(Bilde: Above Reno)

TESLA-FABRIKK - GIGAFACTORY 1

Tesla-suksessen avhenger av denne fabrikken

Tesla Gigafactory er allerede i drift

Mens over 300.000 har stilt seg i  for å få kjøpt nye Tesla Model 3, er det ikke like langt fremme i folks bevissthet at masseproduksjonen av Folke-Teslaer og andre Tesla-modeller vil kreve en enorm produksjon av batterier.

Det vil kreve mer batterier enn hva alle verdens litiumionefabrikker produserte tilsammen i 2013, ifølge Tesla selv, dersom selskapet skal nå eget mål om å masseprodusere elbiler i stor skala til en pris folk flest har råd til.

For dem som ikke har fått det med seg: Musks løsning er Tesla Gigafactory, et beist av en batterifabrikk som siden sommeren 2014 har vært under bygging i ørkenen utenfor Reno i Nevada.

Tesla Gigafactory 1 bygges i ørkenen utenfor Reno i Nevada.
Tesla Gigafactory 1 bygges i ørkenen utenfor Reno i Nevada. Foto: Google Maps

Skal Tesla lykkes, må fabrikken bli en suksess. Når den står klar i 2020 skal Tesla Gigafactory ha kapasitet nok til å forsyne svimlende 500.000 elbiler med litiumionebatterier hvert eneste år.

Snart intakt

De første dronebildene av skjelettet til gigantfabrikken gikk verden rundt da de ble offentliggjort for rundt ti måneder siden.

Nå viser en ny dronevideo i 4K-kvalitet, postet på YouTube av Above Reno, at bygningsarbeidene at har kommet mye lengre (se video nederst i artikkelen).

Kledning og tak er langt på vei på plass, og flere amerikanske medier mener å se nok et område på tomten klargjort for videre utbygging.

Bygget på bildet dekker i øyeblikket et område på over 74.000 kvadratmeter. Dette utgjør imidlertid bare 14 prosent av det totale fabrikkarealet Tesla skal bygge ut innen 2020, ifølge Reno Gazette Journal.

Allerede i drift

Det hvite fabrikktaket skal være valgt for å ha en kjølende effekt på planlagte solcellepanel, som skal bidra til at fabrikken blir 100 prosent forsynt med fornybar energi. I tillegg skal det komme en solpark rett ved fabrikken og en vindpark i umiddelbar nærhet.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Kjølende: Det hvite taket til Tesla Gigafactory 1 skal kles med solceller, som skal bidra til at fabrikken forsynes med 100 prosent fornybar energi. Den hvite fargen skal redusere temperaturen, noe som gjør at solcellene blir mer effektive.
Kjølende: Det hvite taket til Tesla Gigafactory 1 skal kles med solceller, som skal bidra til at fabrikken forsynes med 100 prosent fornybar energi. Den hvite fargen skal redusere temperaturen, noe som gjør at solcellene blir mer effektive. Foto: Above Reno

Tesla forventer at gigantfabrikken vil gjøre dem i stand til å kutte batteriprisen med 30 prosent per kilowattime. Det skal de oppnå blant annet ved å optimalisere cellekjemien, forbedre mekanisk design og redusere energiforbruket.

Gigafactory 1 har allerede vært i drift i flere måneder, melder Fortune, om enn ikke med produksjon av selve battericellene. Den er planlagt å starte sent i 2016.

For det er ikke bare bilbatterier som skal produseres i ørkenen i Nevada. I november i fjor meldte Tesla at de hadde opprettet en automatisert produksjonslinje for montering av Powerwall og Powerpack i den nye fabrikken.

De to batteriløsningene gjør det mulig for husholdninger og mellomstore virksomheter, med for eksempel solpanel på taket, å lagre sin egen elektrisitet og selge strømmen til kraftselskap på den tiden på døgnet el-prisen er høy.

– Påvirker energisystemer

Solcelle-forsker Erik Stensrud Marstein ved Institutt for Energiteknikk (IFE) mener Tesla Gigafactory vil få betydelig innflytelse på omleggingen av energisystemene, som følge av at store mengder sol- og vindenergi skaper ubalanse i strømnett.

– Om vi skal få brukt all sol- og vindkraften som er under utbygging verden over, er vi helt nødt til å endre kraftsystemet. Dette må gjøre på flere ulike måter, men en av dem er at vanlige husholdninger i framtiden vil kjøpe og selge kraft med naboen, vi kommer til å regulere hvordan vi produserer og bruker strøm hjemme og på arbeidsplassen, og vi kommer til å ha lyst på en ekstremt stor lagringskapasitet, sier Marstein. 

Derfor mener Marstein Tesla Gigafactory bare er begynnelsen.

Mer sol enn vannkraft

IFE-forskeren minner om at Tyskland allerede har en større effektkapasitet for solkraft enn hva Norge har for vannkraft (38 GW sol i Tyskland versus 31 GW vannkraft i Norge i 2015). Det betyr at Tyskland vil produsere mer solenergi enn Norge klarer å produsere av vannkraft når solen skinner.

– Norge banker fortsatt Tyskland når det kommer til antall kilowattimer, så lenge det varer. Men det illustrerer hvorfor mange er så begeistret for store initiativer som dette innen energilagring, sier Marstein.  

– Når Tesla lanserte denne fabrikken ble den oppfattet som tullete diger. Jeg tror denne fabrikken vil følges opp av mange flere tullete store fabrikker. Batterimarkedet er på god vei opp, sier Marstein.

Artikkelen fortsetter under bildet.

En tidlig konseptskisse av batterifabrikken. Legg merke til vindmøllene i høyre hjørne. Tesla-fabrikken skal etter planen forsynes med 100 prosent fornybar energi.
En tidlig konseptskisse av batterifabrikken. Legg merke til vindmøllene i høyre hjørne. Tesla-fabrikken skal etter planen forsynes med 100 prosent fornybar energi. Foto: Tesla

Mye tyder på at solcelleforskeren har rett. I fjor fikk Reno-fabrikken tilnavnet Gigafactory 1, ettersom Tesla planlegger å bygge flere tilsvarende fabrikker i framtiden. 

I øyeblikket er også en rekke svære litiumionefabrikker under bygging av blant annet LG Chem, Foxconn, BYD og Boston Power, melder Visualcapitalist.

Ifølge nettstedet, som lener seg på data fra Benchmark Mineral Intelligence, vil dagens produksjonskapasitet av litiumionebatterier på rundt 35 GWh øke til 122 GWh allerede i 2020, når Teslas gigantfabrikk og de andre batterifabrikkene står klare.

900 arbeidere

Tesla Gigafactory 1 hadde i fjor høst knappe 900 arbeidere i sving hver uke. I øyeblikket har Tesla utlyst over 20 ulike stillinger i forbindelse med gigantfabrikken, de fleste ingeniørstillinger. Interessert? Utlysningene finner du her

Se videoen som viser hvordan batterifabrikken, med en prislapp på knappe 42 milliarder norske kroner. ser ut i dag:

Få med deg «Nordic EV Summit 2017» den 7. februar 2017.

Kommentarer (30)

Kommentarer (30)