OLJEVERN

Dette bassenget holder Norge i oljeverntoppen

Nord-Europas mest moderne.

Nasjonalt senter for testing av oljevernutstyr

  • Driftes av Kystverket
  • Testbasseng bygget for 20 år siden. Ligget ubrukt i tre år.
  • Oppgradert i 2014/15.
  • Lengde: 30 meter langt
  • Breddde: 7 meter
  • Dybde: 4 meter – dobbel bunn for sirkulasjon av vannet
  • Volum: 800 m
  • Bølgegenerator: Lager opp til 0,6 meter høye
  • Vannhastighet: 3,5-4 knop – simulerer havstrøm
  • Laboratorium: Kan blande alle typer emulsjoner for testformål

Effekter på hydraulikk-aggregatene:

  • Hydraulikkaggregat propellere: 315 kW
  • Hydralikkaggregat bølgemaskin: 55 KW
  • Hydraulikkaggregat manøverpanel (for drift av oljeopptaker og annet oljevernutstyr): 90 kW

HORTEN: Det nye testbassenget hylles av oljevernbransjen.

– Å ha mulighet til å teste med virkelig olje under realistiske og kontrollerte former er helt essensielt for oss, sier internasjonal salgssjef, Trond Gulbrandsøy, i AllMaritim til Teknisk Ukeblad.

Bassenget er ikke nytt, men det har gjennomgått en oppgradering for å holde tritt med bransjen som utvikler og produserer oljevernutstyr. Ikke minst er det mulig å lage kraftigere strøm som gir mer virkelighetsnære testforhold.  Fire små propeller er byttet ut med fire kraftige for å få raskere sirkulasjon av vannet, helt opp mot fire knop.

Les også: EU med grønt lys til statlig milliardstøtte til Hydro

Høyt verdsatt

– Vi var nødt til å øke gjennomstrømmingshastigheten for vann for å gjøre mer realistiske tester, sier Steinar Gyltnes i Kystverket.

Han er sjef for logistikk- og teknologiseksjonen og ansvarlig for nasjonalt senter for testing av oljevernutstyr. Kystverket bistår mer enn gjerne med råd og innspill til produsentene.

AllMaritim selger norskprodusert oljevernutstyr til hele verden og setter pris på Kystverkets anlegg og ekspertise.

– Testene på nøytral grunn er viktig. Kystverket kan se objektivt på funksjonene og komme med konstruktive innspill, sier Gulbrandsøy.

Les også: Slik skal ny 2-i-1-løsning flytte mer gods fra vei til sjø

Revehale - eller Foxtail - er en velprøvd opptaksmetode for olje. Her testes den før den offisielle åpningen 5. februar.
Revehale - eller Foxtail - er en velprøvd opptaksmetode for olje. Her testes den før den offisielle åpningen 5. februar. Tore Stensvold
Viskositet og pumping

For AllMaritim er tester av oljepumper noe av det viktigste de kan få gjort i Horten.

– Pumping av ulike typer olje med forskjellig viskositet er viktig å teste på olje i vann, samt hvor langt vi kan pumpe den. Samtidig er det gunstig å kunne lage skalatester av større lenser, sier Gulbrandsøy.  

Testbassenget er 30 meter langt, 7 meter bredt og  4 meter dypt. En bølgegenerator lager opp til 0,6 meter høye bølger. Bassenget er stort nok til å få gjennomført fullskalatester av en rekke utstyr, men ikke de største lensene, slik AllMaritim påpeker.

Horten-bassenget er bygget med dobbel bunn slik at vannet sirkulerer. Dermed kan testene kjøres kontinuerlig over lengre tid.

Det finnes bare ett annet testanlegg i verden som kan måles mot Horten. I USA har US Coast Guard en 300 meter lang slepetank. Testene blir dermed begrenset av bassengets lengde.

Les også: Denne fergen skal gå på vindkraft

 Avdelingsingeniør Roger Nilsen og senioringeniør Hanne Solem Holt på vognbrua over bassenget med 800 m3 vann.
Avdelingsingeniør Roger Nilsen og senioringeniør Hanne Solem Holt på vognbrua over bassenget med 800 m3 vann. Tore Stensvold
Toppfart

Nå blir Horten-bassenget det mest moderne.

Da Kystverkets basseng ble bygget for 20 år siden, var én knop godt nok for å teste datidens beste lenser. Ved 0,8 knop slapp oljen under konvensjonelle lenser. Nå er lensene bedre, men må testes under kontrollerte former med kraftig strøm. Ifølge Gyltnes skal de nå kunne oppnå strømhastighet på 3,5 – 4 knop.

Norsk Oljevernforening For Operatørselskap (NOFO) har vært en pådriver for å oppgradere testbassenget i Horten. Målet var en dobling av strømningshastighetene – fra én til to knop.

Leder for teknologiutvikling i NOFO, Hans V. Jensen, er veldig glad for at bassenget ser ut til å klare målet med god margin.

– Det er helt nødvendig å øke gjennomstrømmingshastigheten for å kunne teste nye lenser, skimmere og andre produkter. Produsentene har kommet et godt stykke videre på utvikling av utstyret. For å kunne teste og verifisere dette, er vi avhengige av å øke farten på vannet, sier Jensen.

Les også: Maersk setter ny container-rekord

I det nye laboratoriet tilknyttet oljevernsenteret til Kystverket i Horten, kan rådgiver Birgitte Brockstedt Kvamme  blande alle typer emulsjoner utstyret skal testes på.
I det nye laboratoriet tilknyttet oljevernsenteret til Kystverket i Horten, kan rådgiver Birgitte Brockstedt Kvamme blande alle typer emulsjoner utstyret skal testes på. Tore Stensvold
Blander oljer selv

I Horten har Kystverket også oppgradert sitt laboratorium slik at de kan blande forskjellige oljeemulsjoner med ønsket viskositeten som de vil teste. De har lagertanker  på 16 kubikkmeter for ren olje som de kan pøse ut i bassenget og innvendige emulsjonstanker (olje-vann-blanding) med plass til 16 kubikkmeter.

Pumpeleverandører oppgir ofte pumpers virkningsgrad når de brukes med vann. Pumping av høyviskos (tykk) olje er noe helt annet.

Kystverket har lagret basis bunkersoljer av kvalitet IF 2180 og IF 380, men kan lage opp til IF680-kvalitet ved behov.

– Alle oljetyper får høyere viskositet når den tar til seg vann. Det er nyttig å teste de ulike opptakerne under slike forhold som vi nå kan simulere, sier Gyltnes.

Les også: LNG er trendy: Flere og flere bygger slepebåter med gass

Klargjør før test. Senioringeniør Jan Willie Holbu (t.v.), avdelingsingeniør Roger Nilsen og  delvis skult - rådgiver Thomas Henriksen.
Klargjør før test. Senioringeniør Jan Willie Holbu (t.v.), avdelingsingeniør Roger Nilsen og delvis skjult - rådgiver Thomas Henriksen. Tore Stensvold

Pensjonisthjelp

Da Kystverket skulle sette ut kontrakt for modernisering og oppgradering av bassenget, sto det ikke leverandører i kø. Oppgaven var utenom det vanlige med mye «upløyd mark». Etter andre gangs utlysning av anbudet, gikk kontrakten til NLI Contracting AS.

Kystverket fikk bistand fra fra to eksterne konsulenter. Siv. Ing. Aage Berg AS hjalp til med beregning og design av propellere, samt friksjonsreduserende tiltak for å oppnå over to knop strømningshastighet. Konsulent Bjørn Olaf Johannessen bisto med utforming av emulsjonstankoppsett.

Les også:

Det kapteinen har i hånda kan bli det viktigste sikkerhetsverktøyet for en skipper

Kun 16 av 40 millioner gitt i støtte til grønn transport

Ulstein verft feirer 100 skip med X-Bow