MF Boknafjord har LNG-motor. Slik anbudet for ny periode er formulert, åpner det for å fortsette med dagens LNG-ferger. De tre fergene på Mortavika-Arsvågen har plass til 212 biler og 589 passasjerer. (Bilde: Fjord1)

ANDA-LOTE OG MORTAVIKA-ARSVÅGEN

E 39 blir elektrisk – ikke fergefri

Nye anbud kan gi Ampere 2 og 3.

Nå har Statens vegvesen bedt fergerederiene om å gi tilbud på strekningene Anda-Lote og Mortavika-Arsvågen på E39. Vegvesenet spesifiserer nullutslipps- og lavutslippsferger.

Fjord 1 trafikkerer begge strekningene i dag.

Regjeringen har mål om å gjøre E39 fergefri, men det vil ta mange år før alle ferger er erstattet av bruer eller tunneler.

Nye Ampere-ferger

I anbudsinnbydelsen for Anda-Lote i Sogn og Fjordane, står det klart og tydelig at de vil ha en helelektrisk ferge og en lavutslippsferge.

Men også ferge to kan være helelektrisk. Overfarten er på bare 10 minutter. Det er klart for Ampere 2 - og kanskje 3.

Verdens første store bil- og passasjerferge drevet med batterier, er Ampere, som trafikkerer Lavik-Oppedal på E39 i Sogn og Fjordane.

Miljøorganisasjonen Zero jubler.

Les også: Fungerer over all forventning - bestiller hybridferge nummer tre

Verdensnyhet

– Etter det vi kjenner til er dette det første ordinære fergeanbudet i verden med krav til nullutslipp og fornybar fergedrift. Det er en veldig viktig milepæl i det grønne skiftet til fornybar fergedrift, sier Marius Gjerset, teknologiansvarlig i Zero.

I anbudsinnbydelsen skriver Vegvesenet at en av hovedfergene « … skal være helelektrisk. All energiforbruk knyttet til drift av denne ferjen skal i ruteproduksjon eller ved kailigge hentes fra strøm (fra el-nettet).»¨

Les også: Dette skipsdesignet kan være framtiden

Bio-åpning

 For den andre hovedfergen, er det mulighet for å bruke biodrivstoff.

Vegvesenet skriver: «Den andre hovedferjen kan benytte energikildene strøm (fra el-nettet), biodiesel, biogass eller en valgfri kombinasjon av disse.»

Gjerset er imidlertid skuffet over at Vegvesenet i anbudet for Mortavika-Arsvågen på E39 i Rogaland ikke krever annet enn at ferga skal bruke LNG eller biodrivstoff.

Pris skal vurderes 80 prosent og miljø bare 20 prosent når anbudet skal avgjøres.

– Vi er skuffet over at det her åpnes for en fortsatt helt fossil løsning, noe som ikke kan være innenfor Stortingets vedtak om null- (eller lavutslipp) for kommende fergeanbud, sier Gjerset.

– Et minstekrav må være at biogass må inngå i en videre gassløsning for dette sambandet, sier Gjerset.

Les også: Ny ferge seiler i 27 knop på LNG

MF Lote ble bygget i 2006 og har plass til 120 biler og 438 passasjerer.
MF Lote ble bygget i 2006 og har plass til 120 biler og 438 passasjerer. Overfartstiden på 10 minutter er ideell for batteridrift. Fjord1

Forlenger for Fjord 1-ferger?

Kontrakten for riksvegsambandet Mortavika – Arsvågen har oppstart 1. januar 2019 og skal løpe i seks år, med opsjon om forlengelse med fem år, det vil si til 2030.

I anbudsinnbydelsen står det riktignok at «det vil bli stilt krav til drift basert på LNG eller ikke-fossile energibærere (biodiesel, biogass, elektrisitet, eventuelt i kombinasjoner).»

Det åpner for en mulig hybrid ferge, men neppe helelektrisk ettersom investeringene vil bli større enn ordinære ferger. Og når prisen er den desidert viktigste faktoren, skal det godt gjøres å presse inn en elektrisk ferge.

I dag er det LNG-drevne ferger på strekningen.

Les også: Vestlands-ferge kan bli verdens første som kan lade uten ledning

Julegave?

Mortavika-Arsvågen-kontrakten vil bli kunngjort lille julaften, det vil si onsdag 23. desember. I dag er det Fjord 1 som operer fergene mellom Rennesøy og Bokn kommune.

Overfartstiden er på 25 minutter. Selskapet har tre ferger på strekningen, MF Stavangerfjord, MF Mastrafjord og MF Boknafjord.

Det er innenfor det Siemens og Bellona har regnet ut er fullt mulig og økonomisk gunstig å trafikkere med batteriferger – med dagens teknologi. Miljøopptatte mennesker er ikke så opptatt av fergefri E39, men Elektrisk 39.

Nyttårsgave

Kontrakten på E30 Anda-Lote-sambandet, har driftsoppstart 1. januar 2018.

Kontraktsperioden er på 10 år med opsjon på ett år til. Anbudene åpnes 11. januar 2016.

Les også: Stad skipstunnel: Slik er status akkurat nå