Airbus A400M fløy for første gang i formiddag. (Bilde: MARCELO DEL POZO)

Grizzly tok endelig av

Airbus A400M

Lengde: 45,1 meter

Vingespenn: 42,4 meter

Høyde: 14,7 meter

Motorer: 4 x EuroProp International TP400-D6, 8.200 kW, åttebladers propeller

Maks take-off-vekt: 141 tonn

Lasteevne: 37 tonn

Marsjhastighet: 0,68 – 0,72 mach

Rekkevidde uten last: 8.700 kilometer

Rekkevidde med 20 tonn last: 6.390 kilometer

Marsjhøyde: 37.000 fot

Europrop International (EPI)

Et industrisamarbeid mellom Rolls-Royce, Snecma, ITP og MTU

TP-400-D6 er en nyutviklet motor for Airbus A400M

faktaark

Ordrebanken

EADS og datterselskapet Airbus Military har følgende ordrer inne for A400M

Tyskland: 60

Frankrike: 50

Spania: 27

Storbritannia: 25

Tyrkia: 10

Belgia: 7

Malaysia: 4

Luxembourg: 1

(Sør-Afrika kansellerte i november sin ordre på åtte fly)

Tre år på overtid gikk det militære transportflyet på vingene for første gang i dag

Den første A400M, som har fått kjælenavnet "Grizzly", tok av fra Airbus Military-basen i Sevilla med en britisk og en spansk testpilot i cockpit og fire ingeniører i kabinen.

Den første testflygingen ble gjennomført som planlagt i prosjektet som i hvert fall i høst har kommet i siget.

Les også: Propellkjempen klar for jomfrutur

Kostnadssmell

Det betyr imidlertid ikke at problemene er over for Airbus og eierselskapet EADS.

På flystripa under jomfruturen sto nemlig forsvarstopper fra de sju europeiske landene som venter på sine nye transportfly som skal erstatte aldrende C-130 Hercules og C-160 Transall.

Nemlig Tyskland, Frankrike, Spania, Storbritannia, Tyrkia, Belgia og Luxembourg.

De møtes nå for å avgjøre hvordan de skal løse forsinkelsene og overskridelsene.

Prosjektet ligger minst tre år etter tidsplanen og er foreløpig blitt fem milliarder euro – 42,5 milliarder kroner – dyrere enn budsjettert, ifølge en foreløpig rapport fra PricewaterhouseCoopers.

Forhandlinger

Verken EADS- eller Airbus-sjefene var spesielt ivrige etter å snakke med journalister om manglende finansiering av prosjektet, rapporterer AP fra Sevilla.

– Jeg snakker ikke om pengesummer i dag når vi feirer jomfruturen. Men det pågår forhandlinger som jeg tror vi kan komme i mål med i løpet av noen uker, sier Airbus-direktør Tom Enders.

Dagens test dreide seg om basisfunksjonene. Nå venter ytterligere tre år med testing.

Drømmeflyet er i ferd med å våkne

Reuters / Scanpix