(Foto: Scania Group)

SELVKJØRENDE LASTEBILER

Scanias nye selvkjørende lastebiler kan gjøre gruvedrift langt billigere

Lastebiler på autopilot, uten en sjåfør om bord, er i ferd med å bli virkelighet. 

I samarbeid med Kongliga tekniska högskolan (KTH), Linköping-universitetet, Autoliv og SAAB har Scania utviklet en helt selvkjørende lastebil for bruk i gruvedrift. 

Den skal demonstreres i mai, og så i gruvedrift i høst, skriver KTH i en melding. Målet er at lastebilen skal være klar til bruk om et år eller to.

Kjører fort og trangt uten sjåfør

Testbilen, som kalles Astator, kan i dag håndtere kjøring i høy og lav hastighet, og svinge utenom hindringer i veien.

Den kan også rygge seg selv, og håndtere lasting og lossing automatisk. Alt sammen på trange og svingete veier, uten personer om bord.

Gruvedrift er spesielt godt egnet for selvkjørende lastebiler, sier Lars Hjorth, leder for utvikling av autonome transportløsninger i Scania, og prosjektleder for iQMatic, i en melding

Kan gi bedre gruveøkonomi

Autonome lastebiler kan gi en lavere pris per tonn enn om man bruker store og dyre dumpere.

Lastebiler av denne typen skal gjøres selvkjørende, og redusere prisen per tonn utvunnet materiale fra gruver.
Lastebiler av denne typen skal gjøres selvkjørende, og redusere prisen per tonn utvunnet materiale fra gruver. Foto: Scania Group

En trenger da heller ikke veier som er forsterket for å tåle vekten av slike kjøretøy.

iQMatic er et kjøretøystrategisk forsknings- og innovasjonsprosjekt. Det er finansiert av Vinnova, tilsvarende Innovasjon Norge, for å finne løsninger for bedre miljø, klima og sikkerhet innen svensk veitransport og kjøretøyindustri.

Det er satt av 1 milliard svenske kroner til forsknings- og utviklingsarbeid årlig, og offentlige midler står for halvparten av dette.

Model Predictive Control

Metoden som er tatt i bruk for å gjøre lastebilen selvkjørende kalles Model Predictive Control (MPC).

MPC sørger for at lastebilen kan forutsi hvordan den vil bevege seg i terrenget utifra gasspådrag og bremsing, og gjør det mulig å minimere avvik fra ønsket kjørebane.

Dette skal gi passasjerer en behagelig reise, ettersom det vil sørge for at kjøringen ikke går i rykk og napp. 

Dette skal også gjøre drivstofforbruket optimalt, slik at så lite diesel som mulig går med. Programvaren tolker data fra sensorene hvert femtiende millisekund, og gjør nødvendige justeringer kontinuerlig.

– Lastebilen kjørte selv med en maksimal avvikelse på 20 centimeter fra veiens midtlinje. Foruten at den oppfører seg veldig nøye, så klarer lastebilen også å kjøre i høye hastigheter. Makshastigheten er 90 kilometer i timen, og dette håndterte styringen på en myk og stabil måte, sier Pedro Lima, en av KTH-studentene som har vært involvert i prosjektet. 

Må ta spesielle hensyn

Bo Wahlberg er KTHs prosjektansvarlige for iQMatic-prosjektet.
Bo Wahlberg er KTHs prosjektansvarlige for iQMatic-prosjektet. Foto: KTH

Det har vært noen utfordringer med å gjøre lastebilen selvkjørende. Siden den veier en hel del mer enn en personbil, må det tas hensyn til treghet i akselerasjon og oppbremsing.

Lastebilen har også styring på to hjulakslinger, som kompliserer det hele ytterligere. 

– Vi har kommet langt med arbeidet, og har allerede med en ekte lastebil vist at oppgaven er mulig, sier professor Bo Wahlberg, KTHs ansvarlige for prosjektet.

Daimler selvkjører på Autobahn

Selvkjørende lastebiler kan du allerede treffe på på Autobahn i Tyskland. Der holder Daimler på med et slikt prosjekt for langtransport, hvor lastebiler utstyres med samme type autonome systemer som personbiler.

Til forskjell fra Scanias prosjekt, krever disse lastebilene at det er en sjåfør om bord, som kan ta over styringen om situasjonen krever det. Disse bilene kan heller ikke kjøre seg selv utenfor motorvei.

KTH jobber for øvrig også med et prosjekt som skal gjøre en buss selvkjørende, i samarbeid med Scania og Ericsson. Prosjektet, kalt iQCity, skal utføres i Kista nord for Stockholm. 

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)