INDUSTRI

Endelig har Rolls-Royce fått solgt en gassmotor utenfor Norge

Et lite gjennombrudd.

Abel Matutes har plass til 900 personer og 247 biler. Skipet på 10.863 dvt er bygget i 2010 og trafikkerer Barcelona-Mallorca.
Abel Matutes har plass til 900 personer og 247 biler. Skipet på 10.863 dvt er bygget i 2010 og trafikkerer Barcelona-Mallorca. Bilde: Vicens Gimenez/Balearia
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
25. feb. 2015 - 13:42

Rolls-Royce skal levere en gassmotor til en spansk ferge.

Det kan være et lite gjennombrudd for Rolls-Royce, som kjemper hardt for å selge sine rene gassmotorer utenfor norske farvann.

Generator og hjelpemotor

Kontrakten omfatter en Rolls-Royce Bergen C26:33 L6 AG som skal installeres om bord i ferjen Abel Matutes. LNG-motoren skal erstatte tre hjelpemotorer som nå går på bunkersolje.

Bil- og passasjerferja med plass til 900 personer og 247 biler, er bygget i Spania i 2010.

Rolls-Royce-motoren på 1560 kW skal brukes sammen med en generator for å skaffe skipet nødvendig strøm ved inn- og utseiling og når ferja ligger til kai i Barcelona og Palma de Mallorca.

Installasjon er planlagt ved femårs-klassing og dokking seinere i år.

Les også: Norge har ledet an på LNG-skip. Nå kommer verden etter

Demonstrasjon

– Dette er en begynnelse. Nå viser vi rederier også utenfor Norge at LNG er et brukbart alternativ, sier Sindre Håberg, salgssjef for Europa i Rolls-Royce Marine i Bergen.

Han tror at også NorLines første LNG-drevne lasteskip «Kvitbjørn» kan bli et godt eksempel på at det ikke bare er ferger som egne seg for ren gassdrift.

– Turen fra verftet i Kina til Norge viser at det er fullt mulig å seile over store avstander med LNG-bunkring underveis, sier Håberg.

NorLines' to fraktefartøy med LNG-motor blir første i sitt slag som ikke bruker dual fuel, det vil si som også bruker diesel eller kan gå på tungolje. Fra før går en rekke ferjer i Norge på ren gass.

Les også: Ni av de ti mest miljøvennlige skipene i verden er norske

MV Kvitbjørn forlot Kina i begynnelsen av februar. Det 120 meter lange skipet får følge av et søsterskip om noen måneder. Skipene er på 5.000 dødvekttonn og får en rekkeviddde på 3.4000 nautiske mil.
MV Kvitbjørn forlot Kina i begynnelsen av februar. Det 120 meter lange skipet får følge av et søsterskip om noen måneder. Skipene er på 5.000 dødvekttonn og får en rekkeviddde på 3.4000 nautiske mil.

Gassnett

I Spania samarbeider Rolls-Royce Marine med energiselskapet Gas Natural Fenosa, som legger til rette for at skipet kan koble seg på deres gassnett på kaia og bruke det som en «ekstern drivstofftank». LNG-tanken om bord har kapasitet på ca. 30 m³.

Målet for Gas Natural Fenosa og rederiet Baleares er å redusere utslippene av svovel, NOx og CO2.

Sammenlignet med tungeoljebruken til hjelpemotoren i dag, vil CO2-utslippene reduseres med 40 prosent.

Spansk pionér

– Dette er en viktig milepæl som vil gjøre oss til pionérer i bruk av naturgass på ferjer samtidig som vi blir mer bærekraftig. I tillegg til at vi reduserer CO2- utslippene, vil også drivstoffutgiftene til Abel Matutes reduseres, sier administrerende direktør Adolfo Utor i Baleària.

Baleària er Spanias ledende rederi med en flåte på 20 fartøy som trafikkerer mellom den Iberiske halvøy, Balearene, Gibraltarstredet og Bahamas, og rederiet er forpliktet til å benytte LNG som drivstoff, ifølge en pressemelding.

Les også: LNG er trendy: Flere og flere bygger slepebåter med gass

Rolls-Royce har også levert gassmotorer til to eskortetaubåter for Buksér og Berging.
Rolls-Royce har også levert gassmotorer til to eskortetaubåter for Buksér og Berging.

Pusher spansk gass

Gas Natural Fenosa er et av verdens ledende energiselskap som operer i Atlanterhavet og Middelhavet. Energiselskapet er i front når for markedsføring av CNG/LNG som drivstoff i Spania.

Selskapet jobber for å få naturgass som drivstoff for alle typer skip for å redusere miljøpåvirkningen innen sjøtransport.

– Spania har potensial til å bli en betydningsfull aktør i LNG-markedet. Avtalen med Gas Natural Fenosa er et betydelig steg framover når det gjelder reduksjon i utslipp og i forkant av framtidig utslippslovgivning, sier direktør i Rolls-Royce Marine, John Knudsen, med ansvar for det sivile shippingmarkedet.

Les også:

– Dette bidrar til å gjøre gass til det foretrukne drivstoffet for shipping

Rolls-Royce påstår de tapte kontrakter til 9 skip fordi Kongsberg-selskap brøt loven

Slik skal ny 2-i-1-løsning flytte mer gods fra vei til sjø  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.