ELBIL

Elon Musk: - Derfor har ikke Tesla satset på hydrogenbiler

Tesla-grunderen besøker Oslo.

Elon Musk i Oslo.
Elon Musk i Oslo. Bilde: Eirik Helland Urke
Marius ValleMarius ValleJournalist
21. apr. 2016 - 09:46 | Endret 21. apr. 2016 - 11:21

– Jeg gleder meg alltid til å besøke Norge. Faktisk, på dette Europa-besøket er jeg bare i Norge, så jeg kommer bare for deres del.

Slik åpnet Musk sitt inlegg under Samferdelsdepartementets konferanse «Fremtidens transportløsninger» ved Astrup Fearnley-musset, hvor Tesla-sjefen og seriegründeren deltok for å snakke om bærekraftig transport.

Musk takket Norge for støtten til elbiler, og for å være en verdenslederen i å ta i bruk elbiler, og mente at alle i Norge burde være stolte av det faktum at landet er en pioner innen elbilisme.

For Tesla er Norge et viktig sted for utviklingen av biler som skal tåle kjølig klima. 

Ingen tro på hydrogen

Samferdselsdepartetmetet arrangerte konferanse om grønn omstilling. <i>Foto: Eirik Helland Urke</i>
Samferdselsdepartetmetet arrangerte konferanse om grønn omstilling. Foto: Eirik Helland Urke

På spørsmål om hvorfor Musk ikke har satset på brenselcellebiler, svarer han at han tenker som en fysiker, og at det for ham er så klart som dag og natt at fornybar energi og batterier er den beste løsningen. 

– Om det fantes en enkel tilgjengelig kilde til hydrogen som ikke var bundet i vann eller hydrokarboner, hadde det vært mulighet for en brenselcellebil. Den eneste måten å få hydrogen på er å splitte vann ved hjelp av elektrolyse, som er en veldig energiintensiv og ineffektiv prosess. Så du komprimere gassen og lagre den flytende, som også tar store mengder energi. Selv når den er i bilen må den gjennom en brenselcelle for å gjøres om til energi. Først da kan den gjøres om til bevegelse. I beste fall er teknologien halvparten så effektiv som solenergi, som du lader batteriet med, sier Musk.

Teslas Gigafactory er det åpenbare tegnet på at Tesla ikke har tenkt å gå hydrogenstien. Musk sier at fabrikken deres kommer til å ha like stor produksjonskapasitet som resten av verden tilsammen.

Men batteriteknologi er vanskelig, sier Musk, og påpeker at det er en kamp mot de termodynamiske lovene. Derfor kommer vi ikke til å få en dobling eller tredobling av kapasitetenen med det første.

Tesla klarer selv å forbedre kapasiteten omtrent fem til ti prosent i året. Med Gigafactory mener han at de skal klare å øke dette til 30 prosent. 

Fabrikken skal produsere mer batterier enn verdens samlede produksjon i dag. 

Elon Musk holdt foredrag under konferansen «Fremtidens transportløsninger» i Oslo i dag. <i>Foto: Eirik Helland Urke</i>
Elon Musk holdt foredrag under konferansen «Fremtidens transportløsninger» i Oslo i dag. Foto: Eirik Helland Urke

Teslas viktigste kunde bor i Narvik

– Vår viktigste individuelle kunde bor i Narvik. Han er en så stor fan at han har kjøpt en mengde Teslaer, og lar folk i byen bruke dem når de vil. En fin fyr, sier Musk.

Men det var ikke gode kunder som var temaet for konferansen, så Musk penset over på fornybar energi.

På den ene siden har Norge en fordel med fjordene, å kunne generere store mengder vannkraft, mener Musk. Men han mener også det er viktig at slik utbygging ikke forstyrrer natur og dyreliv. 

– Det er et stort vekstpotensiale i norsk vannkraft, som når det kombineres med langdistanse-kraftlinjer kan forsyne en substansiell del av Europas voksende energibehov. Jeg tror at når verden beveger seg vekk fra hydrokarboner, så er Norge i en utmerket posisjon, kanskje den beste i verden, til å øke produksjonen av fornybar energi, sier Musk, og legger til at Norge burde føle seg veldig optimistisk i skiftet vekk fra oljen. 

Han mener også Norge gjør en fantastisk jobb innen bærekraftig transport, og at gratulasjoner er på sin plass.

Billige elbiler er viktig

– For å se inn i fremtiden på transportsiden, tror jeg det er veldig viktig med elbiler folk har råd til. Model 3 er en mye billigere elbil, sier han.

Om de kunne produsert en billig og god elbil fra dag én hadde det vært det beste, men for å komme dit de er i dag, var de nødt til å gå veien innom luksusbilsegmentet, forklarer Musk.

– Model 3 har vært Teslas drøm siden begynnelsen, sier han, og forteller at de selv ble overrasket over den gode mottakelsen. Han sier Model 3-lanseringen er den største produktlanseringen i historien, uansett produkt.

Rundt 400.000 biler har til nå blitt forhåndsbestilt. 

Planen med Model 3 har vært å lage en bil halvparten av oss har råd til. Neste modell skal være en modell alle har råd til, ifølge Musk.

I innledningen til konferansen, sa statsminister Erna Solberg at vi skal omstille oss til et lavutslippssamfunn. Det må gi lønnsomme arbeidsplasser. Den store utfordringen er å få flere arbeidsplasser som drar skatt inn, og finansierer hele samfunnet. Grønne arbeidsplasser er en viktig del av dette, sa statsministeren.

– Det dreier seg om å bygge landet på nytt, og å bygge det grønt, sier Solberg.

Elbilpolitikken ble innført på et tidspunkt det ikke hadde betydning for statsbudsjettet, sier Solberg, og tror at det det neppe hadde vært like enkelt å få til i dag. 

Ketil Solvik-Olsen og Elon Musk hadde en samtale på scenen under konferansen. <i>Foto: Eirik Helland Urke</i>
Ketil Solvik-Olsen og Elon Musk hadde en samtale på scenen under konferansen. Foto: Eirik Helland Urke

Vannkraft viktig

Solvik-Olsen spurte Musk om hvor stor rolle subsidier spiller for elbilens suksess.

Musk parerte med at også olje og gass er tungt subsidiert.

– Jeg tror ikke folk er helt klar over at alle fossilbiler også er subsidiert. Det virker kanskje ikke slik, men et IMF-studie har konkludert med at subsidier til olje og gass er minst seks billioner dollar i året. Så neste gang du ser en fossilbil på veien kan du forestille deg et stort kroner-symbol over den. Den er tungt subsidiert på grunn av enorme direkte subsidier, og subsidier i form av negativ påvirkning av klimaet.  

– Om bruken av et produkt fører til langsiktige skader på miljøet, er det en kostnad, og om den ikke er bakt inn i prisen på drivstoffet er det i praksis en subsidie. Det er viktig å tenke over.

Han mener vi må eliminere disse subsidiene til olje og gass slik at el og olje blir jevnbyrdige. 

 Flytting av forurensing

– Når skeptikere snakker om elbiler, sier de at du fjerner forurensingen fra bilen til kullkraftverket i stedet, sier Solvik-Olsen, og spør hvordan man kan gjøre energiproduksjonen grønnere, og ikke bare bilen,. 

Musk understrker at det derfor er så viktig å bygge ut fornybar kraft, og trekker frem småskala vannkraftverk med liten påvirkning på landskap og dyreliv, som også er estetisk pene slik at de glir inn i landskapet.

Tesla til Norge?

Konferansieren spør om Musk vurderer å flytte produksjonen av Tesla til Norge. Solvik-Olsen legger til at vi har plass tilgjengelig.

– Vel, eh, jeg må si, bare å ansette folk til salg og service i Norge har vært vanskelig. Ja... 

– Vi gjennomdører vår kaldværsengineering i Norge. Det er mange Tesla-ingeniører i Norge til enhver tid, som gjør testing og validering for å forsikre at bilene fungerer bra i norsk vinter. Vi har mye aktivitet her. Vi har også investert mye i ladeinfrastruktur, sier Musk, og unngår å svare på spørsmålet.

– Vi prøver ikke å lage en inngjerdet hage. Vi gjør vårt beste for å hjelpe andre elbilprodusenter. I fjor friga vi patentene våre, og vi har gjennomført pilotprogrammer med Mercedes og Toyota for å lære dem om elbiler, og gjør vårt beste for å hjelpe til med bærekraftig transport, sier Musk.

Men han nøyer seg med å si at Teslas største investering per innbygger er i Norge. 

Pønsker på bussalternativ

Selv om alle bytter til elbil, blir vi ikke kvitt trafikken i byene. Derfor ville samferdselsminister Solvik-Olsen vite hva Musk tenket om innfartsparkering. 

– Om vi kan få flere mennesker til å bruke innfartsparkering, kan vi få flere over på kollektivtransport, og gjøre byen hyggeligere, sier Solvik-Olsen.

– Vi har en ide til noe som ikke akkurat er en buss, men noe som vil løse tetthetsproblemet i bykjerner. Jeg tror vi må tenke ut kollektivtransportkonseptet på nytt, og lage noe som folk vil like bedre. Jeg vil ikke snakke så mye om det.

– Men jeg må være forsiktig med hva jeg sier, sier Musk, og bemerker at små kommentarer ofte blir store nyheter i internasjonal presse.

Men det er snakk om en ny type kjøretøy som skal ta folk til sin endelige destinasjon.

– Førerløse biler spiller en nøkkelrolle, sier Musk.

Olje og gass fortsatt nødvendig.

Fra salen får Musk spørsmål om han syns om at den norske økonomien er basert på inntekter fra olje.

– Det er en nødvendig med olje og gass. Fornybar er på et tidlig stadie, og tar tid å skalere opp til store volum. Det viktige er å prise hydrokarboners klimapåvirkning riktig. Om prisen på olje og gass ikke inkluderer miljøkonsekvensene, er det de facto subsidiering. 

Men han sier at han ikke vil gjøre olje- og gassindustrien til den onde skurken. Uten hadde vi ikke hatt penger, og folk ville sultet. Dermed er den nødvendig på kort sikt, tror Musk.

Seiler på Model 3-medvind 

Musk er best kjent som grunnlegger av Tesla Motors, det private romfartsselskapet SpaceX, og PayPal. De to første er han fortsatt dypt involvert i. Han har tidligere uttalt at målet med Tesla har vært å få i gang en overgang til elektrisk fremdrift i bilbransjen, og har derfor vært stort sett positiv til konkurrentenes nye elbiler.

Teslas seneste bil, Model 3, ble lansert i slutten av mars, og har i skrivende stund blitt forhåndsbestilt i over 400.000 eksemplarer. Det er ventet at leveransene vil starte i slutten av 2017. Musk har tidligere uttalt at Tesla har som mål å produsere 500.000 biler i året innen 2020.

Statsminister Erna Solberg intervjuet Elon Musk direkte på Facebook i forbindelse med Oslo-besøket:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.