INDUSTRI

Nå skal de lage 150.000 elbiler i Trollhättan

Fikk gigantkontrakt fra Kina.

En elektrifisert utgave av gamle Saab 9-3 sedan skal leveres til  en kinesisk kunde. 150.000 eksemplarer skal stå klare innen utgangen av 2020.
En elektrifisert utgave av gamle Saab 9-3 sedan skal leveres til en kinesisk kunde. 150.000 eksemplarer skal stå klare innen utgangen av 2020. Bilde: Saab
Marius ValleMarius ValleJournalist
17. des. 2015 - 15:06

Etter at Saab gikk konkurs, ble boet kjøpt opp av Nevs, eller National Electric Vehicle Sweden. Planen var å gjenoppta produksjon av biler basert på Saab 9-3.

Årene har gått, og Nevs har ikke fått dreisen på bilproduksjonen.

Det ser ut til å endre seg nå, når selskapet har fått en bestilling på 150.000 elbiler som skal leveres frem mot 2020.

Bestilt til Kina

Bestillingen kommer fra kinesiske Panda New Energy, som har inngått det som kalles en «strategisk samarbeidsavtale» med Nevs, skriver Svenska Dagbladet.

Avtalen er verdt 100 milliarder svenske kroner.

Panda New Energy skal lease ut disse bilene i Kina.

Begynner det å løsne for Nevs?

Forrige uke ble det klart at Nevs har fått inn nye kinesiske deleiere, som stiller med 1,7 milliarder svenske kroner, skriver Dagens Industri. Deleier Qingdao, som for halvannet år siden stanset pengeoverføringene til Nevs, og dermed stoppet opp produksjonen, er ute.

I tillegg har Nevs en låneramme på 17 milliarder svenske kroner i to kinesiske banker.

Med dagens nyhet ser det altså ut til at det begynner å rulle. Fire nye bilmodeller skal introduseres, i tillegg til den elektrifiserte Saab 9-3-varianten.

Uvisst om Saab-navnet skal brukes

Bilene som skal leveres er ifølge Svenska Dagbladet basert på sedan-utgaven av Saab 9-3, og kommer til å være lik i utseende. Hvorvidt Saab-navnet skal pryde bilene, er foreløpig uvisst. Nevs' kommunikasjonssjef Mikael Östlund vil ikke svare på dette når avisen spør.

Dagens Industri skriver at Nevs hevder å være i samtaler med Saab AB om bruken av navnet, mens Saab AB avvisert at noen slik diskusjon finner sted.

Det er bare i utseende bilen blir lik den gamle Saab-en, som ble lansert i 2002. Under skallet er drivlinjen og karosseriet nytt, blant annet for å gjøre plass til batteripakke.

Det til side – Avtalen er gode nyheter for den svenske byen Trollhättan, hvor Saabs gamle fabrikk ligger. Produksjonen av bilene skal starte opp i 2017, og Nevs har allerede begynt å rekruttere nye ansatte, melder nyhetsbyrået TT.

Kommunalråd Paul Åkerlund sier at det er vanskelig å vite hvor mange arbeidsplasser det vil utløse, men at det er snakk om flere hundre personer.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

Kan bli kortvarig

Gleden ser imidlertid ut til å bli kortvarig.

Bilene skal nemlig bare delvis produseres i Trollhättan, hvor størstedelen av karosseriet skal lages. Deretter sendes det til Kina for ferdigmontering.

Videre skal produksjonen flyttes til Kina i 2020, hvor Nevs skal åpne ny fabrikk, skriver Svenska Dagbladet.

Om det betyr at hele operasjonen i Sverige på sikt skal legges helt ned, vites ikke.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.