Dassault Rafale (nr 2) og Eurofighter Typhoon (nr 3) er to mulige erstattere for F-18 i Finland. Det er ikke F-22 Raptor (nr 1) eller treningsflyet T-38 Talon. Bildet er fra en øvelse i desember der Frankrike, Storbritannia og USA trente på felles luftoperasjoner. (Bilde: Senior Airman Kayla Newman)

NYE KAMPFLY I FINLAND OG DANMARK

Både Finland og Danmark skal ha nye kampfly. Nå skal det avgjøres hvilke

Danmark har holdt på med valget i ti år allerede.

Mens Danmarks flere ganger utsatte prosess med å erstatte sine F-16-fly nå nærmer seg slutten, er Finland nå i ferd med å starte en tilsvarende prosess.

HX heter det finske kampflyprogrammet, som handler om å erstatte dagens flåte F-18 C/D Hornet.

De vanlige kandidatene

Finland jakter et nytt multirollekampfly som må være på plass når utfasingen av Hornet starter i 2025.

Det finske forsvarsdepartementet opplyser at de senest i mars vil sende ut såkalte «Requests for information» (RFI).

De går bredt ut. Forespørslene sendes til:

  • Frankrike (Dassault Rafale)
  • USA (Lockheed Martin F-35 og F-16, Boeing F-15 og F-18)
  • Storbritannia (NETMA/BAE Systems Eurofighter)
  • Sverige (Saab Jas-39)

Frist på RFI-ene settes til oktober i år, mens anbudskonkurransen er planlagt å starte våren 2018 med et endelig valg i 2021.

I løpet av våren

I Danmark står det mellom F-35, F-18 og Eurofighter etter at Saab trakk seg ut av konkurransen i juli 2014.

Kampflykonkurransen i Danmark har pågått i over ti år. Prosjektet ble nullstilt i 2010 og ble etter 2,5 års timeout sparket igang igjen for tre år siden.

Det var lenge skissert at valget skulle fattes i løpet av 2015, men rett før jul opplyste forsvarsminister Petter Christensen at offentliggjøringen av beslutningsgrunnlaget er utsatt til «i løpet av våren», ifølge Nytkampfly.dk.

Det er altså ikke selve typevalget som skal presenteres i løpet av noen måneder, men hvordan de tre kandidatene rangeres i forhold til hverandre innenfor fire evalueringsområder: Strategisk, militærfaglig, økonomisk og industrielt.

Erstattet Draken og MiG-21

Det finske flyvåpenet fikk de første, amerikanske F-18C/D-flyene i 1995 etter at bestillingen ble gjort i 1992.

Et finsk F-18C Hornet sammen med et svensk Jas-39 Gripen (nederst). Sistnevnte i den kommende E/F-versjonen er en av kandidatene til å erstatte Hornet i Finland om ni år.
Det finske flyvåpenet fikk de første, amerikanske F-18C/D-flyene i 1995 etter at bestillingen ble gjort i 1992.Et finsk F-18C Hornet sammen med et svensk Jas-39 Gripen (nederst). Sistnevnte i den kommende E/F-versjonen er en av kandidatene til å erstatte Hornet i Finland om ni år. AVIATION PHOTOCREW

Ved årtusenskiftet hadde det finske luftforsvaret byttet ut sine tidligere kampfly, Saab 35 Draken og MiG-21 BIS som ble anskaffet på 1970-tallet, med dagens F-18 Hornet i 62 eksemplarer (55 énsetere og 7 tosetere).

Mens de første sju D-modellene, toseters treningsfly, ble produsert av McDonnell Douglas (i dag Boeing), er resten av kampflyene montert i Finland av forsvarsgiganten Patri, som blant annet eier halvparten av Nammo på Raufoss sammen med den norske stat.

Finland har i dag 62 Boeing F-18C/D Hornet.
Mens de første sju D-modellene, toseters treningsfly, ble produsert av McDonnell Douglas (i dag Boeing), er resten av kampflyene montert i Finland av forsvarsgiganten Patri, som blant annet eier halvparten av Nammo på Raufoss sammen med den norske stat.Finland har i dag 62 Boeing F-18C/D Hornet. Det finske forsvaret

De finske Hornet-flyene er nesten alle ferdig med sin andre midtlivsoppdatering (MLU).

Den første oppgraderingen ga blant annet hjelmsikte og AIM-9X, siste generasjon av kortholdsmissilet Sidewinder, mens andre oppgradering blant annet har gitt Link 16, siste versjon Amraam og målbelysningspod.

Nybygd fly havarerte

Finnene har hatt noen få uhell med sine Hornet.

I 2001 kolliderte to av dem. Det ene flyet ble kondemnert, mens bakdelen av det andre flyet faktisk ble satt sammen med forparten av et brukt kanadisk F-18D.

Dette flyet var i lufta første gang i desember 2009, men rakk ikke mange flyturene før det styret i en åker ved Juupajoki, nord-øst for Tampere i januar 2010.

Begge flygerne rakk å skyte seg ut og kom fra ulykken uten alvorlige skader.