Senket tak og digre hjul - E-Bugster har ikke det samme godfjottutseendet som forrige generasjon VW Beetle. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Flat boble på strøm

DETROIT: Volkswagen fortsetter å pumpe ut elektriske konsepter.

Til årets detroitmesse hadde tyskerne med en californiavennlig, lav og åpen hotrodversjon av nye Beetle. Som i tillegg er elektrisk.

Framtida

E-Bugster heter konseptet. Navnet er en sammenstilling av E (for elektrisk), Bug (amerikanernes kallenavn på bobla) og speedster (åpen toseter).

VW

Selv om flere konkurrenter for lengst er på markedet med masseproduserte elbiler, var budskapet fra VW-sjef Martin Winterkorn at dette er framtida.

I Frankfurt for fire måneder siden viste VW fram et annet elektrisk konsept, med det spesielle navnet Nils.

Les også: Smått er godt for nye tyske elbiler

Blå, elektriske følelser

Den elektriske drivlinja har navnet Blue-e-motion og vil også finne veien til blant annet Golf og Up! Men disse lanseres først neste år.

Elmotoren yter 85 kW og litiumionebatteriet holder til den sedvanlige oppgitte rekkevidden på 160 km.

Batterigjennombrudd?

Ifølge presseskrivet som ble delt ut, både skriftlig og digitalt, veier batteriet 176 pund. Altså 80 kilo, noe som høres mistenkelig lite ut så sant ikke de har gjort et teknologisk gjennombrudd i det stille i Wolfsburg.

Til sammenligning hadde E-Up-konseptet for to år siden et litiumionebatteri på 18 kWh som veide 240 kilo.

Elektrisk folkevogn

VW

Jetta hybrid

VW avduket en bil som er klar for markedet også, i hvert fall det amerikanske, nemlig Jetta hybrid.

Den er utstyrt med 1,4 TSI som yter 110 kW, en elmotor på 15 kW, et lite batteri som rekker til 2 km kjøring og en sjutrinns DSG-girkasse.