NY: NS4 blir helt fristilt fra dagens Prius-familie. Dette er fremtiden, mener Toyota. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
(Bilde: Per Erlien Dalløkken)
(Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Slik blir Toyotas nye plug-in

DETROIT: NS4 heter konseptet som Toyota legger fram som en visjon for neste generasjon plug-in-hybrid med lansering i 2015.

Den ble vist fram på bilmessen i Detroit tirsdag.

Men en fjerde generasjon Prius blir det ikke:

– Denne vil bli helt fristilt dagens Prius-familie. Den vil få en helt ny hybrid drivlinje som er mindre og lettere. Den skal få bedre akselerasjon og større batterirekkevidde.

I tillegg viser konseptet i hva slags designretning vi nå beveger oss, sier Jim Lentz som er direktør for Toyota i USA.

Les også: Nye Mondeo kan lades

Yaris hybrid i Norge

Han trakk noen historiske linjer:

– For bare ti år siden her i Detroit var det kun to hybrider på utstilling. Og se i utstillingshallene i dag, det vrimler av dem. Men fortsatt er mer enn halvparten av hybridene som selges i USA en Prius, minnet Lentz forsamlingen om.

Og det er trolig en statistikk som vil holde seg en stund til, ettersom Prius-familien har økt. Sjuseteren Prius V kom i fjor, i år kom kompaktversjonen Prius C.

Den kommer imidlertid ikke til Europa. Vi får i stedet Yaris hybrid, med samme drivlinje.

Les også: Flat boble på strøm

Billigste hybrid

Toyota lanserer Prius C den som innstegsmodellen til hybridteknologien. Den vil koste under 19 000 dollar i USA.

I andre enden av skalaen kommer Prius plug-in som er i ferd med å lanseres. Toyota regner med å selge 15 000 i året av den i USA.

Endelig pris og lansering for Prius plug-in i Norge er ikke bestemt ennå.

– Trolig blir det lansering i august/september med prisantydning fra 325 000 kroner, opplyser informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.

Les også: Også S60 kan bli plug-in-hybrid

To elbiler i lite volum

I tillegg lanserer Toyota nå elektriske versjoner av IQ og RAV4, dog i ytterst begrenset volum.

IQ EV blir bykjøretoyet med under 50 miles (80 kilometer) rekkevidde, mens RAV4 EV får godt over 100 miles (160 km) rekkevidde.

– IQ EV vurderer vi for tiden, men mer som testing i et begrenset antall enn kommersielt salg. RAV4 EV er et rent USA-prosjekt, sier Olsen.

Les også: Ladbar Volvo-SUV med 350 hk

FCV-R

Når det gjelder hydrogen, gjentok Lentz at Toyota i 2015 lanserer en firedørs mellomstor sedan med brenselcelle.

Det siste hydrogenkonseptet, FCV-R som ble vist fram første gang i Tokyo før jul, kan gi et hint om hvordan den første brenselcellebilen blir.

Toyota FCV-R. Foto: Per Erlien Dalløkken Per Erlien Dalløkken

Les alle våre nyheter fra North American International Auto Show (NAIAS) i Detroit på www.tu.no/motor.