Teknisk inspektør i Norled, Geir Haaland, sjekker og justerer pantografen. (Bilde: Tore Stensvold)
Teknisk inspektør i Norled, Geir Haaland, sjekker pantografladingen. (Bilde: Tore Stensvold)
Ladepluggen på vei ned i "bøtta". (Bilde: Tore Stensvold)
Pluggen på vei ned i hunpluggen i skipets sideport. (Bilde: Tore Stensvold)
Ladepluggen på vei ned i kontakten på Ampere. (Bilde: Tore Stensvold)
Ladepluggen er klar, pantografen er skjult bak rullegardinen. Raskere kommunikasjon med wi-fi sørger for at ladingen kommer i gang så snart Ampere ligger til kai. (Bilde: Tore Stensvold)

BATTERIFERGEN AMPERE

Nå lader batterifergen mer enn hun trenger

Fant løsning på effekt-problemet.

Nå får batterifergen fylt mer på batteriene ved hver lading enn den klarer å bruke opp. Ladeproblemene ser dermed ut til å være løst.

Da verdens første store bil- og passasjerferge med 100 % batteridrift ble satt i rute mellom Lavik og Oppedal på E39 i februar, slet fergen med å få ladet opp batteriene nok ved hvert kaianløp.

Les om: Flere nye fjorder kan få batteriferger

Oppgradering

Fergen måtte stå over opp til fire av de planlagte 34 avgangene for å lade opp batteriene. Norled har jobbet med å finne problemene og løse dem.

– Nå har vi oppgradert system og programvare, byttet fra radiokommunikasjon til wi-fi mellom land og ferge og optimalisert der vi kan, sier teknisk direktør i Norled, Sigvald Breivik, til Teknisk Ukeblad.

Les også: Denne fergen skal gå på vindkraft

Effekt-påfyll

Ampere har to batteripakker på 500 kWh hver. De fullades hver natt, men må «etterfylle» for å klare alle de 34 turene ferga skal gjøre hvert døgn, ifølge kontrakten med Statens vegvesen.

Planen er å tilføre like mye eller mer enn ferga bruker på hver overfart, det vil si cirka 150 kilowattimer og oppover.

Ifølge rutetabellen skal et være 10 minutter fra ankomst til avgang. Effektiv ladetid blir noe mindre. Tilkobling og start av lading tar tid.

Nå skal alle tiltakene ha gitt noe mer effektiv tid til lading.

Les om: Nytt hurtigbåtkonsept: Kløyver fjorden i 50 knop

Mer fra nett

Norled og Vegvesenet var klar over at det lokale nettet på hver side av Sognefjorden ikke er dimensjonert for de effektene batterifergen trenger. Løsning ble å etablere en batteribank på 350 kilowattimer på hver kai. Disse lades via det vanlige høyspentnettet.

– Dette er ikke ideelt. Det beste ville være å få høyspenning rett til ladepunktet, sa Breivik i april.

Nå er det funnet en løsning.

– Vi har også fått økt energibidraget fra nettet. Ampere mottar nå mer enn vi forbruker på overfarten. Selv om vi får et «hikk» og ikke får ladet ved ett anløp, klarer vi alle avganger, sier Breivik.

Les også: Så mye drivstoff kan skip spare på å sette inn batterier

Tidlig klar

Blant tiltakene var å klargjøre ladepunktet på land og i skipssiden litt tidligere, samt å sette batteriet i lademodus.

Ved å bruke wi-fi i kommunikasjonen, går det raskere å få opp rullegardiner ved pantograf og skinner og å få ut ladeplugg.

Norled vant anbudet på Lavik-Oppedal fra 1. januar i år. Kravet er at det skal gå tre ferger på sambandet.

En av fergene er imidlertid resultat av en utviklingskontrakt. Myndighetene ønsket å fremme utvikling av nye og mer miljøvennlige ferger. Batterifergen Ampere er derfor fortsatt på et tidlig utviklingsstadium.

Les også: Denne fergen er revolusjonerende. Men passasjerene merker det knapt