Dassault Rafale (Bilde: Dassault Aviation)
Dassault Rafale (Bilde: Dassault Aviation)

DASSAULT RAFALE

India piner franske kampflyeksportører

Det franske kampflyet Rafale er forsinket på sin ferd fra Bordeaux til Bangalore.

Etter en elleve år lang prosess med å finne en erstatter for MiG-21, ble valget fattet i slutten av januar i år:

India handler minst 126 franske kampfly av typen Dassault Rafale.

Avgjørelsen var samtidig et solid tilbakeslag for Eurofighter.

Les også: Franske kampfly til India

Nytt slag for Gripen

– India vil ha Eurofighter  

Forhandlingene drar ut

Da ble det sagt at den endelige avtalen ville være i boks i løpet av et par måneder.

Over ni måneder senere viser det seg at forhandlingene neppe er ferdig før februar/mars 2013.

– Rafale-forhandlingene er ekstremt kompliserte, men er nå i sluttfasen. Forhåpentlig er være ferdig i løpet av tre-fire måneder, fortalte Rakesh Sood, som er Indias ambassadør til Frankrike, på en pressekonferanse for indiske journalister mandag, ifølge Zee News.

Bulgaria snuser på brukte norske kampfly

Eurofighter tar opp kampen med Saab  

Fra Bordeaux til Bangalore

Der norsk industri må ta til takke med å kjempe om hver eneste underkontrakt i forbindelse med F-35-anskaffelsen, er det selvsagt litt mer krutt i kravene når verdens største våpenimportør handler kampfly.

Indiske medier opererer nå med en verdi på 20 milliarder dollar for kampflykontrakten.

Fra første stund har det vært klart at de 18 første indiske rafalene skal leveres fra Dassaults sluttmonteringsfabrikk i Mérignac utenfor Bordeaux.

Deretter blir det full teknologioverførsel fra Dassault Aviation og partnerne, med motorprodusenten Snecma og avionikkleverandøren Thales i spissen, til Hindustan Aeronautics Limited (HAL) som skal bygge de resterende maskinene i India, mer bestemt i teknologihovedstaden Bangalore.

De første 18 Rafalene til India skal bygges her på Dassaults sluttmonteringsfabrikk ved Bordeaux-Mérignac lufthavn. Dassault

Dassault har et langt samarbeid med det indiske flyvåpenet. Senest med Mirage 2000, og med kampflyene Mystère og Ouragan på 1950/60-tallet.

Brasil

Parallelt med at franskmennene er i sluttfasen med de indiske forhandlingene, kjemper de fortsatt i den brasilianske kampflykonkurransen som lenge har vært på overtid.

Mandag kom den franske forsvarsministeren Jean-Yves Le Drian på besøk i Brasilia til sin motpart Celso Amorim - det første besøket siden François Hollande ble innsatt som president.

Ifølge nyhetsbyrået AP diskuterer de to forsvarsministrene nå en industripakke som inkluderer fem ubåter, hvorav én er atomdrevet, 50 helikoptre og annet forsvarsmateriell i tillegg til kampfly.

I Brasil konkurrerer Dassault med Boeing og Saab som stiller med henholdsvis F/A-18 Super Hornet og Jas-39 Gripen.

Les også:

Saab favoritt til storkontrakt

Mistet propellen i lufta

Dette bombeflyet skal fly i 30 år til

Se Natos Awacs-fly på tokt