Airbus A400M har nettopp takset for egen maskin for første gang, og i neste uka skal det etter planen i lufta. (Bilde: Airbus Military)

Propellkjempen klar for jomfrutur

Airbus A400M

Lengde: 45,1 meter

Vingespenn: 42,4 meter

Høyde: 14,7 meter

Motorer: 4 x EuroProp International TP400-D6, 8.200 kW, åttebladers propeller

Maks take-off-vekt: 141 tonn

Lasteevne: 37 tonn

Marsjhastighet: 0,68 – 0,72 mach

Rekkevidde uten last: 8.700 kilometer

Rekkevidde med 20 tonn last: 6.390 kilometer

Marsjhøyde: 37.000 fot

Europrop International (EPI)

Et industrisamarbeid mellom Rolls-Royce, Snecma, ITP og MTU

TP-400-D6 er en nyutviklet motor for Airbus A400M

faktaark

Ordrebanken

EADS og datterselskapet Airbus Military har følgende ordrer inne for A400M

Tyskland: 60

Frankrike: 50

Spania: 27

Storbritannia: 25

Tyrkia: 10

Belgia: 7

Malaysia: 4

Luxembourg: 1

Dersom været tillater det, skal det militære transportflyet i lufta for første gang i løpet av neste uke, skriver Defense News .

Etter den opprinnelige planen skulle Airbus A400M vært operativ omtrent på denne tida. En rekke tekniske problemer har forsinket prosjektet så mye at det heller blir 2013 enn 2012 at transportflyet kan bidra på sitt første oppdrag.

Spanske gla'meldinger

Ifølge Airbus Millitary selv, går imidlertid det meste på skinner nå. Det første flyet, som rullet ut av fabrikken i Sevilla i Spania fjor sommer, var for en uke siden ute og takset for egen maskin.

Fire dager tidligere hadde for første gang samtlige fire Europrop International (EPI) TP400 turbopropmotorer blitt kjørt samtidig. Nå er det altså klart for jomfrutur.

Og det er kanskje ikke så rart at testfasen nå forseres. Det begynner nemlig å brenne under føttene til morselskapet EADS, ettersom både Frankrike og Tyskland har gitt selskapet frist ut året før de tar stilling til om de beholder sine bestillinger på henholdsvis 50 og 60 fly.

Kansellerte

Ordreporteføljen består nå av 184 fly etter at Sør-Afrika tidligere i november kansellerte sin ordre på åtte maskiner.

Storbritannia har også varslet at de vurderer å gå til amerikanske leverandører i stedet for å vente på sine bestilte 25 A400M.

Det gjorde Norge for to år siden og vraket A400M til fordel for fire transportfly av typen C-130J, gjerne kalt Super Hercules, fra Lockheed Martin.

Les også: I kveld lander Idunn

A400M er konstruert for å erstatte transportflyene Hercules og C-160 Transall, men kan friste med større rekkevidde og en lasteevne på omtrent det dobbelte av C-130J.