(Bilde: Holm, Morten)
Sent i kveld kommer 135. luftvings andre C-130J Hercules til Gardermoen flystasjon. Dette bildet er av "Frigg" som ble levert i fjor høst. (Bilde: Paulsen, Øystein)

I kveld lander Idunn

C-130J Hercules

Lengde: 34,4 meter

Vingespenn: 40,4 meter

Høyde: 11,8 meter

Vekt uten last: 39 tonn

Lasteevne: 21,6 tonn

Marsjhastighet: 657 km/t

Rekkevidde uten last: 6.850 kilometer

Rekkevidde med last: 4.400 kilometer

Marsjhøyde: 8.230 meter

Likevel forventer ikke oberst Diederik Kolff, som leder 135. luftving, mange tilskuere til jomfrulandingen til Herculesen som bærer navnet «Idunn».

– Nei, dette har vi ikke annonsert i det hele tatt. Det var faktisk først tirsdag at jeg fikk vite at flyet blir levert sent i kveld, sier Kolff til Teknisk Ukeblad.

På bakken siden mars

Dette er den andre av i alt fire C-130J-maskiner, gjerne kalt Super Hercules, som Norge bestilte sommeren 2007. Pris: 3,3 milliarder kroner.

Forsvarsministeren på jomfrutur over Oslo

Første Hercules mottatt

Den første, «Frigg», ble levert i november i fjor. Men transportflyet har stått på bakken på grunn av skader den fikk under en hard landing på Kvernberget i Kristiansund 6. mars.

– Det er ikke så store reparasjoner som skal til. Problemet er å få tak i delene. De eneste som finnes i verden ligger på produksjonslinja til Lockheed Martin i USA og kan derfor ikke leveres. Delene måtte spesiallages i Italia og deretter sendes til USA for godkjenning før de kommer til oss, forklarer luftvingsjefen.

Red Flag i oktober

Kolff forventer at «Frigg» er i lufta igjen først i slutten av juli.

«Idunn» derimot vil bli operativ etter 10-14 dagers undersøkelse og innskriving i den tekniske databasen.

– Nå skal vi fly mye. Ikke minst når vi får to fly tilgjengelige i august. Forsinkelsene i oppbyggingsfasen som følge av Kvernberget-uhellet regner vi med er hentet inn i løpet av høsten. Målet er å delta med begge maskinene på Red Flag-øvelsen i Nevada i oktober, forteller Diederik Kolff.

– Dette blir et stort løft for oss og vi gleder oss til å oppnå full kapasitet etter at våre gamle fly bare delvis var i stand til å utføre operative oppdrag, sier han.

Neste sommer

De to siste C-130J-flyene, «Siw» og «Nanna», blir trolig levert neste sommer. Ifølge Kolff har Lockheed Martin begynt å få flyene raskere ut fra fabrikken, samtidig som det har kommet flere kunder til som følge av forsinkelsene med A400M fra konkurrenten Airbus.

Jakter flyoppdrag for milliarder

Her parkeres Forsvarets gamle Hercules

(Artikkelen er blitt endret. TU satt på informasjon om at det var "Nanna" som skulle leveres som fly nummer to, mens det altså ble "Idunn").