Her er Morten Hanche nettopp ferdig med den første turen i et norsk F-35. (Foto: Lockheed Martin)

F-35

Her stanser motoren etter en historisk flygning

Nå kan norske flygere endelig ta i bruk sine egne kampfly.

Tre måneder etter at de første norske F-35 var ferdige fra fabrikk, kan norske flygere nå ta kampflyene i bruk.

Major Morten «Dolby» Hanche ble første nordmann som fløy et F-35 merket med Luftforsvarets rundeller.

Flygningen skjedde fra Luke Air Force Base i Arizona mandag kveld lokal tid.

Høstens markeringer

Forsvaret og de som lager forsvarsmateriell er flinke til å feire milepæler.

For de som følger F-35-saker med et halvt øye og mener å ha lest opp til flere saker om «historiske flygninger» med kampflyet tidligere i høst, skal vi forsøke å oppsummere:

Det første norske F-35-flyet, AM-1, ble seremonielt utrullet fra fabrikk 22. september og første flygning skjedde 6. oktober – for øvrig med det andre flyet, AM-2.

Da var det en av Lockheed Martins amerikanske testflygere som fløy.

Deretter, på Luftforsvarets 71-årsdag 10. november, ble Morten Hanche første nordmann til å fly et F-35.

Men da var det et amerikansk fly.

Nå er det altså en nordmann i et norsk fly som feires.

Morten Hanche gratuleres av David Shoemaker, NK i 56th Fighter Wing, og generalinspektør i Luftforsvaret, Per Egil Rygg.
Nå er det altså en nordmann i et norsk fly som feires.Morten Hanche gratuleres av David Shoemaker, NK i 56th Fighter Wing, og generalinspektør i Luftforsvaret, Per Egil Rygg. Lockheed Martin

Har stått på papirarbeid

Det har lenge vært usikkert nøyaktig når norske flygere kunne ta de norske flyene i bruk.

Kampflyprogrammet har opplyst at dette skyldtes flere formaliteter i Norge som måtte fullføres før en nordmann kunne sette seg i cockpit.

– Dette er første gang på 35 år at vi tar i mot en ny type kampfly. Det er først nå at vi får bekreftet at vi har fått på plass de riktige prosessene for å håndtere dette. Det er altså ikke de norske flyene det står på, men rett og slett papirarbeid her hjemme, opplyste Kampflyprogrammet for et par uker siden.

Disse er for øvrig fly nummer 163 og 165 som er bygget på Lockheed Martin-fabrikken i Fort Worth i Texas.

De to neste flyene, AM-3 og AM-4, er langt ute i sluttmonteringen på samme fabrikk og skal leveres i 2016.

Sprek? Virkelig?

I november blogget Morten Hanche om sine første testturer med F-35.

Her kommer han inn på at han selv titulerte F-35 som «en sprek flymaskin» etter den aller første turen.

Noe som selvsagt ble tungt kritisert av forståsegpåere i kommentarfelt og på sosiale medier. Hanche advarer mot å se seg blind på skyvekraft/vekt-forhold.

– Jeg ble imponert over hvor bratt F-35 klatret ut etter en «touch-and-go» på første flytur. Uten å bruke etterbrenner og med mer bensin ombord enn F-16 kan bære, akselererte flyet i oppoverbakke til 300 knop. Akselerasjonen stoppet først da jeg løftet nesen til mer enn 25 grader over horisonten. Jeg tror ikke våre F-16 kunne hengt med uten å bruke etterbrenner.

– Jeg ble også imponert over hvor raskt F-35 akselererer med etterbrenner. På min fjerde flytur tok jeg av med full etterbrenner. Flyet var i luften med 180 knop. Likevel måtte jeg redusere motoren til minimum etterbrenner så snart jeg var i luften, for ikke å risikere en «overspeed» av hjulene (som skjer ved 300 knop), skriver flygeren.

Han skyter også av stabiliteten, for eksempel i tett formasjon, og sier at det generelt minner om å fly F-18 Hornet. Men med en viktig forskjell: Den har fått turbo.