General Motors går inn i transporttjenesten Lyft. (Foto: Reuters/NTB scanpix)

GM GÅR INN I LYFT

Vil lage taxi-tjeneste med selvkjørende biler

General Motors investerer en halv milliard dollar i Lyft.

General Motors og transporttjenesten Lyft skal bygge et nettverk av selvkjørende bilder, melder Wired. Dette kommer frem i en melding fra selskapene.

General Motors skal investere 500 millioner dollar i Lyft. Lyft er en konkurrent til Uber, og tilbyr en tjeneste hvor man kan bestille bil som et alternativ til taxi.

Partnerskapet er ifølge bedriftene en naturlig utvikling. Mens General Motors har utviklet teknologi for selvkjørende biler i åresvis, har Lyft erfaring med å få folk til å sette seg inn i biler de ikke eier.

Det gir General Motors en plattform å få sine kommende selvkjørende biler ut må markedet på. Dette kan gå raskt, tror produsenten.

Færre vil eie bil

Lyft vil på sin side kunne kutte ut sjåføren som «mellommann». Samtidig vil det gjøre det mulig for General Motors (GM) å selge flere biler.

Trenden i dag er at færre vil eie sin egen bil, en utvikling Ubers og Lyfts suksess gir en pekepinn på. I tillegg har det også her hjemme dukket opp tjenester som lar folk dele bil via en bildelering, og tjenester som lar deg leie ut bilen din til privatpersoner.

Det er allerede et godt utviklet marked for dette i Danmark, hvor tjenesten Gomore har mer enn 5000 biler registrert til utleie. Ifølge Gomore har de over 350 000 brukere i landet.

Går mot selvkjørende

Lyft tilbyr en biltjeneste omtrent som Uber.
Samarbeidet mellom Lyft og GM viser også at bilbransjen er i ferd med å ta en ny retning. Google utvikler allerede selvkjørende biler, i tillegg til at det går rykter om at Apple gjør det samme. Rykter skal også ha det til at Google og Ford har inngått et samarbeid om selvkjørende biler.

Tesla er også i aller høyeste grad en aktiv spiller på dette feltet, med lanseringen av sin Autopilot-funksjon, som riktig nok fortsatt krever en fører.

Helt selvkjørende biler ser likevel ut til å bli den neste store utviklingen innen bilbransjen.

Endrer forretningsmodell

Wired påpeker at det er vanskelig å se hvordan Lyft skal tjene på å ta i bruk biler som må kjøres av mennesker en del av tiden. Da vil en sjåfør uansett være nødvendig, og denne må ha betalt. Dermed tyder det meste på at planen til GM i det minste på sikt er å tilby helt førerløse biler.

I fjor sa GM-sjef Mery Barra at de ikke ser for seg en forretningsmodell som er utelukkende basert på at hver fører skal eie sin bil, og at de har begynt med «disrupting» av forretningsmodellen sin internt.

I dag kan du treffe på selvkjørende lastebiler på Autobahn i Tyskland, hvor Daimler tester ut dette. I Norge er det planer om å få opp et pilotprosjekt med selvkjørende minibusser i løpet av året.

Når fruktene av GM og Lyfts samarbeid dukker opp, er ikke kjent.