KINA FØRST: BYD F3 DM er nå lansert for salg, som verdens første serieproduserte plug-in-hybrid. (Bilde: BYD)
BYD varter opp med innovativ teknologi men kan beskyldes for kopiering når det gjelder eksteriørdesign. Denne er til forvekskling lik siste generasjon Toyota Corolla. (Bilde: BYD)
BYD varter opp med innovativ teknologi men kan beskyldes for kopiering når det gjelder eksteriørdesign. Her har nok en kinesisk designer kikket litt for lenge i en Mercedes-brosjyre. (Bilde: BYD)

Drømmebilen er her

Denne uka lanserte kinesiske BYD verdens første serieproduserte plug-in-hybrid med navnet F3 DM.

Har bygget drømmen

Mens bilgigantene General Motors og Toyota har mer enn nok annet å tenke på i disse krisetider, har altså kineserne funnet det for godt å starte produksjon og salg av en oppladbar hybridbil som kan kjøre ti mil med utelukkende batteridrift før bensinmotoren må hjelpe til.

Til sammenligning er GMs Chevy Volt og Toyotas neste-generasjon Prius minst ett til to år fra serieproduksjon.

Men når BYD, som er et akronym for det mer velklingende navnet Build Your Dreams, får drømmebilen på norske veier er ennå høyst usikkert.

Håper på 2009

– Jeg regner med å ha de første bilene til Norge mot tampen av neste år. Men om det blir en plug-in-hybrid eller en ren elbil, kommer i stor grad an på det norske avgiftssystemet, sier direktør Kåre Foss i Autoindustri AS.

Selskapet inngikk tidlig i 2008 avtale om agentur på det kinesiske bilmerket som også har rene elbiler klare for lansering over nyttår.

BYD F3 DM kan komme til Norge i løpet av 2009
Men når det gjelder plug-in-hybrider har norske myndigheter ennå ikke avgjort hva slags avgifter disse bilene skal ilegges.

Bilavgiftene regnes ut med grunnlag i CO 2-utslipp, effekt og vekt. Elbiler er fritatt dette samt moms og har en rekke andre insentiver, mens hybridbiler som for eksempel Toyota Prius, har et lite vektfradrag og slipper avgifter for elmotoren.

Les også: Kinesisk plug-in hybrid først på markedet

Ufordelaktig kjøresyklus

Spørsmålet er om avgiftssystemet vil reflektere at plug-in-hybridene i hovedsak er elbiler med potensial for drahjelp fra en forbrenningsmotor.

– For øyeblikket sitter vi på gjerdet. Dersom hybriden ikke faller gunstig ut, blir den nedprioritert til fordel for elbilene som jo har ekstremt gunstige forhold i Norge. Dette er forhold vi må ha avklart før påske, dersom F3 DM skal komme hit i 2009, sier Foss.

Les også: Lader opp til elbilåret

Han understreker at det ikke bare er norske myndigheter det står på. Også EUs CO2-beregninger er et åpent spørsmål.

Dersom det blir slik Foss frykter, vil plug-in-hybridene testes i to kjøresykluser – én med fullt batteri og én tur med flatt batteri. Resultatet vil bli at plug-in-hybriden får et beregnet CO2-utslipp som ikke reflekterer ordinær pendlerbruk med utelukkende elektrisitet.

Kjør bil for 2 kroner mila

Både først og sist

BYD kan, som mange andre kinesiske bilprodusenter, glatt beskyldes for manglende oppfinnsomhet når det gjelder eksteriørdesign. Det trengs ikke noe spesielt trenet øye for å se slående likheter med tyske og japanske biler. Det grenser i mange tilfeller til rene kopier.

BYD kan, som mange andre kinesiske bilprodusenter, glatt beskyldes for manglende oppfinnsomhet når det gjelder eksteriørdesign. Det trengs ikke noe spesielt trenet øye for å se slående likheter med tyske og japanske biler. Det grenser i mange tilfeller til rene kopier. BYDs plug-in-hybrid blir på alle måter en praktisk miljøbil. Til og med bagasjerommet duger

Det gjelder også F3 DM som minner mistenkelig om siste generasjon Toyota Corolla. Da har BYD større grunn til å slå seg på brystet når det gjelder batteriteknologien og altså at de kommer først med en av de største bil-hypene de siste årene – plug-in-hybriden.

– Det ligger i sakens natur at de tradisjonelle bilfabrikkene har begynt med dette fordi de måtte finne på noe. Batteriprodusenten BYD har hatt dette som forretningsidé helt siden de kjøpte en bilfabrikk for seks år siden. BYD er fortsatt et selskap som er 90 prosent elektronikk og 10 prosent bil og har et visst forsprang, mener Foss.

150.000 kroner

BYD benytter seg av jernfosfatbaserte litium-ionebatterier, katoden er LiFePO4, i det de kaller «ferrous-teknologi».

Ifølge selskapet selv skal F3 DM utstyres med 100 3,3-voltsbatterier stappet under baksetene som skal holde til en rekkevidde på cirka 100 kilometer. I tillegg utstyres bilen med en bensinmotor på én liter. Lyskryss skal også gå greit: 0-60 miles i timen (96 km/t) oppgis til 10,5 sekunder.

Produsenten lover at batteriene skal holde til 2.000 ladinger eller 160.000 kilometer.

I Kina har plug-in-hybriden fått en prislapp pålydende 149.800 kinesiske yuan (CNY), eller omtrent akkurat det samme i norske kroner ettersom kursen er 98.

Det er dobbelt så mye som den bensinvarianten av samme modell, men samtidig nesten halvparten av hva dagens Prius selges for i Kina.

Danske med 1.104 hestekrefter