INDUSTRI

Ny ferge seiler i 27 knop på LNG

En ferje med plass til 2800 passasjerer skal trafikkere Helsinki-Tallinn i 27 knops fart.

Den LNG-drevne Tallinn-Helsinki-ferjen vil holde hele 27 knop og bygges for å tåle isforholdene i Østersjøen vinterstid.
Den LNG-drevne Tallinn-Helsinki-ferjen vil holde hele 27 knop og bygges for å tåle isforholdene i Østersjøen vinterstid. Bilde: Meyer Turku
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
9. mars 2015 - 10:39
Vis mer

Ferjen mellom Finland og Estland skal ha gassmotor, sannsynligvis LNG dual fuel, og er tilpasset isforholdene i Østersjøen.

Det er AS Tallink Grupp som har bestilt den nye ferjen på 49.000 bruttotonn.

"Norsk" historie

Den 212 meter lange bil- og passasjerferjen skal bygges ved Åbo-verftet Meyer Turku Oy, med tidligere sterke bånd til Norge via STX, Aker og Kværner.

Fra 2002 til 2009 bygget Åbo-verftet seks ferjer for Tallink.

Les også: Bygget om fra diesel til gass på fem uker

Teknisk sprang

Meyer Turkus administrerende direktør, Jan Meyer, sier at samarbeidet med Tallink løftes opp til et nytt teknisk nivå med den avanserte ferjen.

Skipet vil ifølge verftet bli svært energieffektivt ved å ta i bruk en rekke nye innovative løsninger og ny teknologi.

Les også: Rederiene kaster seg over de ultrastore containerskipene

Passasjer- og bilferjen til Tallink blir 212 meter lang og kan ta 2800 passasjerer. Skipet skal levers i 2016.
Passasjer- og bilferjen til Tallink blir 212 meter lang og kan ta 2800 passasjerer. Skipet skal levers i 2016.

Is og svovel

Skroget er tilpasset høy fart og is.

Designen har tatt hensyn til grønne verdier i alle ledd, fra drivstoffbruk til redusert avfallsproduksjon og resirkulering, skriver Meyer Turku i en pressemelding.

Flere detaljer er det ikke opplyst om, heller ikke om det blir DF-motorer fra Wärtsilä.

Med LNG-motorer vil skipet tilfredsstille strenge utslippskrav innen ECA-området Østersjøen, det vil blant annet si maks 0,1 prosent svovel.

Kontrakten er på 230 millioner euro (ca. 1,96 milliarder kroner med kurs 8,5).

Verftet i Åbo 2009. Den gang eid av STX. Ved kai ligger Oasias of the Seas, levert høsten 2009, mens Allure of the Seas fortsatt ligger i tørrdokk. Det ble levert til RCL i 2010.
Verftet i Åbo 2009. Den gang eid av STX. Ved kai ligger Oasias of the Seas, levert høsten 2009, mens Allure of the Seas fortsatt ligger i tørrdokk. Det ble levert til RCL i 2010. Meyer Turku
Les også:

Endelig har Rolls-Royce fått solgt en gassmotor utenfor Norge

Ni av de ti mest miljøvennlige skipene i verden er norske

Norge har ledet an på LNG-skip. Nå kommer verden etter  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.