Shells LNG-bunkringsskip får en kapasitet på 6.500 kubikkmeter gass og kan betjene skip i flere havner, ikke bare i basehavnen Rotterdam. (Bilde: Shell)
Her ligger «Coral Anthelia» side om side med en av Terntanks nye 15.00 dvt produkttankskip og fyller LNG på dekkstankene. (Bilde: Skangass)
FISKEMILJØ: NSK Shipping fra Vesterålen ble verdens første rederi med fraktfartøy som går på ren gass, "lean burn" LNG-motorer fra Rolls-Royce. Skipet frakter fiskefôr til oppdrettsanlegg for Biomar. (Bilde: NSK Shipping)

LNG

– Dette bidrar til å gjøre gass til det foretrukne drivstoffet for shipping

Rotterdam får gass-bunkringsskip.

Shell står bak planen om å bygge et LNG-bunkringsskip som kan forsyne gassdrevne fartøy som ankommer Rotterdam med miljøvennlig gass.

Dermed begynner Nord-Europa å få på plass infrastruktur for å forsyne stadig flere skip med flytende naturgass.

Norske Skangass har leid inn «Coral Anthelia», en kombinert LNG/LPG/LEC-tanker på 6500 m³ for å bunkre LNG-skip som trafikkerer Østersjøen.

Skangass-nybygg

I 2017 skal det erstattes av et nybygget bunkringsfartøy, «Coralius» på 5800 m³, som får Göteborg som base.

I Stockholm får allerede Finland-ferjen «Viking Grace» levert gass til skipssiden fra en lekter.

Bunkringsfartøyet Shell har bestilt, vil ha Rotterdam som base, men skal være havgående og dermed kunne betjene flere havner.

Les også: Dette bassenget holder Norge i oljeverntoppen

Norsk kunde

Norske Nor Lines kan bli blant kundene. Rederiets første av to LNG-drevne fartøy er nå på vei fra verftet i Kina.

Bunkringsskipet til Shell skal ha kapasitet til å ta med 6.500 m³ nedkjølt naturgass, LNG. Det blir dermed noe større enn bunkringsfartøyet «Coralius» til Skangass, som skal leveres i 2017.

Shell opplyser at skipet skal bygges av STX Offshore & Shipbuilding Company i Sør-Korea og vil utstyres med tre Wärtsilä 20DF-motorer.

LNG bunkringsskip Coralius med tankkapasitet på 5800 m³. Skipeteies av svensk-nederlandske Sirius Veder Gas AB og opereres av Sirius Rederi AB i Sverige. Skangass utviklet prosjektet i samarbeid med Anthony Veder og Sirius.Skipet bygges ved Royal Bodewes i Nederland og leveres i februar 2017.
LNG bunkringsskipet Coralius med tankkapasitet på 5800 m³. Skipet eies av svensk-nederlandske Sirius Veder Gas AB og opereres av Sirius Rederi AB i Sverige. Skangass utviklet prosjektet i samarbeid med Anthony Veder og Sirius. Skipet bygges ved Royal Bodewes i Nederland og leveres i februar 2017. Peter Mild/Anthony Veder/Sirius

Bygger infrastruktur

Argumentene om at infrastrukturen mangler for å velge LNG som drivstoff for skip, er i ferd med å forsvinne i Nord-Europa.

– Dette fartøyet er et viktig bidrag til å gjøre naturgass til det foretrukne drivstoffet for shipping i Europa. LNG gjør det lettere for skipseiere å oppfylle miljøkravene til IMO, sier Aaron Bresnahan, direktør for Wärtsilä Ship Power i en pressemelding.

Direktør Grahaeme Henderson i Shell Shipping & Maritime sier at selskapet jobbet tett med flere rederier for å utarbeide spesifikasjonene til bunkringsfartøyet.

– Shell er stolte av å være med på å lede utviklingen av LNG i shippingindustrien, sier Henderson.

Les også: Slik skal ny 2-i-1-løsning flytte mer gods fra vei til sjø

Gods på LNG-kjøl

Nor Lines er også stolte over å være blant LNG-pionérene. Da det første LNG-drevne skipet MV «Kvitbjørn» forlot verftet i Kina denne helgen, sa administrerende direktør Tor Arne Borge at det var en stor dag for rederiet.

– Vi gleder oss til å tilby en enda mer effektiv og miljøvennlig logistikkløsning for godstransport langs hele Norskekysten, sa Borge ifølge en pressemelding fra Nor Lines.

MV Kvitbjørn er ventet til norske farvann om 6–8 uker. Hvert av de to skipene har lastekapasitet tilsvarende 200 vogntog. Skipene vil gå i fast rute mellom Norge og Nord-Europa.

BØLGEBRYTER: De nye stykkgodsskipene til Nor Lines bygges med Rolls-Royce-design. Baugen og skrogformen gir lavere drivstofforbruk.
Stykkgodsskipene til Nor Lines bygges med Rolls-Royce-design. Baugen og skrogformen gir lavere drivstofforbruk. Jan-Ove Rust/Rolls-Royce

Miljøargument

Skip som går på LNG i stedet for bunkersolje, har ca. 35 prosent lavere utslipp av klimagassen CO2, om lag 80–85 prosent mindre NOx-utslipp og så å si ikke utslipp av svovel, partikler og sot.

Dual fuel-motorer bruker noe diesel og kan skifte mellom gass og olje og vil derfor kunne ha noe større utslipp.

Skipene til Nor Lines er utstyrt med rene gassmotorer fra Rolls-Royce og har derfor enda lavere utslipp. De har også en ny skrogform og andre tiltak som gir enda bedre miljøprofil.

Det har gitt flere priser: Thor Heyerdahl-prisen i 2014, Next Generation Ship Award i 2011, Miljøprisen – Transport & Logistikk i 2013, Green Ship Technology i 2013 og Maritime Environmental Award i 2014.

Les også: LNG er trendy: Flere og flere bygger slepebåter med gass

Fleksible

Skipene er designet av Rolls-Royce Marine og går under betegnelsen Environship Consept.

Skipene blir ca. 120 meter lange og 20 meter brede. De er konstruert for enkelt å ta inn rullende last, containere og pallelast.

Byggingen av skipene har imidlertid gått tregt og blitt kraftig forsinket. Skipene skulle vært levert i henholdsvis oktober 2013 og januar 2014. Foreløpig er ikke leveringsdato for det andre skipet kjent.

Les også:

Ulstein verft feirer 100 skip med X-Bow

Dette er verdens største containerskip

Kystverket har lett og lett etter argumenter mot skipstunnel – finner ingen