(Foto: Colourbox)

ARENA SOLKLYNGEN

Fra 55 til 75 solbedrifter i Norge. Nå skal de ut i verden

Vil danne nasjonal klynge.

Selv om det var en firedobling av installert solkraft på taket av norske eneboliger i 2015, er det norske markedet for solenergi forsvinnende lite sammenlignet med våre naboland og resten av Europa.

Samtidig vokser solenergibransjen i Norge. I 2013 talte antall ansatte i selskaper som jobbet med solenergi i Norge totalt 774 personer.

Nå, tre år senere, er antallet steget til knappe 1000 ansatte fordelt på rundt 75 bedrifter, ifølge en kartlegging gjennomført av Multiconsult.

Det er bakteppet når flere aktører i Norges beskjedne solbransje går sammen om å danne en nasjonal klynge for solenergibedrifter.

Et mål er å lage allianser som kan konkurrere i utlandet. I øyeblikket søker de om å bli tatt opp i Arena-programmet, eid av Innovasjon Norge, Siva og Forskningsrådet.

Olje- og gassklynge forbilde

Får Solklyngen tilslag, blir de en av et tyvetalls formelle Arena-klynger i Norge, som samarbeider om å bli mer konkurransedyktige.

Forbildene er Node-klyngen på Sørlandet, som har over 90 prosent av verdensmarkedet på boreutstyr, og Eyde-klyngen, som jobber for prosessindustribedrifter i Agder. 

 – Timingen er god. Det er veldig mange flere aktører på det norske markedet nå. Før hadde man oversikt over hvem som startet opp nye virksomheter. Nå skjer det hele tiden, sier Trine Kopstad Berentsen, prosjektleder i Arena Solklyngen. 

Høyere ambisjoner

For tre år siden startet et tredvetalls representanter fra det norske solenergi-miljøet å møtes for å løse utfordringene de møtte i det norske markedet, etter initiativ fra Institutt for Energiteknikk (IFE).

I dag er de gjerne over 90 personer, som jevnlig treffes for å kartlegge barrierer for vekst av solenergi i Norge. Nå skal blikket rettes ut over Norges landegrenser.

Multiconsult er en av flere norske bedrifter som vil inngå et mer forpliktende samarbeid i den nasjonale næringsklyngen. Solekspert Bjørn Thorud sier den nasjonale klyngen får vesentlig høyere ambisjoner.

Ut av Norge

– Da vi startet som et uformelt nettverk i 2013, var det for å løse en rekke utfordringer her i Norge. Nå skal vi samle oss, gå ut av Norge og ta en del av det internasjonale solenergi-markedet. Det kan bli verdens største energimarked, om veksten fortsetter som i dag, sier Thorud.

I 2015 vokste globale investeringer i solkraft til 1 300 milliarder norske kroner, tross fallende priser på fossile brennstoff, ifølge den ferske solrapporten fra Accenture og WWF, som ble lansert onsdag. 

Samtidig forventes en tredobling av globalt installert solkraftkapasitet til 700 GW i 2020, mens Deutsche bank forventer at solkraft vil bli den største kilden for strømproduksjon innen 2030.

Foruten Multiconsult er Eltek, Scatec og Scatec Solar, Elkem Solar, Teknova og Glava Energy, samt solpanel-leverandørene Fusen og Solcellespesialisten, blant selskapene som blir kjernepartnere i den nye nasjonale solklyngen.

Vil overdøve sterke lobbyister: Skal solbransjen få innpass ved siden av olje- og gass og vannkraft i Norge, må de jobbe knallhardt, sier prosjektleder Trine Kopstad Berentsen for den kommende nasjonale solklyngen.
Vil overdøve sterke lobbyister: Skal solbransjen få innpass ved siden av olje- og gass og vannkraft i Norge, må de jobbe knallhardt, sier prosjektleder Trine Kopstad Berentsen for den kommende nasjonale solklyngen. Foto: Jannicke Nilsen

Konkurrere internasjonalt

– Elkem Solar og Eltek er per definisjon internasjonale selskaper. Vi har også kontorer i mange land. Det å kunne se nye muligheter sammen med de andre klyngeselskapene, og skape sterke allianser som kan konkurrere internasjonalt, er en viktig del av det vi skal gjøre, sier Thorud.

Partnerskapet innebærer at selskapene vil gjøre en del av eget innovasjons-, forsknings- og utviklingsarbeid sammen med de andre klyngepartnerne. 

– Sterke lobbyister

– Hvorfor er det nødvendig med en nasjonal solklynge i Norge?

– Olje- og gassbransjen og vannkraftbransjen er sterke lobbyister, som jobber for å opprettholde egne posisjoner og beholde ting som de er i Norge. Vannkraft er vel og bra, men når solenergi ikke engang får en egen strategi i regjeringens nye energimelding, viser det at vi må jobbe knallhardt for å få sol på dagsorden, sier Kopstad Berentsen.

Arena Solklyngen søker nå om drøyt seks millioner kroner av Innovasjon Norge. Får de tilslag, brukes midlene til å drive den nasjonale solklyngen, i første omgang i tre år, med oppstart fra høsten 2016.

Kommentarer (6)

Kommentarer (6)