INDUSTRI

Kriger om Tesla-fabrikk

Mange europeiske byer og regioner jobber for å få kontinentets første Tesla-fabrikk.

Tesla Model 3 kan åpne dørene for en fabrikk i Europa. Spørsmålet er hvor.
Tesla Model 3 kan åpne dørene for en fabrikk i Europa. Spørsmålet er hvor. Bilde: Tesla
Marius ValleMarius ValleJournalist
13. apr. 2016 - 19:37

En Tesla-fabrikk i nabolaget kan være god butikk. Derfor forsøker nå flere europeiske land å kurtisere Tesla.

Det begynte for alvor i januar, da Elon Musk foran en gruppe franske tilhørere lekte med tanken om hvor en fabrikk kan etableres.

– Vi trenger et stort landområde, tilgang til en stor arbeiderbase, og prøve å gjøre så mange land i Europa så fornøyde som mulig. Dette er ren spekulasjon, men kanskje vi kan legge en fabrikk i Alsace, som er halvparten i Tyskland og halvparten i Frankrike, eller noe sånt, sa Musk, og understreket at han ikke mente alvor.

Tok Elon på ordet

Tesla produserer alle sine biler ved sin fabrikk i USA. <i>Foto: Tesla Motors</i>
Tesla produserer alle sine biler ved sin fabrikk i USA. Foto: Tesla Motors

Noen i Alsace tok det i alle fall halvveis på alvor, for forrige måned slapp det franske reklamebyrået Blackblitz en video produsert på oppdrag fra en gruppe banker i området, hvor de åpenbart frir til Tesla med et forslag om å bygge en fabrikk i regionen.

Hvorvidt Tesla lar seg friste gjenstår å se. For det er også andre friere som tasser og banker på, så Elon ikke må kveldsro få. 

Allerede i desember 2014 gikk ildsjeler i byen Genk hardt tydelig ut, og ytret ønske om at Tesla skulle komme og redde industrien i byen.

Vil ha Tesla inn i Ford-fabrikk

Bakgrunnen var en Ford-fabrikk som på det tidspunktet var vedtatt nedlagt. I kampanjen «Welkom Tesla» prøvde byen å få Elons oppmerksomhet, og ønsket seg at Tesla kunne ta over både fabrikk og arbeidere.

Ford-fabrikken var en hjørnesteinsbedrift for byen, som ligger i Flandern rett ved grensen til Tyskland. 4300 arbeidere mistet jobben, og 5000 jobber hos underleverandører kom i fare for å forsvinne.

Initiativet «Welkom Tesla» forsøker å lokke Tesla til å ta over Fords gamle fabrikk i Genk i Belgia. <i>Foto: welcometesla.com</i>
Initiativet «Welkom Tesla» forsøker å lokke Tesla til å ta over Fords gamle fabrikk i Genk i Belgia. Foto: welcometesla.com

Elon Musk har ved flere anledninger nevnt at de har behov for å bygge en fabrikk i Europa, og Genk har blitt tvitret som forslag til Elon musk ved flere anledninger. 

Inntil videre har han ikke sagt noe om hvorvidt dette er noe Tesla vurderer, men vi vil tro han er oppmerksom på muligheten. Så er det selvsagt et helt annet spørsmål om produksjonsfasilitetene er egnet.

Flandern på hugget

Men det er åpenbart at en fabrikk i Flandern er i Teslas tanker. I september var Musk på en reise i Europa, hvor han blant annet møtte de lokale styresmaktene i regionen.

Han sa da at Flandern er blant topp fem potensielle nye områder som vurderes, ifølge flandersnews.be.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

Flandern har som mål å ha 100.000 «grønne» biler på veien innen 2020, og det jobbes mye med fornybar energi og elektriske biler i regionen.

Under Europa-turneen gjorde Musk det klart at Tesla foreløpig hadde god nok produksjonskapasitet i California, men at de ville se på mulighetene for utvidelse til Europa neste år, altså i år.

Både bilproduksjon og batteriproduksjon er noe han mente var aktuelt å se på.

Mange vil ha Tesla-fabrikk

Ifølge den engelskspråklige slovakiske avisen the Slovak Spectator er også Slovakia frempå. SARIO, en organisasjon under landets finansdepartement, etablerte allerede høsten 2014 kontakt med Tesla for å få dem til å vurdere produksjon i landet, skriver avisen.

Slovakia har allerede en stor bilindustri, med Volkswagen, PSA og Kia som tre store aktører med produksjon i landet, som også kan friste med relativt lave lønnskostnader.

Ifølge avisen er også Tsjekkia og Polen på frierferd. Hvorvidt noen av disse landene er på Musks topp fem-liste er uvisst. 

Dette kjernekraftverket i Fessenheim i Frankrike forsøkes «solgt» til Tesla som mulig ny bil- eller batterifabrikk. <i>Foto: Florival fr/CC BY-SA 3.0</i>
Dette kjernekraftverket i Fessenheim i Frankrike forsøkes «solgt» til Tesla som mulig ny bil- eller batterifabrikk. Foto: Florival fr/CC BY-SA 3.0

Vil ha Tesla inn i nedlagt kjernekraftverk

Flandern må likevel vokte seg for krefter i Alsace. I Frankrike har man fortsatt et håp om å lokke til seg Tesla, til tross for at Musk var tydelig på at han bare spekulerte om regionen.

I forrige uke pratet den franske energi- og miljøministeren Ségolène Royal høyt om muligheten for å få Tesla til å ta over kjernekraftverket i Fessenheim i Haut-Rihn i Alsace, som skal stenges innen 2017.

For når et kraftverk legges ned, er situasjonen i Fessenheim den samme som i Genk: Folk står uten jobb. Rundt 2000 mennesker jobber ved kraftverket.

Ministeren foreslo derfor å få Tesla til å bygge en fabrikk i et kjernekraftverk som er i ferd med å bli lagt ned.

Hun skal ha snakket med Elon Musk, og tilbud ham lokaler i Fessenheim. Han skal angivelig ikke ha sagt nei, men heller ikke ja, ifølge en artikkel i Francetvinfo.fr

– Den som intet våger, intet vinner, sier ministeren, som angivelig har et møte med Musk denne uken, ifølge avisen Le Figaro.

Har forsøkt å lokke Tesla i to år

Da Musk snakket om Alsace i januar, uttrykte han at det antakelig kom til å komme «tåpelige overskrifter» som følge av det. På den annen side har det vært spekulert i om det bare kan være noe i det likevel.

Ifølge LesEchos.fr skal nemlig en gruppe med økonomiske interesser i området i to år forsøkt å godsnakke med Musk for å få ham til å etablere en Tesla-fabrikk i Alsace. Det påpekes også at sjefen for Tesla i Frankrike, Olivier Loebel, har familie i Alsace. 

Om dette stemmer, er det kanskje sannsynlig at Alsace ikke bare var det første som datt ned i hodet på Musk.

Bilprodusenter som Mercedes-Benz og Bugatti har allerede produksjonsfasiliteter i Alsace-regionen. 

Det blir Europa-fabrikk

At det blir fullskala bilproduksjon i Europa er imidlertid ganske sikkert. Under den samme seansen som Alsace-uttalelsen falt, utdypte Musk planene slik:

– Det er en utrolig talent-pool av produksjonsekspertise, ingeniørekspertise og designekspertise i Europa innen automotive. Faktisk syns jeg det er en dypere og større «pool» enn i USA, så vi kommer til å gjøre det. Vil vi definitivt ha engineering og produksjon i Europa på lang sikt, det er bare et spørsmål om når, sa Musk.

Tesla Model X er produsentens tredje bil. <i>Foto: STEPHEN LAM/Reuters/NTB Scanpix</i>
Tesla Model X er produsentens tredje bil. Foto: STEPHEN LAM/Reuters/NTB Scanpix

Satser foreløpig på Nederland

Skal en spekulere, så virker det kanskje mest sannsynlig at en fullskala produksjon vil legges til Nederland. 

Her har Tesla allerede to fabrikker – en åpnet i 2013, og en i 2015 – begge i Tilburg i Noord-Brabant-provinsen.

Den nyeste har testbane og andre fasiliteter, og mulighet til å levere 450 biler i uken. Den gamle er nå først og fremst et service- og distribusjonssenter.

Alle biler produseres i Fremont i California. Nederland-lokasjonen brukes i dag til å sette sammen biler sendt fra USA. 

Da Tesla åpnet sin andre lokasjon i Tilburg i september i fjor, sa Musk at de vokste ut av de gamle lokalene sine raskt, og at han tror de kommer til å fylle de nye fasilitetene raskt, slik at de vil ha behov for å se etter mer plass. 

– Vi ser frem til veldig spennende fremtid i Nederland og Europa bredere sett. Model X kommer ut, et par år senere Model 3, Powerwall, Powerpack, så det er en veldig spennende fremtid her i Europa som vi er svært spente på, sa Musk.

Model 3

Musk har tidligere sagt at en Tesla-fabrikk i Europa vil komme etter en fabrikk i Kina. Han har også sagt at en Europa-fabrikk blir aktuell når de selger 160.000 biler i Europa, skriver Automotive News.

Foreløpig er salget langt unna slike tall, men med tanke på at det er forhåndsbestilt mer enn 325.000 Model 3, er det ikke sikkert at det er lenge til. Dette tilsvarer 14 milliarder dollar i forhåndsbestillinger.

Hvorvidt Genk, Alsace, Tilburg, Slovakia eller noen andre håpefulle, bilproduserende regioner får en fabrikk gjenstår å se.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.