(Bilde: Håkon Jacobsen)
Daværende samferdselsminister Liv Signe Navarsete åpnet hydrogenfyllestasjonen på Økern i 2009. Nå er det Oslo kommune som sammen med Akershus og Buskerud fylkeskommuner sørger for at den ikke blir stengt i neste uke. (Bilde: Aas, Erlend)

Fylkeskommunene redder hydrogenstasjonene

Overtar Statoils hydrogenpumper.

Oslo, Akershus og Buskerud fylkeskommuner går inn og dekker driftsutgiftene for hydrogenstasjonene på Østlandet inntil 8. mai.

To utsettelser

Statoil hadde opprinnelig tenkt å stenge hydrogenfyllestasjonene ved årsskiftet.

Statoils retrett: <br/> Truer hydrogenprosjekt

Deretter valgte Statoil ASA å utsette nedleggelsen av stasjonene i Porsgrunn, Drammen og Oslo til 16. februar, i påvente av at det kunne komme på plass en løsning for overtakelse og drift av de nåværende hydrogenstasjonene.

Da ble selskapet HyOp (Hydrogen Operations) stiftet av Campus Kjeller, med formål nettopp å drive disse stasjonene.

Hydrogenframtida har én måned på seg

Nå er nedleggelsen altså utsatt enda en gang. På selveste Frigjøringsdagen skal Statoil Fuel & Retail fatte en beslutning om hvorvidt hydrogenpumpene fortsatt kan bli stående på deres stasjoner, men med en annen operatør.

Herøya i fare

Fyllestasjonene i Oslo og Drammen er det i det minste en midlertidig løsning for.

Men det er fortsatt åpent hva som skjer med stasjonen på Hærøya. I motsetning til de andre, er ikke denne plassert på Statoil Fuel & Retail-grunn.

Morten Eek, mediekontakt for markedsføring, prosessering og fornybar energi i Statoil, sier til Porsgrunns Dagblad at Hærøya-stasjonen trolig blir lagt ned nå i neste uke.

– Dette handler først og fremst om at Statoil fokuserer på utvikling av havvind innen fornybar energi. Det betyr at vi har avsluttet forretningsvirksomheten på dette området, og ønsker å knytte ressursene opp mot andre prosjekter så raskt som mulig, sier han til PD.

Les også: Statoil selger strøm

20 millioner

– Vi i Akershus har satt av 20 millioner kroner til å etablere ytterligere hydrogeninfrastruktur innen 2015. Jeg er overbevist om at dette vil rulle av seg selv kommersielt etter hvert, men det trengs bidrag fra det offentlige nå i etableringsfasen, sier Anette Solli (H) som er leder for samferdselsutvalget i Akershus.

Den i internasjonal sammenheng relativt gode hydrogeninfrastrukturen har blant annet gjort Norge til hovedarenaen i EUs demonstrasjonsprosjekt H2moves Scandinavia.

Startskuddet gikk i fjor høst, og det passet selvsagt dårlig å desimere antall hydrogenpumper like etter.

– Vi vever i den ene enden mens Statoil rekker opp den andre, sier Solli til Teknisk Ukeblad.

Les også: Statoil stenger hydrogenpumpene

Stor politisk vilje

Ved siden av Kjelstad-stasjonen i Drammen, Økern-stasjonen i Oslo har HyNor en nyåpnet fyllestasjon på Gaustad i Oslo og ytterligere en stasjon i utarbeidelse på Lillestrøm.

En annen sentrale aktør i prosessen er Zero.

Gøril L. Andreassen, som er avdelingsleder for transport i Zero, sier at bergingsaksjonen viser hvor stor politisk vilje det er i Oslo, Akershus og Buskerud for å satse på hydrogen.

– Dette er veldig viktig fordi bilindustrien har satset milliardbeløp for å få hydrogenbilene ut til markedet i 2015. Ingen vil kjøpe hydrogenbiler hvis ikke man har tilstrekkelig med hydrogenstasjoner tilgjengelig, sier Andreassen.

Les også:

Slik blir Toyotas nye plug-in

Ny hydrogenbil fra Nissan og Daimler

Verdens råeste hydrogenbil

Priuspappaen venter hydrogendatter

Hydrogen-Mercedes til kun 300 000 kroner

Tesla-rekkevidde i elektrisk E-klasse