Fire gamle Hercules-fly parkert på Gardermoen før transport til Arizona. (Bilde: Forsvarets avhendingsprosjekt )
Ingen andre steder i verden står flere gamle militærfly enn på AMARG-basen i Arizona. Nå får de besøk av fem norske Hercules som skal selges. (Bilde: Google Earth)

Her parkeres Forsvarets gamle Hercules

Fakta:

  • C-130 Hercules er et amerikansk firemotors propellfly for militærtransport, bygget av Lockheed Martin. Over 2000 fly i 40 ulike varianter er laget siden første fly ble levert i 1956.
  • Forsvaret skal nå selge fem C130H, som ble produsert frem til 1996, til erstatning for C130J Super Hercules.
  • Flyet ble originalt designet for troppeforflytninger, medisinsk evakuering og lufttransport og kan ta av fra korte, upreparerte rullebaner.
  • I 1993 ble fire av de norske flyene modifisert med radarvarsler og kevlarbeskyttelse for besetningen, på grunn av flygingene under krigen på Balkan.
  • C-130 kan droppe last opp til 19 tonn fra luften og med sitt spesielle understell, kan det lande på rullebaner av svært dårlig kvalitet for å losse last.
  • Flyet har en hastighet på rundt 600 km/t, kan fly opp til 10.000 meter med 17.716 kg last og har en rekkevidde på 2958 km.
  • Besetning: Fem (to flygere, en maskinist, en navigatør og en lastemester) + medisinsk personell ved behov.

Odin, Tor, Balder, Frøy, Ty og Brage har nådd pensjonsalderen. Forsvarets arbeidshester, Hercules C-130 H, har vært i luften i snart 40 år.

Det var lenge nok for det norske forsvaret, men fortsatt finnes folk som vil ha flyene. Ett av flyene skal på museum, de siste fem skal selges.

Men i påvente av salg er ikke Norge bra nok som lagringsplass. Nå gjøres flyene klar for transport til Arizona i USA.

– Først vil de bli sendt til AMARG i Arizona. Her vil flyene preserveres og ligge i påvente av et salg. Arizona-ørkenen er valgt på grunn av klimaet, forteller Eivind Byre Hansen, informasjonsoffiser i Forsvarets logistikkorganisasjon.

Setter flyene i nulltilstand

Ifølge kommandørkaptein Odd Melsæter blir flyene satt i en såkalt nulltilstand som gjør at de ikke korroderer.

– Vi får inn nye fly selv og har behov for hangarene disse flyene bruker, men det å lagre flyene ute i Norge vil medføre korrosjon som kan ødelegge dem. Der borte er det helt perfekte lagringsforhold. Tanker blir tømt, luftinntak tettet og tiden på flyene blir stoppet, forteller Melsæter, som er leder for det såkalte avhendingsprosjektet, som selger utstyr Forsvaret ikke lenger har bruk for.

Og på tross av at flyene ennå ikke er annonsert for salg, har Forsvaret mottatt en rekke henvendelser.

Sju vil kjøpe

– Vi har fått sju henvendelser, forteller Odd Melsæter. I midten av juli reiser han til en av verdens største flymesser, Farnborough Air Show, med en haug salgsbrosjyrer.

En israelsk forretningsmann sendte brev til forsvarsministeren allerede i mars i håp om å slå kloa i et eller flere av flyene, på vegne av en føderal politistyrke. Det amerikanske luftforsvaret, USAF, har vist interesse og det har også Derco, som er verdens største leverandør av reservedeler.

Har mange år igjen

Men at flyet skal skrus fra hverandre og selges i deler er Melsæter helt avvisende til.

– Disse flyene har i gjennomsnitt 14.000 flytimer igjen, forteller han, og med i snitt 900 timer hver i luften årlig har flyene fortsatt 15 år igjen av levetiden.

Hercules-flyene er en av få flytyper som har vært lengst i aktiv tjeneste. I desember 2006 gikk typen inn i historien som en av fire med fem tiår i aktiv tjeneste, etter engelske Electric Canberra (2001), B-52 Stratofortress (2005) og Tupolev Tu-95 (2006).

Fra Afghanistan til Antarktis

40 år med aktiv tjeneste i områder som spenner fra tørr sand i Afghanistan og Mogadishu beskytning i Sarajevo til dronningfrakt i Antarktis har slitt på flyene. For få år siden måtte vingene skiftes, etter at det ble oppdaget store sprekkdannelser.

300 millioner kroner ble bevilget for å skifte vinger på fire av flyene, i tillegg til annet stort vedlikehold som var nødvendig for å oppheve restriksjoner som ble lagt på flyene i 2005 – da ble det lagt begrensning når det gjelder vekt og måten man kunne fly på. Nå er de klare for nye år på vingene.

Verdens største flylager

Flyene vil ikke bli stående alene i Arizona. Mer enn 4400 fly er lagret på AMARG-basen, som er det amerikanske flyvåpenets hovedlagringsplass for gamle fly. Noen av dem vil aldri fly igjen, andre er klare til å fly på få timers varsel.

Basen ligger nær Tuscon og er ideell for lagring av fly på grunn av lite regn, lav luftfuktighet og gunstig sand, som er så hardpakket at man ikke trenger å konstruere parkeringsramper. Dette gjør det mulig å lagre fly nærmest uendelig.

– Tiden på flyene blir stoppet. Da vi var der i mai tok de ut et fly som hadde stått der i 14 år. Dette har de holdt på med i år, forteller kommandørkapteinen.