VWs konsept-hybrid Golf Twin Drive ble vist fram for første gang i Berlin torsdag.
VWs konsept-hybrid Golf Twin Drive ble vist fram for første gang i Berlin torsdag.
En elektromotor på 61 kW og en TDI på 91 kW deler plassen under panseret på Golf Twin Drive.
Instrumentpanelet vil de fleste som har sittet bak rattet på en VW nikke gjenkjennende til. Men strømmåleren ved siden av drivstoffmåleren er ny for alle unntatt VWs ingeniører.
Intrikat strømflyt-grafikk er kanskje ikke fullt så nytt. Det finnes også på en 1997-modell Toyota Prius.

VW tar opp hybridkampen

Golf Twin Drive heter konseptbilen som Volkswagen presenterte i forrige uke.

Plug-in-konkurranse

Golfen har oppladbare litiumbatterier fra Sanyo i bagasjerommet pluss en 61 kW elektromotor og 91 kW turbodiesel under panseret.

Hybridgolfen utnytter energien fra regenerativ bremsing og har en rekkevidde på fem mil på kun elektrisitet før dieselmotoren må overta.

Selv om det langt fra er sikkert at den noen gang kommer for salg, viser konseptbilen at VW ikke har tenkt å la bilgigantene GM og Toyota boltre seg alene på plug-in-markedet med sine varslede Chevy Volt og nye oppladbare Prius.

Mer enn supplement

Så sent som i Genève i mars viste VW fram en annen hybrid-Golf. Dette er en 55 kW TDI med en liten elektrisk hjelpemotor uten lademuligheter, og kan sammenlignes med dagens Toyota Prius.

Konsernsjef Martin Winkerton i Volkswagen forklarer forskjellen:

– Mens elektromotoren på en vanlig hybrid bare er et supplement til forbrenningsmotoren, er det motsatt på Twin Drive, sa Winkerton under presentasjonen i Berlin, ifølge flere nyhetsbyråer.

Testflåte i 2010

Twind Drive-prosjektet har fått finansiell støtte fra det tyske miljødepartementet. Ifølge VW er planen å sette 20 hybridgolfer i testtrafikk i 2010.

Det er samme år som både GM og Toyota har satt som lanseringsår for sine plug-in-hybrider.

Les også: Plugger i norsk strøm

Når det kommer en oppladbar folkevognhybrid på markedet har VW ennå ikke sagt noe om.