TITANIC II: Slik presenterte den australske milliardæren Clive Palmer sin moderne utgave av passasjerskipet Titanic i 2012, 100 år etter forliseet. Skipet var planlagt med en lenge på 270 meter og et deplasement på 40.000 tonn. (Bilde: HANDOUT)
Titanic på prøvetur 2. april 1912. (Bilde: Wiki Commons)
LIKE FØR: Titanic ble bygget i Belfast. Jomfruturen gikk fra Southampton og skulle endt opp i New York. Så langt kom det ikke. 15. april 1912 sank skipet. 1.500 omkom. (Bilde: Wiki Commons)

TITANIC 2

Mangemilliardær skulle kopiere Titanic - nå legges prosjektet på is

Planen om å bygge en tro kopi av Titanic er utsatt på ubestemt tid.

Skipet skal utvendig og innvendig etterligne Titanic, men får all verdens moderne skipsteknologi innebygget.

Den australsk mangemilliardæren Clive Palmer undertegnet for to år siden en intensjonsavtale med det kinesiske verftet CSC Jinling Shipyard om å bygge Titanic II.

Les også: Her manøvrerer de megaskroget på millimeteren

Original luksus

Ideen var å bygge en replika, men med all moderne skipsteknologi integrert, men skjult der det var mulig. Skipet skulle ha ni dekk, fire skorsteiner og 840 rom. Lengden skulle være 270 meter og rage 50 meter opp fra vannlinjen.

– Vi har de opprinnelige tegningene for interiøret. Skipet skal bli minst like luksuriøst som Titanic var, men det bygges med det mest moderne teknologi tilgjengelig, ikke minst med tanke på navigasjon og sikkerhet, sa Palmer da Titanic II ble presentert.

Planene ble lansert med brask og bram på en pressekonferanse i Australia i april 2012. Kjølstrekk skulle skje i 2013 og jomfrutur fra Shanghai til London i 2016. Deretter skulle turen gå over Atlanteren til New York og passere stedet Titanic forliste.

Nå melder verftet om at stadige utsettelser har fått dem til å tro at det ikke blir noe av, ifølge avisa The Australian.

Les også: Her seiler 100.000 skip

Propaganda

Ansatte ved verftet sier til avisa at de er skeptiske til om prosjektet i det hele tatt blir gjennomført. Det er allerede minst to år forsinket. Verftsarbeidere mener den eksentriske gruvemilliardæren har brukt prosjektet som propaganda.

Byggeplanene var estimert til 500 millioner dollar (ca. 4 milliarder kroner).

Palmers eget rederi Blue Star Line skrev en intensjonsavtale med AVIC Kaixin Beijing Ship Industry om promotering og hjelp til finansiering. Selskapet vil ikke gi noen kommentar til The Australian og viser til Carl Palmer.

Den originale Titanic kolliderte med et isfjell på jomfruturen fra Southampton på vei til New York 12. april 1912.

Les også: Bygges om: Nå skal de 40-årige gasstankerne få en helt ny oppgave

Betydning for sikkerhet

Det skulle ikke være mulig å forlise med Titanic. Det var nemlig bygget med mange vanntette skott. Det konstruktørene ikke hadde tatt høyde for, var at et isfjell laget en lang flenge som tok hull på en lang rekke skott.

Ettersom dette var «skipet som ikke kunne synke», hadde rederiete ikke nok livbåter til alle om bord. 1.500 omkom i forliset.

Ulykke fikk mye å si for skipssikkerhet, og medførte blant annet krav til livbåter og konstruksjon og innretning av vanntette skott.

Australieren Palmer har bygget seg en stor formue på gruvedrift. Nå bygger han seg opp inne turisme.

Les også:

«Viking Neptun» er det største skipet de har bygget noen gang

Norge har ledet an på LNG-skip. Nå kommer verden etter

«Jesus må oppfattes som en slags ingeniørtype»