Zenvo ST1 koster rundt 20 millioner kroner, har 1.104 hestekrefter og toppfart på 375 km\t. (Bilde: Zenvo )
(Bilde: Zenvo)
(Bilde: Zenvo)
(Bilde: Zenvo)
(Bilde: Zenvo)
(Bilde: Zenvo)
(Bilde: Zenvo)
(Bilde: Zenvo)
(Bilde: Zenvo)
(Bilde: Zenvo)

Danske med 1.104 hestekrefter

  • Motor

Det danske selskapet Zenvo Automotive har utviklet en sportsbil med 1.104 hestekrefters V8-motor.

Kjører godt

Den klarer 0-100 km\t på fattige tre sekunder, og har en elektronisk begrenset topphastighet på 375 kilometer i timen.

Det spesielle med Zenvo ST1, som bilen heter, skal være at den har svært gode kjøreegenskaper.

– Det er mange som har laget prosjekter som dette, og mange av dem er fantastiske biler, men de er ikke særlig kjørbare. Du skal nærmest være født i de bilene for å kunne kjøre dem, sier motorutvikler og partner Troels Vollertsen til danske Ingeniøren.

Porsche-deler

S-en står for øvrig for Supercharger, T-en for Turbo og 1 for første modell.

Ifølge danske Bilmagasinet er instrumentene i bilen egenutviklede, men basert på Porsche 911 GT2.

Bensintank, seleforankringspunkter, bremser og klimaanlegg er hentet fra Corvette.

Total vekt er 1.400 kilo, og bilen ligger i utgangspunktet kun 105 millimeter over bakken, men kan heves hydraulisk til 150 millimeter.

Dyr fornøyelse

Bilen ser imidlertid ikke ut til å bli særlig billig. Prisen ligger nemlig på 750 000 euro uten avgifter, altså nesten 7 millioner norske kroner - før avgifter. Med avgifter sneier vi nok over 20 millioner.

Zenvo Automotive regner med å produsere 15 håndlagde eksemplarer av bilen, og de første fem skal stå ferdige allerede til sommeren. Det skal allerede stå kjøpere klare.

– I USA, Russland, Mellom-Østen og liknende markeder har de mange av denne type biler. Vi har indikasjoner på at dem vi lager i 2009 vil bli solgt på disse markedene, sier Vollertsen.

Miljøsvin

Bilen skal i den foreløpige utgaven ikke være særlig miljøvennlig, men selskapet arbeider også med å produsere en bioetanol-versjon.

Det siste året skal Vollertsen og hans kolleger ha testkjørt bilen på diverse lukkede baner.

– Nå er jo jeg farget, men den kjører og styrer helt fantastisk, sier han.