(Foto: Google)

SELVKJØRENDE BILER

Nå klassifiseres datamaskinen som sjåfør

Amerikanske myndigheter godkjenner at programvaren i Googles selvkjørende biler kan kalles sjåfør.

Google har overbevist amerikanske National Highway Transport Safety Administration (NHTSA) om at datamaskiner kan klassifiseres som sjåfører, skriver Reuters.

Det kommer frem i et brev NHTSA har sendt til Google.

Dette kommer som respons på et brev sendte til NHTSA i høst, hvor de ba om informasjon om hvordan gjeldende krav til bremser, speil, seter og annet reguleres med tanke på selvkjørende biler.

For eksempel er det et krav om at alle biler må ha et sete til føreren, noe som ikke er aktuelt i en bil uten ratt og pedaler.

Datamaskin er føreren

Myndighetene svarer at de i denne konteksten tolker «føreren» av den selvkjørende bilen som det selvkjørende systemet. Dermed er de enige med Google i at bilen ikke har noen fører i tradisjonell forstand, og at alle personer om bord er å betrakte som passasjerer.

Dette betyr på sett og vis at amerikanske myndigheter sier at en datamaskin juridisk sett kan defineres på samme måte som en person i denne sammenhengen, skriver the Guardian.

Det betyr imidlertid ikke at alle juridiske spørsmål knyttet til selvkjørende biler er avklart.

Karl Brauer, senioranalytiker for bilbransjeanalyseselskapet Kelley Blue Book, sier til Reuters at avgjørelsen kan gjøre det enklere å få selvkjørende biler på veiene, men bare dersom NHTSA endelig avgjør at kunstig intelligens er et reelt alternativ til en person bak rattet.

Lovverket står fortsatt i veien

Alle juridiske hindringer er nemlig ikke ute av veien. For eksempel kreves det etter dagens føderale regelverk at alle biler, uansett om de er autonome eller ei, har en fotbremsepedal. 

På samme måte er det krav om at biler har ratt, så det fortsatt mange deler av regelverket som må omskrives før selvkjørende biler uten mulighet for å bryte inn kan realiseres.

Google uttrykte i sitt brev til NHTSA bekymring for at passasjerer som bryter inn kan redusere sikkerheten i selvkjøringssystemet.

Brevet bemerker at reglene ble utformet i en tid da det var rimelig å anta at alle biler ville ha ratt og pedaler, at føreren alltid ville sitte i venstre sete foran, og at mennesker ville være fører. 

Google må dermed få endret reglene, eller bli innvilget unntak fra dem.

Uansett er NHTSAs svar til Google et viktig steg på veien mot masseproduksjon av selvkjørende biler for hele bilbransjen. 

Google har fått patent på en selvkjørende lastebil for utkjøring av varer.
Google har fått patent på en selvkjørende lastebil for utkjøring av varer. Foto: USPTO/Google Inc.

Google får patent på selvkjørende lastebil

Selv om Google har sagt at de ikke skal bli en bilprodusent, er det ikke helt utenkelig at de tenker i de baner.

De har nylig blitt innvilget et patent på en selvkjørende lastebil, som kan brukes til automatisk utkjøring av varer, skriver Quartz.

I patentet er det beskrevet en lastebil med en rekke skap som kan åpnes ved hjelp av PIN-kode, kredittkort, eller NFC. 

Når kunden har hentet pakken sin, fortsetter bilen til neste mottaker, eller returnerer til et depot. Som et «pick up point» på hjul, med andre ord.

Kommentarer (16)

Kommentarer (16)