En studie ved Harvard Business School viser at jobbsøkere ofte bryr seg mer om selskapets rykte enn hvor mye mer de kan tjene. (Bilde: colourbox.com)

REKRUTTERING

Hodejegere avslører hva jobbsøkere vil ha

Er bedriften din attraktiv for de beste arbeidstakerne?

Om studiet

  • Boris Groysberg, professor ved Harvard Business School,har ledet forskningsstudiet om jobbsøkernes motivasjon.
  • Erfarne hodejegere fra næringer som industri, finans, forbruker, teknologi, administrasjon, utdanning og forskning ble intervjuet. 57% var menn og 43% var kvinner.

Hodejegere jobbet i 19 ulike land. Fordelingen er slik:

  • USA - 34%
  • Europa - 28%
  • Asia- 26%
  • Australia/New Zealand - 6%
  • Afrika - 4%
  • Sør-Amerika - 2%

Hodejegere ved de største rekrutteringsfirmaene i USA avslører at lønn er ikke den viktigste motivasjonen til at deres kandidater ønsker seg en ny jobb.

Det viser et studie ved Harvard Business School ledet av professoren Boris Groysberg.

Uenige om lønn

Hodejegere som deltok i undersøkelsen er uenige om hvor viktig kompensasjon er for at jobbsøkere skal ta jobben. For noen av deres kandidater spiller det ingen rolle, mens noen er opptatt av at belønningen og goder gjenspeiler markedet og bransjen.  

Noen hodejegere har en motsatt oppfatning og mener at for enkelte kandidater er høyere lønn en av de mest tiltrekkende grunnene for å ta en ny jobb. Enkelte ønsker også kompensasjon for enhver risiko knyttet til å bytte jobb.

– Ledere har rett og slett blitt grådigere, eier ingen skam og ønsker å få mest mulig for så lite som mulig, mente en hodejeger ifølge Harvard-professoren. 

Les også: Så mye tjener nyutdannede sivilingeniører

Alder og erfaring som avgjør

– Svarene var mer omfattende enn et ønske om mer velstand eller karriereutvikling. Kandidatene vurderte arbeidsgiverne ut i fra tre kategorier, skriver Groysberg i Harvard Business Review.

Disse tre kategoriene og samspillet mellom dem var aller mest viktig for kandidatene.

  • Selskapet – hva det står for, arbeidsmiljøet, prosjekter og rykte
  • Selve jobben og arbeidsoppgavene
  • Lønnen, goder og kompensasjon

Ifølge undersøkelsen synes de fleste kandidatene at det er greit å inngå kompromisser basert på de tre faktorene. De avgjørende elementene for hva man valgte er alder, erfaring, hvor man er på vei i livet og økonomien.

– Unge kandidater som beveger seg raskt oppover karrierestigen er interessert i ryktet, men kan også ta en kalkulert risiko og ta interessante jobber på steder som er nye eller utfordrende. Slik kan de oppnå erfaring og kunnskap, mens eldre ledere er mindre interessert i å ta sjanser som kan negativt påvirke deres rykte, skriver Groysberg.  

En av kandidatene mener at man kan få en fantastisk jobb med lavere lønn i et mindre selskap. Men man kan også ha en mindre interessant, lavtlønnet rolle i et flott selskap.

Les også: Disse kvalitetene leter hodejegerne etter

Ryktet og vekst

Kandidatene ønsker å søke jobb på steder hvor de kan bli assosiert med suksess. Det gjelder for eksempel hvor vellykkede bedriftens tidligere prosjekter har vært. Ikke minst ser de også på hvem er sjef i selskapet og hvor vellykket denne personen er.

Ifølge Groysberg er enkelte kandidater bekymret for å velge et selskap som kan pådra seg dårlig rykte, noe som kan ha katastrofale følger for karrieren

Hvor vellykket selskapet er også sett i lys av hvilke muligheter som finnes for å stige i gradene, utvikle seg selv og hvor variert arbeidshverdagen kan bli.

– Ledere ønsker å jobbe for et selskap som blir spådd som neste Google. De ønsker å være en del av et team som er drevet av vekst, og de ønsker å bli anerkjent for den ekspertisen de tar med i teamet.

Jobbsøkere ser også selskapets strategi og visjon.

– Hvis det ikke går bra med selskapet akkurat nå, ser kandidater på ledelsesstrukturen og hvem som sitter i styret, ledergruppen og hvor kompetente de er. Det er for å forstå hvorvidt selskapet vil gjøre det bedre i fremtiden.

Les også: 7 intervjuspørsmål som avslører mer enn du tror

Vil jeg passe inn?

Mange kandidater spør hodejegere om hvorvidt de vil passe inn i selskapet. Vil de trives og ha mulighet til å bidra?

Kandidatene undersøker også hvorvidt de har nok kompetanse til å ta jobben, og hvorvidt de vil klare å tilpasse seg hvis det plutselig blir nedskjæringer og omstruktureringer.

– Kandidater ønsker ikke bare å passe inn i arbeidsmiljøet, men også dele med ledelsen verdier og visjoner for selskapet. De ser også på hvor mye selskapet bryr seg om sine ansatte. Det kommer ofte frem i deres retningslinjer for å balansere privatliv og arbeid.

Enkelte er spesifikt på jakt etter en arbeidsplass hvor det er lagt stor vekt på flerkulturelt mangfold, på tett samarbeid eller omvendt, hvor man har mer individualistisk arbeidshverdag.

Les også: Disse har høyere lønnsvekst enn oljeingeniørene

Lønn er ikke viktig for fagspesialister

Ifølge partner og hodejeger Silje Kaasa i rekrutteringsselskapet Dynamic people er ikke lønn den viktigste motivasjonsfaktor når arbeidstakere søker en ny jobb.

– Det er svært få for eksempel i IT-bransjen som bytter jobb bare fordi de ønsker å gå opp i lønn. Det er faglige utfordringer og et spennende arbeidsmiljø som spiller den viktigste rollen når man takker ja til en ny stilling. Slike fagspesialister er heller ikke så opptatt av mer ansvar og lederjobber, sier Kaasa.

Les også: Dette ser ikke bra ut på CV-en

Ledere vil ha mer ansvar

Kaasa forklarer at ledere som skal bytte jobb er motivert av andre grunner enn fagspesialister.

– De som søker en lederjobb ønsker å rykke opp på karrierestigen, få høyere status og bidra til store endringer. Noen er særlig opptatt av å kunne utgjøre en forskjell i selskaper som det ikke går så bra med. Kandidater som ønsker seg mer ansvar og påvirkningskraft går fra et stort selskap til et mindre selskap. Da kan de gå fra å være en av mange ledere til å bli for eksempel daglig leder, sier Kaasa.

Hun legger til at for mange har det blitt viktigere å kunne jobbe mer internasjonalt.

– Selskapets rykte og finansiell styrke er også relevant for kandidatene når de søker jobb. Samtidig er ikke de like opptatt av hvem som leder selskapet og hva denne personen står for. Det er heller hva selskapet er, dets omdømme og prosjekter, sier Kaasa.

Les også:

Her vil norske teknologi-studenter helst jobbe

De 10 mest populære teknologi-arbeidsplassene  

Fem tips til deg som vil bli sjef