Boeing 787 Dreamliner

Elsystemet bekymrer på Dreamliner

Litiumionebatteri eksploderte da det brant i en Boeing 787.

Ingen kom til skade da det oppsto brann om bord i et Boeing 787 Dreamliner på Boston Logan lufthavn mandag morgen lokal tid.

Flyet fra Japan Airlines (JAL) hadde nettopp ankommet etter en tolvtimers flytur fra Tokyo Narita og sto parkert og tømt ved E-terminalen da brannen oppsto, skriver Flight.

Et par uker gammelt

Både produsenten Boeing og den amerikanske flyhavarikommisjonen NTSB gjør nå sitt for å finne ut nøyaktig hva som skjedde.

Boeing 787 er som kjent det mest avanserte passasjerflyet som hittil er tatt i bruk og har bare vært i trafikk et drøyt år.

Det aktuelle flyet ble levert 21. desember 2012.

Selv om visse barnesykdommer ikke er helt uvanlig, har det trolig vært flere tilfeller enn det Boeing og kundene setter pris på den siste måneden som Flight ramser opp:

Elektriske problemer

4. desember nødlandet et B787 fra United Airlines i New Orleans like etter avgang fra Houston som følge av svikt i det elektriske anlegget.

To uker senere måtte et helt nytt B787 tilhørende Qatar Airways stå på bakken i flere dager for å korrigere tilsvarende feil.

Parallelt har LAN uttrykt bekymring for driftssikkerheten til Dreamlinerens el- og kjøleanlegg.

Også mens Dreamliner fortsatt var i testfasen, var flytypen utsatt for elektriske problemer. I november 2010 måtte Boeings testfly ZA002 nødlande i Laredo, Texas.

ZA002 mistet hovedstrømmen som følge av en brann i det bakre elektriske anlegget. Flygerne hadde hele tiden kontroll på flyet som fikk nødstrøm fra den såkalte Ram Air Turbine (RAT), altså en liten vindturbin som automatisk felles ut av skroget.

Les også: Boeing setter Dreamlinerne på bakken

Litiumionebatteri

Ifølge flyplassoperatøren Massport oppsto brannen som følge av et litiumionebatteri som eksploderte.

Andre skildringer reiser imidlertid tvil om brannen startet i batteriet, eller om batteriet eksploderte som følge av en brann som startet et annet sted.

Om bord på B787 er det to litiumionebatterier. Ett foran ved cockpit og ett bak ved bakre cargodør som er koblet til APU-en (Auxiliary Power Unit) som er plassert i halen.

Kombinasjonen luftfart og litium(ione)batterier har vært problematisert i flere år.

Ikke minst i forbindelse med frakt av slike batterier, der det har vært noen havarier med  brann i lasterommet og litiumbatterier i lasten.

Les også: Nok en jumbojet med litiumbatterier styrtet

Først med GE

JAL ble den andre 787-kunden da selskapet i mars i fjor mottok to Dreamlinere samtidig hos Boeing i Everett.

Dette var dessuten de første to 787-ene med General Electrics nye motorer, nærmere bestemt GEnx-1B.

787-ene til JAL skal jevnt over fly litt lenger enn de kommende 787-ene til Norwegian, og passasjerene om bord har en del bedre plass.

JALs fly har 186 seter fordelt på 42 business- og 144 økonomiseter i henholdsvis 2-2-2- og 2-4-2-konfigurasjon.

Norwegians tilsvarende fly skal ha 291 seter fordelt på 36 premiumseter (2-3-2) og 255 økonomiseter i 3-3-3-konfigurasjon.

Les også:

Her triller A350 ut av hangaren

Denne blir større enn Kjos-lineren

Fra spadetak til ferdig fly på tre år

Slik blir nye Gardermoen