VW viste fram konseptversjonen av en ladbar Golf-hybrid for et knapt år siden. Nå ligger det an til at tyskerne skal få kinesisk batterihjelp.
BYD vet å smøre tykt på når de skal presentere sin ladbare hybrid F3DM. Her er det grønt løv både på veien og på drivstoffpumpa. (Bilde: BYD)

Kamp om kinesisk elbilteknologi

Tidligere denne uka varslet Volkswagen at de har inngått en samarbeidsavtale med den kinesiske batteri- og bilprodusenten BYD.

Og flere tilsvarende avtaler kan være rett rundt hjørnet:

Ifølge Auto Observer jobber den europeiske delen av Ford og en annen europeisk bilprodusent med å inngå tilsvarende samarbeid med kineserne som er langt framme i batteriutviklingen.

Bød inn BYD

Avtalen mellom VW og BYD handler om teknologisk utvikling av ladbare biler med litium-ionbatterier.

BYD har alt vært på besøk i testsenteret Isenbüttel like utenfor VWs hovedkvarter i Wolfsburg og tatt en titt på tyskernes elbilprototyp og på Golf-hybriden, Twin Drive, som ble vist fram første gang i fjor.

Da riktignok med Sanyo-batterier i bagasjerommet: VW tar opp hybridkampen

– Elbiler blir viktigere

– Elbiler og hybrider vil selvsagt spille en stadig viktigere rolle. På det kinesiske markedet spesielt vil en potensiell partner som BYD kunne bidra til raskere utvikling, sier dr. Ulrich Hackenberg i VWs utviklingsavdeling i pressemeldingen .

Det er nye takter fra Volkswagen-konsernet som hittil har vært blant dem som har uttrykt mest skepsis til visjonene om hurtig elektrifisering av veitransporten.

Men også nå understreker VW at de akter å fortsatt satse for fullt på sin BlueMotion-teknologi, det vil si effektive forbrenningsmotorer.

Har lansert plug-in

BYD er et akronym for det mer velklingende navnet Build Your Dreams.

BYD F3DM er den eneste ladbare hybridbilen som er satt i produksjon, om enn i liten skala så langt.

Selskapet produserte utelukkende batterier fram til for seks år siden. Da kjøpte BYD en bilfabrikk og har siden både satt i produksjon den ladbare hybriden (plug-in-hybrid) F3 DM, som i disse dager kjøres i noen testprosjekter i Kina, og vist fram elbilen E6.

Les også: Elbil kan kjøre 40 mil

Drømmebilen er her