Oberstløytnant Martin Tesli assisteres av crew chief Ello Puga-Orozco etter en flytur. (Foto: Senior Airman Devante Williams)

LOCKHEED MARTIN F-35

Den norske F-35-sjefen: – Flyet overgår alt jeg kunne forestille meg

F-35 har nylig blitt testet mot F-15 - med knusende resultat.

Et halvt års flyging og nærmere 300 flytimer.

Norske flygere begynner å bygge en viss erfaring med sine nye kampfly.

– Allerede nå kan vi konkludere med at kritikken mot F-35 er gjort til skamme, for eksempel når det gjelder manøvreringsdyktighet og tekniske løsninger. Det mange kritikere påstår ikke er mulig, gjør vi jo hver dag. Og ennå er ikke maskinen ferdig utviklet.

Det sier Martin «Tintin» Tesli. Han er oberstløytnant og til daglig sjef for det norske personellet på flybasen Luke i Arizona.

Martin Tesli har vært på en kort sommerferie hjemme i Norge før han drar via RIAT i England og tilbake til Luke AFB i USA.
Martin Tesli har vært på en kort sommerferie hjemme i Norge før han drar via RIAT i England og tilbake til Luke AFB i USA. Foto: Eirik Helland Urke

Nå er han hjemme i Norge på en kort sommerferie og gir Teknisk Ukeblad en kort oppsummering av den norske F-35-aktiviteten.

Mange fly på vei

– Vi har vært gjennom et travelt år, og det kommende året blir ikke mindre travelt, sier Tesli, som har vært på Luke siden i fjor sommer og skal være der i minst to år til.

Begivenhetene har stått i kø de siste månedene, fra de første flyene ble klare på høsten og formelt overtatt og tatt i bruk av Forsvaret før jul.

De norske F-35-flyene nummer tre og fire er nettopp ferdig på fabrikk. Dette er for øvrig produsentens serienummer 200 og 203.

Etter at disse er formelt overtatt, vil de over sommeren plasseres inn i den felles «fly-poolen» ved Luke.

Neste år skal Norge motta ytterligere seks fly. Tre på våren og tre på høstparten. De sistnevnte er de første som overføres til Ørland og Norge, mens de første tre blir igjen som treningsfly på Luke.

Luftforsvaret kommer til å ha sju treningsfly i USA i en konverteringsperiode. Det handler om å overføre en mengde folk hurtig fra F-16 til F-35, og dette vil pågå til 2024.

De sju norske flyene går inn 62. skvadron, der Italia har fire fly og USA elleve, som igjen tilhører 56. fighter wing - som skal være verdens største luftving. Her skal USA alene ha 144 F-35.

Det utdannes teknikere i alle kategorier og flyinstruktører. Det skal også utdannes flygere som skal rett gjennom og hjem til Norge og sette opp avdelinger og trene og øve i Norge.

For øvrig bygges det åtte avanserte simulatorer også på Ørland.

Flerbruks-eksperter

To amerikanske og ett britisk F-35B møtes av to britiske Eurofighter Typhoon på vei til England i juni.
To amerikanske og ett britisk F-35B møtes av to britiske Eurofighter Typhoon på vei til England i juni. Foto: RAF

Denne uka deltar Tesli sammen med en norsk delegasjon på Royal International Air Tattoo (RIAT) i Fairford.

Her blir det en stor F-35-oppvisning, både med tre F-35A fra US Air Force og tre F-35B fra Royal Air Force (RAF) og US Marine Corps som fløy over Atlanteren i forrige uke.

Mens de britiske og amerikanske flyene blant annet skal demonstrere lufttanking og vertikal landing, er nordmennene ifølge Tesli invitert som partnernasjon for å fortelle om hvordan planen er å bruke F-35 som flerbruksfly i en liten nasjon langt i nord.

Tre F-35B og et KC-10 på plass på Fairford.
Tre F-35B og et KC-10 på plass på Fairford. Foto: Angel DelCueto

– For oss er F-35 den eneste plattformen, mens de andre har flere. Vi kommer dermed til å være helt avhengig av å bruke F-35 som multirolle-fly, påpeker han.

På Luke er nordmennene en del av en stor gruppe som høster erfaringer sammen. Norge har altså loggført cirka 300 flytimer av de mer enn 60 000 flytimene som til sammen er akkumulert på F-35-flåten.

– Du kan si at USA er som en storebror som tar oss med under armen og hjelper oss fram. Men samtidig er ikke dette bare énveis: Vi i Norge har drevet med flerbruksfly i mange år. Det er noe som ligger i ryggmargen vår, og på dette området har vi kompetanse å tilføre amerikanerne, forteller Tesli. 

Programvare

Å fly hjem de første tre flyene mot slutten av neste år fordrer at det ikke blir forsinkelser med blokk 3F-programvaren, noe som lenge har vært en bekymring.

Ifølge Kampflyprogrammet er nå selve programvaren ferdig skrevet, og det pågår nå teknisk testing og sertifisering. Planen er at den siste programvareversjonen leveres før neste sommer med en siste oppdatering på senhøsten 2017.

Martin Tesli i februar i forbindelse med at de norske flygerne passerte hundre flytimer med F-35.
Martin Tesli i februar i forbindelse med at de norske flygerne passerte hundre flytimer med F-35. Foto: Senior Airman Devante Williams

– Norge er med helt i starten og får være med på hele utviklingen av F-35. Alle små barnesykdommer har vi fått sett før de blir fikset. Jeg har selv fløyet flere softwareoppdateringer bare dette halvåret, og ser hele tiden forbedring. Det er omtrent som en mobiltelefon der «småbugs» rettes opp i. Det er ingen ting nå som hindrer oss i å gjøre det vi skal gjøre. Norge er helt i rute, både når det gjelder å utdanne teknikere og flygere og klargjøre for de neste flyene, sier Tesli.

Han understreker at en vesentlig del av prosjektet handler om at teknikere i stort monn nå utdannes på et helt nytt femtegenerasjonssystem med for Norge nye ting - eksempelvis LO-teknologi («low observable»).

Disse får teoriopplæring på flybasen Eglin og praksis på Luke.

Overgår forventningene

En av Teslis norske kolleger på Luke, Morten Hanche, har de siste ukene for første gang begynt å teste F-35 opp mot andre flytyper.

Tidligere i år gikk skrev han en artikkel der han i detalj imøtegikk mye av kritikken som F-35 jevnlig får, spesielt det som har med påstått manglende evne til nærkamp («dogfight»). Innlegget vakte stor oppmerksomhet internasjonalt.

Tesli er helt på linje:

Morten Hanche (t.h) gratuleres av Martin Tesli etter at Hanche 10. november i fjor som første nordmann fløy F-35. Det skjedde på Luftforsvarets 71-årsdag.
Morten Hanche (t.h) gratuleres av Martin Tesli etter at Hanche 10. november i fjor som første nordmann fløy F-35. Det skjedde på Luftforsvarets 71-årsdag. Foto: Luke AFB

– Med min erfaring med denne flymaskinen og tidligere erfaring, vil jeg si at flyet fungerer veldig bra. Det har overrasket meg på mange måter. Det er manøvrerbart og med en veldig kraftig motor og med ekstremt bra sensorer. Situasjonsbildet jeg sitter med i F-35 overgår alt jeg kunne forestille meg før jeg begynte med dette, forteller Tesli.

Han påpeker at det vesentlige i at denne informasjonen kan deles og bidra til å gi et riktig informasjonsbilde i det som ellers gjerne er en kaotisk situasjon. 

Som et eksempel på noe Luftforsvaret nå blir i stand til, som de ikke kan med F-16, trekker Tesli fram det som kalles «Sead/dead» («Suppression/Destruction of Enemy Air Defenses»).

– Det har vi ikke sensorer til å gjøre i dag, rett og slett, sier han og minner om at det utvikles avanserte luftvern i Norges nærområder. 

F-35 vs F-15: 8-0

F-35A har nylig blitt testet blant annet i nærkamp i tillegg til en rekke andre scenarioer. En US Air Force-skvadron fra flybasen Hill, som skal bli operative til høsten (IOC), har i juni prøvedeployert med sju fly og mannskap til flybasen Mountain Hill.

F-15E Strike Eagle fra USAF, til daglig stasjonert på Lakenheath i England, under Red Flag i Alaska i juni.
F-15E Strike Eagle fra USAF, til daglig stasjonert på Lakenheath i England, under Red Flag i Alaska i juni. Foto: Master Sgt. Karen Tomasik

Dette er hjemmebasen til luftherredømmejagere av typen F-15E Strike Eagle som lekte Red Air, altså motstandere som forsøkte å nekte F-35 adgang til et område.

Ifølge flere rapporter, både fra USAF selv og i Aviationist, forsøkte F-35 å trenge inn åtte ganger - og lyktes alle gangene.

Tesli påpeker at dette jevnt over er erfaringen de gjør seg: Bruker F-35 den rette taktikken mot fjerdegenerasjonsfly, klarer ikke disse eldre flyene å finne dem. Han påpeker at det er åpenbart at stealth gir mange fordeler.

Generelt kan det se ut som at de største kritikerne til hvordan F-35 opptrer kommer fra folk som ikke selv har fløyet flyet,

– Det ligger mye i det. Det er i hvert fall ingen tvil om at de som er kritiske til F-35 blir hørt og får mye taletid. Og når vi forklarer hva dette kampflyet faktisk er kapabelt til, føler vi kanskje ikke at vi får den samme taletiden. Samtidig er det nok også noen vikarierende motiver og en del politikk her også, sier Tesli.

Han er overbevist om at når endelig status gjøres opp i 2025, vil det norske luftforsvaret ha et våpensystem som er enda mer kapabelt enn det som var forventet da regjeringen vedtok anskaffelsen for snart åtte år siden.

Kommentarer (57)

Kommentarer (57)