Nye Ford Fusion. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Nye Mondeo kan lades

DETROIT: Som vanlig var det Ford Motors med styreformann Bill Ford i spissen som åpnet ballet på bilmessen i Detroit mandag.

Han hadde med seg messens kanskje største nyhet – andre generasjon Ford Fusion.

Det som gjør dette mer enn midt på treet interessant for nordmenn, er at Fusion gir en tydelig pekepinn på hvordan den nye Ford Mondeo blir. En modell som i flere år har vært blant de mest solgte her til lands.

Nye Ford Fusion. FOTO: Per Erlien Dalløkken Per Erlien Dalløkken

To hybridutgaver

Mest oppsiktsvekkende er at Fusion i tillegg til to ecoboost bensinmotorer på 1,6 og 2,0 liter, også vil komme i to hybridutgaver, hvorav den ene blir ladbar.

Det blir også tilfelle med Mondeo som på denne siden av Atlanteren også selvsagt vil utstyres med dieselmotorer.

Anne Sønsteby, informasjonsdirektør i Ford Norge, sier følgende:

– Vi har sagt at vi kommer til å slippe en plug-in-hybrid i C/D-segmentet i løpet av 2013.

Dermed er det ikke så vanskelig å konkludere med at også Mondeo vil komme til Norge i begge hybridformer lik sin amerikanske søster.

Mondeo-arv

Nye Mondeo vises fram første gang på bilmessen i Paris til høsten.

– Den kommer til å bli veldig lik Fusion, slik Fiesta på B-plattformen og Focus på C-plattformen har samme uttrykk globalt, sier hun.

Den nye designen krever nok en større tilvenning for amerikanerne enn for europeere. Den bærer linjene videre fra dagens Mondeo i langt større grad enn den trekker veksler på førstegenerasjons Fusion.

Og ikke minst snakker den samme designspråk som konseptet Evos som Ford hadde med seg til Frankfurt i fjor høst.

Les også: Det nye Ford-fjeset

Nye Ford Fusion. FOTO: Per Erlien Dalløkken Per Erlien Dalløkken

AWD

Ford Fusion kommer også med firehjulsdrift, som trolig også vil gjelde for søstermodellen.

I likhet med nye Mondeo ligger også Fusion Energi, som plug-in-hybriden kalles, nærmere et år fram i tid.

På årets messe har Ford holdt tekniske detaljer som batteristørrelse og helelektrisk rekkevidde for seg selv. Det de derimot sier, er at hybriden vil ha lavere drivstofforbruk enn konkurrentene Chevrolet Volt/Opel Ampera og Toyota Prius plug-in.

De to nye hybridene supplerer Fords elektriske familie som kom til på messen i fjor: C-Max hybrid og energi og Ford Focus electric.

Les mer i denne artikkelen:

– Vi elektrifiserer på Ford-måten

Flere nyheter fra Detroit på www.tu.no/motor:

VOLVO: Også S60 kan bli plug-in-hybrid

VW: Flat boble på strøm