København kommune kjøper 15 slike Hyundai ix35 FCEV som skal leveres i løpet av et halvt år.

KØBENHAVN

Handler 15 elektriske biler til én million per stykk

Denne kommunen er ikke som andre.

København kommune har bestilt 15 nye hydrogenbiler av typen Hyundai ix35 FCEV («fuel cell electric vehicle»).

Storhandelen til nærmere 15 millioner kroner knytter seg til kommunens ambisiøse planer om en kommunal bilflåte uten lokale utslipp.

– København kommune kjører nå forbi både Oslo og Akershus når det gjelder anskaffelse av hydrogenbiler, sier Bjørn Simonsen som er generalsekretær i Norsk hydrogenforum.

Les også: Verdens råeste hydrogenbil

Kjøper kun elektrisk i 2013

– I tillegg har de svært ambisiøse mål knyttet opp mot videre innkjøp av nullutslippsbiler fremover. Når det gjelder Oslo og Akershus er fokuset mer knyttet til målsetningen om at kollektivtransporten og taxinæringen skal være karbonnøytrale innen 2020. Dette er bra, og sammen gjør Oslo og Akershus en særdeles god innsats for å legge til rette for at hydrogen skal være tilgjengelig i regionen, og i økende grad frem mot kommersiell introduksjon av hydrogenbilene i 2015. I tilknytning til hydrogensatsingen ser jeg det som en fordel om de også tok en sterkere posisjon som brukere av teknologien selv – og det er på nettopp dette punktet at danskene går foran, sier Simonsen.

I København kommunes «hydrogenmanifest» heter det at samtlige nye biler kommunen kjøper neste år skal være elektriske eller hydrogenelektriske (FCEV).

Det skal sies at det er elbiler med kun batteri som vil utgjøre majoriteten av den grønne flåten til danskene.

Målet er at 40 av 400 kommunale kjøretøy skal gå på hydrogen i 2018 og at kommunen har fått installert ytterligere fire hydrogenfyllestasjoner innen 2025. Den første kom på plass i 2009.

Les også: Fylkeskommunene redder hydrogenstasjonene

To i Norge

Det finnes to ix35 FCEV i Norge også som deltar i prosjektet H2 Moves Scandinavia.

Bilene er er utstyrt med elmotor (100 kW), en brenselcelle (100 kW), litiumpolymerbatteri (24 kWh) og to hydrogentanker med kapasitet til å lagre 5,64 kilo hydrogen ved 700 bar.

Det gir bilen en rekkevidde på 525 kilometer. Oppgitt forbruk er 1,07 kg H2/100 km (NEDC).

Les også: Disse løsningene skal få folk til å sykle enda mer

For tidlig

De 15 bilene har en stykkpris på hele 960 000 kroner. De kjøpes med 45 prosent EU-støtte gjennom HyTec og Next Move og skal leveres innen april neste år.

Hyundai regner med å ha tusen slike hydrogenbiler i ulike testprogrammer i løpet av tre år.

I 2015 skal den koreanske industrigiganten ha kapaistet til å produsere 10 000 brenselcellebiler i året. I 2020 er målet å kunne rulle ut 100 000 FCEV hvert år.

– Vi jobber for at hydrogenelektriske biler ikke skal koste mer enn batterielektriske biler når vi skriver 2020-2025, sier Lim Tae-won til Reuters.

Han leder Hyundai og Kias forskning på brenselceller.

– Produsentene av batterielektriske biler har lansert bilene sine for tidlig - uten å løse problemer knyttet til rekkeviddeangst og kostnader, sa Lim i forkant av bilmessa i Paris.

Les også:

Her kjører landets første hydrogenbuss

Lyser opp Tivoli med LED

Se Københavns nye bydel

Solcellene på dette hotellet produserer strøm nok til 10 husstander