikke har spesielt lyst til å ta regningen for prosjektet.

Norge var et av landene som var aktuell som kjøper av de nye transportflyene. Da de nesten 40 år gamle Hercules C130J-flyene nærmet seg pensjonsalder for et par år siden foregikk det en massiv kampanje for å få regjeringen til å velge Airbus transportfly A400M.

Våren 2007 var det hard drakamp om hvilket transportfly Forsvaret skulle kjøpe, og hadde det vært opp til motstanderne av innkjøpet av det Lockheed Martins C130J, kunne Norge nå ha vært offer for problemene Airbus har slitt med de siste årene.

Les også: Trumfet gjennom kjøp av nye transportfly

Sprekker i vingene

Våren 2007 var det klart at Norge trengte nye transportfly, da blant annet sprekker i vingene la store begrensninger på de gamle flyene.

- Slik situasjonen var for tre år siden, så hadde vi ikke tilgjengelig kapasitet, så vi måtte gjøre noe, sier Eystein Kvarving, informasjonsansvarlig i Luftforsvaret til Teknisk Ukeblad.

Etter massiv motstand, blant annet i Stortinget, tvang regjeringen gjennom kjøp av fire nye transportfly fra Lockheed Martin for 3,6 milliarder kroner våren 2007.

Svertekampanje

Forsvarsdepartementet hevdet blant annet at det pågikk en en svertekampanje i forbindelse kjøpet av nye transportfly til Forsvaret. Airbus skulle bevisst ha gitt feilinformasjon om den produsenten Stortinget valgte.

På Stortinget var diskusjonen frisk, og Aps forsvarspolitiske talskvinne Signe Øye gikk inn for at Forsvaret skulle vente med å kjøpe inn nye amerikanske Hercules transportfly inntil Airbus har sin transportmodell klar i 2010.

Fra opposisjonshold ble det også fremholdt at Airbus kunne være et alternativ:

- Ifølge våre opplysninger er det et firma som heter Airbus, som kan levere tilsvarende type fly ca. 500 mill. kr billigere for fire fly. Den typen fly har ca. dobbelt så stor lastekapasitet. Den har ca. dobbelt så stor kapasitet når det gjelder å være i lufta, og andre ting som kan være – jeg understreker kan være – bedre for det norske forsvaret, sa Frps Per Roar Brandvold i en stortingshøring om flykjøpet.

Forsvaret fornøyd

Men nå viser det seg altså at flyprosjektet har hatt en kostnadssprekk på 50 prosent. Kostnader som til syvende og sist kan belastes kundene.

Budsjettsprekk eller ikke, i forsvaret er de fornøyd med å ha fly som flyr, og ikke rammes av massive budsjettoverskridelser.

- Alternativet var å prøve å levetidsforlenge de gamle flyene. Vi var for så vidt positive til begge alternativene, og syntes A400M var en spennende mulighet, men har fått en veldig god løsning nå, sier Eystein Kvarving.