Etter loddtrekning vant Nissan og deres Leaf konkurransen om å være første bil til å benytte Statoils nye hurtiglader på Økern torsdag ettermiddag. (Bilde: Håkon Jacobsen)

Statoil selger strøm

ØKERN: Det er Statoil-stasjonen på Økern i Oslo som fra i dag er i verdensklasse: Her tilbys nå både bensin, diesel, hydrogen og hurtiglading for elbiler.

– Noen vil sikkert stusse over et oljeselskap som selger strøm. Men dette var en enkel avgjørelse for oss å ta. Vi tror dette er en del av framtiden vår, selv om vi i veldig mange år fortsatt vil selge bensin og diesel, gjerne med stadig mer innblanding av bio, sier administrerende direktør Dag Roger Rinde i Statoil Norge.

Dette er ikke den første offentlige hurtigladeren i Norge, men den første der det koster penger å lade. En virkelighet elbilister må belage seg på først som sist.

Direktør Dag Roger Rinde i Statoil Norge. Foto: Håkon Jacobsen Håkon Jacobsen

29 kr/10 min

29 kroner for ti minutters lading koster det, iallfall en periode. Statoil beskriver det nemlig som et åpningstilbud. I beste fall får du 8 kWh inn på batteriet på ti minutter, noe som i energimengde tilsvarer under en liter bensin.

– Vi er ingen ideell organisasjon, og tar oss selvsagt betalt. Ladeprisen vi nå har satt, må ses i lys av at vi fortsatt er på teststadiet. Vi må prøve oss fram og blant annet se hva slags betalingsvilje det er i markedet, sier Rinde til Teknisk Ukeblad.

Statoil er foreløpig den eneste bensinstasjonskjeden som har søkt om Transnova-støtte til hurtigladere.

Rinde forteller at ytterligere to statoilstasjoner i løpet av 2012 blir utstyrt med hurtigladere. Disse ligger på Minnesund langs E6 i Eidsvoll i Akershus og Sekkelsten langs E18 i Askim i Østfold.

– Når vi nå tilbyr «drivstoff» også til elbilister, er det i visshet om at også disse sjåførene blir sultne, tørste og trenger å bruke toalettet, påpeker han.

Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger

Samtidig som den nye statoilladestasjonen åpner, har Transnova i dag bevilget 4,9 millioner kroner i støtte til 24 nye hurtigladere som skal være i drift i løpet av 2012.

I tillegg kommer 24 hurtigladere som allerede har fått støtte. Disse skulle vært operative i år, men har fått forlenget frist til juli neste år.

Den offentlige støtten i runde to er prioritert til prosjekter i og rundt Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim, samt de to korridorene østover til svenskegrensen fra Oslo og Trondheim Får en flåte Leaf-drosjer

Strekningen Stavanger-Bergen blir godt dekket av hurtigladere. Det samme blir strekningene til Kongsberg og Lillehammer fra Oslo. I tillegg kommer et par ladere i Kristiansand og Arendal.

Utover dette har de ti forhandlerne av Nissan Leaf montert hurtigladere, selv om dette ikke nødvendigvis er offentlig tilgjengelige ladepunkt.

– Bra med kommers

For at et hurtigladepunkt skal kunne få offentlig støtte, må det være åpent for alle som kommer for å benytte dem og ikke være avhengig av et bestemt abonnement.

– Vi har lagt vekt på å få en passelig avstand til hurtigladerne vi allerede har støttet, og at de som skal lade elbil får gode, forutsigbare opplevelser. Vi opplever det som positivt at flere kommersielle aktører bygger ut og tester ut hvordan det vil være mulig å tjene penger på hurtiglading, sier Transnovas leder Eva Solvi.

Det er stort sett energiselskaper som står bak søknadene i denne runden: Fortum Markets i Oslo-området, NTE-datterselskapet EV Power i Trøndelag, Eidsiva Vekst i Mjøsregionen og sammenslutningen Grønn kontakt på Sørlandet og i Buskerud.

Tredje Zero-lader

Laderen på Økern er et samarbeid mellom Statoil Norge, miljøstiftelsen Zero og leverandøren Proxll.

Dette er den tredje laderen som settes opp gjennom Zeros hurtigladeprosjekt.

De to andre står ved kjøpesenteret Maxi på Hamar (åpnet 23. august) og veirestauranten Marché Rygge øst like utenfor Moss Elektrisk harrytur

Landets første offentlige hurtiglader ble satt i drift av Lyse.

Energiselskapet har nå tre kombinerte hurtiglade- og fyllestasjoner for biogass i Stavanger-området.

Statoil Norge-direktør Dag Roger Rinde og statssekretær Kjetil Lund i Finansdepartementet sto for den offisielle åpningen av hurtigladeren på Økern. Foto: Håkon Jacobsen Håkon Jacobsen

Norske forhold

Laderen på Økern benytter, som alle andre, den japanske ladeløsningen Chademo med opp til 50 kW effekt.

Hurtigladeren skulle vært operativ i sommer, men er blitt fire måneder forsinket.

Rune Langeteig i Proxll, som har bygget hurtigladeren, fortalte at laderen har fjernovervåking og kan bidra med brukerdata online i sanntid.

Både Nissan Leaf, Mitsubishi i-MiEV og de to PSA-søstrene Citroën C-Zero og Peugeot iOn benytter Chademo. For eksempel vil en i-MiEV kunne lades fra 0 til 80 prosent kapasitet (SOC) på cirka en halv time.

Det er franske SGTE som har produsert laderen med spesifikasjoner fra norske Proxll som tidligere har fortalt TU at de har gjort en rekke komponentendringer for å sørge for at Lager ladere for norsk klima

Rett ved siden av hurtigladeren ligger hydrogenfyllestasjonen som ble åpnet for to år siden. Imidlertid er det mye som tyder på at Statoil ønsker seg ut av hydrogenprosjektet.

– Vi er stolte over hydrogenstasjonen også, så får vi se hva slags framtid den har. Den er ikke et tema i dag, var det Rinde ville si på den offisielle hurtigladeråpningen.

For tidlig utladning

Zero-leder Einar Håndlykken. Foto: Håkon Jacobsen Håkon Jacobsen

Der var også statssekretær Kjetil Lund i Finansdepartementet. Han benyttet anledningen til å påpeke at denne transnovastøttede ladestasjonen er et eksempel på at det faktisk føres en aktiv miljøpolitikk i dag – det er ikke bare tiltak som skal komme fram i tid.

Zero-leder Einar Håndlykken har mange mil bak rattet i en elbil. Han er naturligvis stolt over å ha satt i gang et hurtigladeprosjekt før det i hele tatt fantes biler som kunne benytte denne teknologien.

– Hurtiglading er viktig fordi det er en måte å øke bruken av elbil på. Dessuten kan tilgjengelige hurtigladere bøte på det jeg liker å kalle frykten for for tidlig utladning, sa Håndlykken.