Forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen døpte det nye C-130 J Hercules, Frigg, det første av i alt fire nye transportfly som Forsvaret tar i bruk. Seremonien fant sted på Gardermoen flystasjon tirsdag. (Bilde: Scanpix)
omfruturen til Forsvarets nye transportfly C-130J Hercules, med navnet Frigg, gikk over Oslo tirsdag ettermiddag. (Bilde: Scanpix)

Forsvarsministeren på jomfrutur over Oslo

Hercules C-130J

Lengde: 34,4 meter

Vingespenn: 40,4 meter

Høyde: 11,8 meter

Vekt uten last: 39 tonn

Lasteevne: 21,6 tonn

Marsjhastighet: 657 km/t

Rekkevidde uten last: 6.850 kilometer

Rekkevidde med last: 4.400 kilometer

Marsjhøyde: 8.230 meter

Kilde: Luftforsvaret

Flankert av tre F-16 jagere og en av de gamle Hercules-traverne, gikk jomfruturen lavt over hovedstaden.

Fornøyd

Gleden over nyanskaffelsen og at det første av de fire Hercules C-130 J-flyene endelig er klar for oppdrag, preget både forsvarsministeren, generalinspektøren for Luftforsvaret og sjefen for Forsvarets logistikkorganisasjon, som alle var med på jomfruturen.

– En stor dag for oss, sier informasjonsoffiser kaptein Stian Roen i Luftforsvaret til NTB.

Forsvaret har sett lenge fram til første take-off fra norsk jord. Prosessen med å erstatte de gamle Hercules-traverne, startet allerede midt på 90-tallet.

Høytidelig dåpsseremoni

Flere inviterte gjester, blant dem representanter fra den amerikanske ambassaden og fra Lockheed Martin i USA, som har bygd flyet, var til stede på Gardermoen da forsvarsminister Anne-Grete Strøm- Erichsen like før jomfruturen døpte det nye flyet for «Frigg».

Også de tre neste Hercules-flyene, som skal leveres innen høsten 2010, vil få norrøne navn. Etter Frigg følger damene Nanna, Siw og til slutt Idunn, oppkalt etter hustruene til Odin, Balder, Tor og Brage.

Også Afghanistan

– Luftforsvarets fire nye damer skal opereres av 335 skvadronen på Gardermoen og vil bli brukt både til nasjonale og internasjonale oppgaver, sier kaptein Roen:

Han forteller at flyene nok også vil bli brukt en del i Afghanistan til utstyr og troppetransporter.

– Men de vil også kunne settes inn ved kriser, ulykker og hendelser som for eksempel eventuelle nye tsunamikatastrofer, sier han.

Hercules C-13 OJ er et høyteknologisk moderne fly, med større rekkevidde, høyere marsjfart og større lastekapasitet enn de gamle Hercules-flyene, som har vært i bruk siden 1968 – for øvrig uten ett eneste alvorlig uhell.

De gamle flyene blir faset ut og tatt hånd om av Forsvarets avhendingsprosjekt.

Les også: Første Hercules mottatt

Beskyttelse

Flyet er utstyrt med selvbeskyttelsesutstyr som radarvarsler, missilvarsler og utstyr for avledning av varmesøkende og radarstyrte missiler. Dette vil bidra til større sikkerhet for personellet under operasjoner i risikoområder, ifølge Luftforsvaret.

Operasjoner i nattemørket skal også gå greit med de nye Herculesene: Flyenes cockpit og lasterom er nemlig såkalt «night vision compatible».

Lettere

Høyteknologen i de nye flyene gjør det mulig å redusere besetningen med to personer. Likevel blir jobben for mannskapet om bord i de nye flyene lettere, ifølge Luftforsvaret.

Blant annet skal systemet i flyet fange opp ting som kan gå galt i luften og informere pilotene om dette. I de gamle flyene måtte besetningen finne ut av slikt selv. Det er også plass til 25 flere personer i de nye flyene.

Nyutviklede propeller og motorer gir flyet økt skyvekraft. Flyets skrog er forlenget med ca. 4,5 meter. Dette gir ikke økt bæreevne, men mulighet for frakt av større volumer. Det er volum, ikke vekt, som i de fleste tilfeller vil begrense hva som kan tas med, ifølge Luftforsvaret.

Prisen for alle fire flyene er beregnet til rundt 3,5 milliarder kroner.

Les også: Her parkeres Forsvarets gamle Hercules