Elväg E16 åpnet onsdag og testprosjektet skal i første omgang vare i to år. (Bilde: Tobias Ohls)

Elväg E16

Her mates hybrid-lastebilen med 750 volt likestrøm langs motorveien

Elvei E16 åpnet.

Er elektrifisering av selve veien i større grad enn kjøretøyet den mest effektive måten å redusere klimagassutslippene fra tungtransport?

Det skal svenske myndigheter og svensk-tysk industri teste de kommende to årene.

Onsdag åpnet den såkalte Elväg E16 like vest for Gävle på den svenske østkysten.

Her skal lastebil-hybrider hente strøm fra kjøreledninger over motorveien.

To kilometer i første omgang

Elväg E16 er i første omgang en teststrekning på cirka to kilometer med kontaktledning 5,4 meter over det innerste kjørefeltet.

På Elväg E16 er det satt opp stolper med 60 meters mellomrom som holder oppe kjøreledningen.
På Elväg E16 er det satt opp stolper med 60 meters mellomrom som holder oppe kjøreledningen. Foto: Tobias Ohls

Teknologien er det Siemens som har tatt fram, og det er lastebiler fra Scania som skal testes der fra juni og i de kommende to årene.

Siemens har fra før en lukket teststrekning i Tyskland, men dette er den første på offentlig veg.

Når lastebilene kommer fram til elveien, går strømavtakeren på hytta automatisk opp og bilen går over til eldrift i hastigheter opp til 90 kilometer i timen og mater 750 volt likestrøm til lastebilens hybridsystem.

Fra den offisielle åpningen onsdag 22. juni.
Fra den offisielle åpningen onsdag 22. juni. Foto: Tobias Ohls

Skal man kjøre forbi et annet kjøretøy, kobles pantografen fra og forbrenningsmotoren starter.

Som Teknisk Ukeblad tidligere har skrevet, mener Scania at systemet vil kunne redusere drivstofforbruket med 80-90 prosent.

To elveiprosjekter

Den svenske trafikverket mener at i løpet av rimelig tid, cirka fem år, vil prosjektet kunne gi dem et godt beslutningsgrunnlag for hvordan de skal gå videre når det gjelder å løse problemet med CO2-utslipp fra tungtransport.

Region Gävleborg har som ambisjon om å elektrifisere hele den 110 kilometer lange strekningen Gävle og Borlänge, noe som er kostnadsberegnet til 1,2 milliarder kroner.

Scania G 360 4x2 hybridlastebil med Siemens-pantograf på hytta.
Scania G 360 4x2 hybridlastebil med Siemens-pantograf på hytta. Foto: Tobias Ohls

Går alt etter planen, kan systemet bli bygget ut langs de fleste motorveistrekninger både i Sverige og Tyskland, ifølge prosjektledelsen.

Det er jobbet med elektriske veier noen år i Sverige.

Etter en anbudskonkurranse har svenske myndigheter, det vil si Trafikverket, Energimyndigheten og Vinnova, besluttet å støtte to elveiprosjekter:

I tillegg til Elväg E16 støttes RoadArlanda, der konseptet er å bygge en strømførende skinne i veibanen mellom godsterminalen på Rosersberg logistikkområde og Arlanda Lufthavn.

Trolleytradisjoner

At det er Siemens som nå leder an i elveiprosjektet er ganske naturlig:

Selskapet utviklet den første trolleybussen og prøvekjørte den i Berlin allerede i 1882.

Slike elektriske vogntog uten skinner skulle revolusjonere godstrafikken i Berlin rundt år 1900.
Slike elektriske vogntog uten skinner skulle revolusjonere godstrafikken i Berlin rundt år 1900. Foto: Teknisk Ukeblad arkiv

Noen år senere var en lignende elektrifisering av vei for godstransport, som vi nå ser i Sverige, allerede i gang, omtalte Teknisk Ukeblad i 1902.

Lastebilene som skal delta i testingen av det moderne 2016-systemet, vil være parallellhybrider med relativt lite batteri.

Scania G 360-trekkvogna har et litiumionebatteri med en kapasitet på 5 kWh. Elmotoren yter 130 kW/1050 Nm.

Ifølge Siemens, er noe av poenget med eHighway-systemet at det skal være fleksibelt med tanke på valg av kjøretøy, konfigurasjon og drivlinje (se mer i videoen under).

Kommentarer (28)

Kommentarer (28)