Svenskene rullet ut sitt nye kampfly

Saab Gripen E vist fram for første gang.

Den passive IRST-sensoren sitter på snuta rett foran cockpit.
Den passive IRST-sensoren sitter på snuta rett foran cockpit. Bilde: Saab
18. mai 2016 - 16:19

Åtte år har gått siden Saab viste fram første gang viste fram en teknologidemonstrator av den nye generasjonen Jas-39 Gripen.

Nå er det første Gripen E-testflyet ferdig.

På en utrullingsseremoni på Saab-fabrikken i Linköping onsdag ettermiddag, ble kampflyet vist fram for offentligheten for første gang. 

– Det er kanskje litt usvensk å bruke store ord, men i dag er jeg ekstremt stolt. Gripen E vil redefinere luftmakt i det 21. århundre. Dette er dessuten det eneste kampflyprogrammet som er i rute og innenfor budsjett, sa Ulf Nilsson, sjef for Saabs flyvirksomhet, på arrangementet.

Kan bære mer

Gripen-utviklingen startet rundt 1980 og det første testflyet var i lufta i 1988.

Gripen E. <i>Foto: Saab</i>
Gripen E. Foto: Saab

Jas-39A/B har vært operativt i Sverige i 20 år, mens den natotilpassede C/D-versjonen har vært i bruk i 13 år.

Med årene har Gripen fått en bred våpenportefølje (se illustrasjon for oversikt).

Blant annet gjelder dette det nye luft-til-luft-missilet Meteor fra MBDA. 

Gripen E. <i>Foto: Saab</i>
Gripen E. Foto: Saab

Det såkalte bvraam-missilet («Beyond Visual Range Air-to-Air Missile») skal også benyttes av Rafale, Eurofighter og britiske og italienske F-35, men Gripen har vært hovedtestplattformen.

Saab selv hevder at dette kommer av at det ikke finnes andre kampfly hvor det er mindre komplisert å integrere nye våpen. Gripen blir først til å ta Meteor i operativ bruk, på dagens C/D-versjon (MS20).

Gripens integrerte våpen. <i>Bilde: Saab</i>
Gripens integrerte våpen. Bilde: Saab

Den nye versjonen har beholdt 27 mm-revolverkanonen, Mauser BK-27.

Gripen E kan imidlertid bære mer våpen, eventuelt ekstra drivstoff og sensorpoder. Det nye og bredere understellet har gitt plass til to ekstra våpenstasjoner/oppheng, til sammen ti.

I tillegg er den innvendige drivstoffkapasiteten økt med hele 70 prosent, fra cirka 2000 kg på C-versjonen til 3.400 kg på E-versjonen. Gevinsten er økt rekkevidde og utholdenhet.

Nye sensorer

Gripen E utrustes med en Raven ES-05 aesa-radar. <i>Bilde: Saab</i>
Gripen E utrustes med en Raven ES-05 aesa-radar. Bilde: Saab

Gripen E er utrustet med et oppgradert kommunikasjonssystem og en ny generasjon aktive og passive sensorer som aesa-radar («active electronically/electrically scanned array») og IRST («infra-red search and track»)

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Aesa-radaren Raven ES-05 produseres av Leonardo-Finmeccanica som også lager den nye aesa-radaren Osprey til de nyproduserte norske AW101-redningshelikoptrene.

Den passive IRST-sensoren sitter på snuta rett foran cockpit. <i>Bilde: Saab</i>
Den passive IRST-sensoren sitter på snuta rett foran cockpit. Bilde: Saab

IRST, Skyward-G fra samme produsent, er elektrooptisk system plassert i forkant av cockpit som ser etter varmekilder i lufta, på bakken og havoverflaten.

Gripen E har dessuten et nytt EW-system (elektronisk krigføring) som skal gi bedre varsling for innkommende missiler og radarer som ser mot flyet, samt større evne til å jamme motstandernes radarer.

Ny motor

Mens dagens Gripen benytter Volvo RM12, bygget på GE F404, har E-versjonen en GE F414-motor.

F414-GE-39E-motoren på plass i det første Gripen E-testflyet. <i>Bilde: Saab</i>
F414-GE-39E-motoren på plass i det første Gripen E-testflyet. Bilde: Saab

Denne motoren er i stand til å levere over 20 prosent mer skyvekraft, 98 kN i stedet for 80,5 kN.

Gripen E skal være kapabelt til såkalt «supercruise», altså å fly raskere enn lydens hastighet uten bruk av etterbrenner.

Det skal flyet klare opp til 52.500 fots høyde. C-versjonens tak ligger på rundt 50.000 fot.

Gripen E. <i>Bilde: Saab</i>
Gripen E. Bilde: Saab

Maksimal avgangsvekt (MTOW) har økt fra 14.000 kg til 16.500 kg. All økningen er ikke ekstra nyttevekt. Tomvekten på flyet har økt fra 6.800 til 8.000 kg.

Vingespennet har økt fra 8,4 til 8,6 meter, mens lengden har økt fra 14,1 til 15,2 meter.

Snart seks Gripen-nasjoner 

Da Gripen NG-demoflyet ble vist fram i april 2008, var den norske forsvarsledelsen også til stede. Men bare et halvt år senere var som kjent anbudskonkurransen tapt i Norge for Saab.

Senere har imidlertid Sverige vunnet en ny eksportkontrakt i Brasil.

Dagens Gripen-versjoner blir operert av Sverige, Sør-Afrika, Ungarn, Tsjekkia og Thailand.

Brasil blir den sjette Gripen-nasjonen og skal motta de første av 36 bestilte Jas-39E/F i 2019.

Ifølge avtalen om teknologioverføring mellom Brasil og Sverige i kampflykjøpet, skal både en god porsjon komponenter og sluttmontering av Gripen-flyene skje hos Embraer i Brasil.

Saab jakter flere eksportkontrakter, blant annet i Finland, samt Belgia, Bulgaria, Colombia, India, Indonesia, Malaysia og Slovakia.

I Danmark, der regjeringen i forrige uke innstilte på å anskaffe F-35, trakk Saab seg ut av konkurransen for to år siden.

I tillegg til de 36 flyene til Brasil, fikk Saab i 2013 en bestilling fra det svenske forsvaret om å oppgradere 60 Jas-39C til den nyeste versjonen.

Flyet som ble avduket onsdag skal etter planen starte flytesting senere i år, mens de første leveransene til Sverige skal starte i 2018.

– Jeg har ekstremt store forventninger til Gripen Ekko som blir vårt viktigste verktøy i årene som kommer. Gratulerer Saab, dere har gjort det igjen, sa Mats Helgesson, sjef for det svenske flyvåpenet, på utrullingen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.