MV Hallaig ble satt i drift på tampen av 2013. Det var den første hybridfergen med en batteribank på 750 kWh og tre Volo Penta-motrer på 330 kW hver. (Bilde: Creative Commons)

HYBRIDFERGER

Fungerer over all forventning - bestiller hybridferge nummer tre

Sparer dobbelt så mye som forventet.

MV Hallaig og MV Lochinvar

  • Lengde: 43,5m (142 ft)
  • Bredde: 12,2m (40 ft)
  • Dødvekt: 135 tonn
  • Servicefart: 9 knop
  • Passasjerer: 150
  • Biler: 23

Rederiet fikk i november 2013 sin første hybridferge, MV Hallaig og i mai fjor MV Lochinvar. Erfaringene har overbevist rederiet om at hybridteknologien fungerer over all forventning.

Begge fergene er 43,5 meter lange og har plass til 150 passasjerer og 23 biler.

Hver av dem har tre Volvo Penta dieselmotorer på til sammen 1000 kW og en batteripakke på 750 kWh.

Til sammenlikning  har den 100 prosent batteridrevne norske fergen Ampere to batteripakker på til sammen 1000 kWh og plass til 120 biler og 360 passasjerer.

Voith har levert propellene.

Les også: Nå lader batterifergen mer enn hun trenger

Dokumenterte resultater

Rederiet Caledonian Maritime Assets Ltd (CMAL) har dokumentert 38 % redusert drivstoffkostnader på de to første.

Mest oppnås ved nattlading av litium-ionebatteriene, med 28 prosent spart, og 10 prosent stammer fra smartere drift.

Det hybride diesel-batteri-elektriske framdriftssystemet, inkludert batterier og styringssystemer, leveres av Imtech Marine.

Nytt hurtigbåtkonsept gjør Stavanger-Trondheim på 11 timer:Nytt hurtigbåtkonsept: Kløyver fjorden i 50 knop

På tur: MV Hallaig trafikkerer ruten Sconser og Raasay og tar 150 passasjerer og 23 biler. Det diesel-elektriske framdriftssystemet med batteribank, bidrar til reduserte utslipp og drivstofforbruk med opp mot 38 prosent.
På tur: MV Halliag trafikkerer ruten Sconser og Raasay og tar 150 passasjerer og 23 biler. Det diesel-elektriske framdriftssystemet med batteribank, bidrar til reduserte utslipp og drivstofforbruk med opp mot 38 prosent. Flickr

Overrrasket

Selskapet har også levert til de to første fergene.

– Opprinnelig anslo vi besparelsene på rundt 20 prosent, men målingene viser 38 prosent og er langt bedre enn ventet. Vi er svært stolte av resultatene, sier Mischa Kyanin i Imtech i en pressemelding.

Den nye fergen bygges ved Ferguson Marine i Glasgow, samme verft som leverte de to første. Fergen leveres i 2016.

Les også: Cruiseskipet er 347 meter langt. Det kan navigere med 4 centimeters margin

Voiths spesielle propell, montert under skipet.
LNG-planerCMAL går for Voiths spesielle propeller på sine hybridferger.

LNG-planer

CMAL har også planer om å bygge to ferger som skal gå på LNG. Rederiet har mottatt anbud fra flere verft som vil bygge de rundt 100 meter lange fergene.

De skal designes i samarbeid med verftet som får oppdraget til å kunne betjene flere av rutene til Clyde and Hebrides Ferry Service.

CMLA ønsker den første av de to fergene levert innen utgangen av 2017 og den andre noen måneder etter.

Les også: På 25 år er skip blitt 10 prosent MINDRE energieffektive

Dual fuel

CMAL har satt som mål at fergene skal ha en servicefart på 16.5 knop og ha plass til 1000 passasjer, 127 biler eller 16 store lastebiler.

Det blir satset på to DF-motorer (dual fuel), det vil si som kan gå på gass og en blanding av flytende drivstoff.

CMAL operer 30 ferger som betjener 18 øyer utenfor Skottland.

Les også: Har ventet på påbud siden 1994 - nå skal salget av disse endelig ta av