INDUSTRI

Fosnakongens ballast-system flytter 150 tonn vann på 85 sekunder

Sikrer stabiliteten på arbeidsfartøyet Fosnakongen.

Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
13. apr. 2015 - 09:16
Vis mer

Ved en kombinasjon av aktivt og passivt ballasteringssystem, kan Fosnakongen med sine to kraner på henholdsvis 145 og 80 tonn gjøre løft uten å overstige krengningskrav på opp til fire grader.

– Ballastsystemet er fantastisk. Det klarer å flytte 150 tonn vann på 85 sekunder. Dermed er krengingen minimal og stabilitet opprettholdes under tyngre operasjoner. Det er et teknisk enkelt system, men med et avansert styringsprogram, sier daglig leder i Abyss Aqua, Øystein Kjønhaug.

Ballastsystemet er utviklet og levert av MRPC, som TU har omtalt tidligere.  

Oppfinner og utvikler av systemet, Ove Sporsheim, mener det er på tide at eiere og rederier med større offshorefartøy tør å ta i bruk systemet.

Les også: Batterifergen får ikke nok effekt - må stå over avganger hver dag

Sjøvannkister

MRPC-systemet har åpne ballasttanker i bunnen på hver side av skroget, som sjøvannskister. I stedet for å pumpe vann mellom tanker gjennom flere rør og rørsystemer, bruker MRPC lufttrykk til å regulere vannmengden i tankene. 

Animasjon som viser prinsippet for å dempe rulle- og stampebevegelser (roll & pitch control) kan du se øverst i denne artikkelen.

MRPC har levert fire kompressorer, hver med kapasitet på 1650m/h, som gir større kapasitet til anti-heeling enn de fleste offshorefartøyer som bygges i dag utstyres med.

Kompressorpumper styres av skipets bevegelser via et program, som blant annet henter informasjon fra gyroer. MRPC har fått North Sea Electronics i Bergen til å lage programvaren.

Les også: Det finnes ikke store nok skip til framtidige subseautbygginger

Havbruksfartøy

Fosnakongen er en 25 meter lang og 12 meter bred katamaran arbeidsbåt for havbruksnæringen. Med hjemmehavn i Kristiansund betjener den havbruk på strekningen Ålesund-Namsos. Blant oppgavene er blant annet tunge løfteoperasjoner, ankerhåndtering og fortøying av havbruk.  

Abyss Aqua i Kristiansund har en flåte på syv fartøyer, både service- dykker og ROV-fartøyer.

Fartøyet er designet av Tomra Engineering etter spesifikasjonene til Abyss Aqua. Det patenterte systemet, MRPC Varidep, ble tilpasset CoastCat-designet til Fosnakongen sammen med Tomra Engineering.

– Vi hadde som mål å få en svært sikker og effektiv arbeidsbåt med god manøvreringsdyktighet og ekstrem stabilitet. Designselskapet ønsket å bruke det nye systemet til MRPC. Da vi så spesifikasjonene ble vi veldig gira på å prøve. Nå har vi sett i praksis at det holder hva det lovet, sier Kjønhaug.

Les også: Mangemilliardær skulle kopiere Titanic - nå legges prosjektet på is

Ballasttanken foran på skipet demper stampebevegelsen. Illustrasjon fra animasjonsvideo.
Ballasttanken foran på skipet demper stampebevegelsen. Illustrasjon fra animasjonsvideo.

Flytter vann med luft

Mannen bak patentet, Ove Sporsheim, forklarer at MRC Varidep ballastsystem bruker lavtrykks luftkompressorer med stor kapasitet.

– Disse fyller og tømmer ballasttankene ved å påføre et over- eller undertrykk i tankene. Vannet blir da presset ut eller sugd inn gjennom luker mot sjø i bunnen av ballasttankene, forklarer Sporsheim.

Les også: Denne fergen er revolusjonerende. Men passasjerene merker det knapt

Ballasttankene på sidene har store åpninger mot sjøen. Lufttrykket over vannflaten i tanken justerer nivået og demper rullebevegelsene.
Ballasttankene på sidene har store åpninger mot sjøen. Lufttrykket over vannflaten i tanken justerer nivået og demper rullebevegelsene.

Uavhengige tanker

Systemet og kompressorene håndterer alle tankene individuelt. Programvaren overvåker og beregner tanknivåer og flytetilstand kontinuerlig ved hjelp av trykk og dybdesensorer i tanker og skrog, samt en MRU (motion reference unit) plassert i fartøyets flotasjonssenter.

Systemet har forhåndsprogrammerte operasjonsmodus for de vanligste kondisjonene. I tillegg kan systemet overstyres manuelt.

– Under kranoperasjoner vil systemet kompensere for krengningen som løftet påfører fartøyet, ved å tømme tankene på kransiden, og fylle tankene på motsatt side. På samme måte kan fartøyet hurtig trimmes ved påføring av dekkslast, sier Sporsheim.

Les også: Stad skipstunnel: Regjeringen vil bygge det største alternativet

Vindservice med SWATH

MRPCAS har også solgt og installert ballastsystemet til fire skip som A2Sea leier for service av vindturbiner. Skipene er av såkalt SWATH-type (small waterplane area twin hull). Ved hjelp av ballasteringssystemet ligger fartøyene svært rolig i sjøen for sikker mannskapsoverføring til turbinene offshore.

– Vi ballasterer fartøyet fra katamaran-modus til neddykket og motsatt på 40 sekunder. Tradisjonelle pumpeløsninger bruker 15 minutter på en slik operasjon, sier Sporsheim.

De fire fartøyene er bygget for Odfjell Wind AS i Bergen, men leid ut på femårskontrakt til A2Sea.

Les også: «Viking Neptun» er det største skipet de har bygget noen gang

Tungløft og konstruksjonsskip

Sporsheim har siktet seg inn mot større fartøy, helst offshore subsea- og konstruksjonsskip. Han er derfor spesielt fornøyd med å ha fått Molde-selskapet Axtech inn på eiersiden.

Axtech utvikler kraner og løftesystemer for skip. Det er de som har levert løftesystemet til North Sea Giant, som skal sette ned moduler på over 400 tonn på Åsgard-feltet.

Kombinasjonen av et ballastsystem som hurtig kompenserer for belastningen og demper bølgebevegelser, er ideell for en leverandør av spesialløfteutstyr.

– Axtech ser et behov for å stabilisere skip som de levere løfteutstyr til. Det kan gi dem mulighet til å operere i høyere bølger enn med vanlig bølgekompenseringsteknologi. MRPC Varidep kommer i tillegg, sier Sporsheim til TU.

 

Les også:

Her seiler 100.000 skip  

Skrogvinge sparer 30 prosent drivstoff

Norske krav til ankerhåndteringsfartøy har fått internasjonalt gjennomslag  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.