Volkswagen E-Up! kommer ikke på markedet før om fire år, men VW er selvsikre nok til å lansere den som verdens første masseproduserte elbil. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
VW E-Up! er fortsatt på konseptstadiet, men blir tyskernes første elbil når den kommer for salg i 2013. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
VW E-Up! er fortsatt på konseptstadiet, men blir tyskernes første elbil når den kommer for salg i 2013. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Elektrisk folkevogn

FRANKFURT: Det var med en tilsynelatende skepsis og motvilje at Volkswagen lanserte sin første fra bunnen av elektriske bil, VW E-Up!, på årets Frankfurtmesse.

Enkelte vil kanskje kalle det realisme.

Bilen er fortsatt på konseptstadiet og lanseres ikke før i 2013. Volkswagen mener at effektive forbrenningsmotorer vil være viktigst i hvert fall til 2020.

Elektrisk folkevogn

Selv om den kommer på markedet noen år etter enkelte konkurrenter, tror VW at E-Up! kan bli den første masseproduserte elbilen.

– Men for å lykkes med det, må bilen være billig og praktisk nok til å selge i store volumer på alle kontinenter. Først da kan vi begynne å snakke om elektrifisering av veitransporten. Like fullt tyder våre prognoser på at vi tidligst i 2020 vil ha salgstall på en ren elbil i samme liga som VW Polo. Derfor vil vi fortsette å satse på våre effektive TDI- og TSI-motorer. Diesel- og bensinmotorer vil i overskuelig framtid dominere på veiene, med elbiler som supplement i byene, sa VW-sjef Martin Winterkorn under presentasjonen.

Les om konsernets batterisamarbeid med kinesiske BYD:

Kamp om kinesisk elbilteknologi

3+1 seter

Den foreløpige elbilen den tyske produsenten hadde med til messen er utstyrt med en litiumionebatteripakke på 18 kWh som veier 240 kilo. Den forsyner energi til en motor som yter 60 kW (40 kW kontinuerlig) og 210 Nm.

Rekkevidden oppgis til 130 km. Den 1 085 kilo lette bilen skal klare 0-100 km/t på 11,3 sekunder, og kanskje vel så interessant siden dette er en bybil: 0-50 km/t går på 3,5 sekunder.

Setekonfigurasjonen er ny: 3+1. Ifølge VW er designspråket identisk med det vi vil se når konsernet kommer med sine nye superkomptakte modeller i 2011.