Synlig: Med sin 73 meter lange kropp, 20 meters høyde og 44 meters bredde er gasskompresjonsenheten lett å se fra innseilingen til Egersund. Foto: Håkon Jacobsen
Innrammet: Havbunnskompressoren til Statoil og Aker Solutions kan være starten på et nytt eventyr i norsk oljeindustri. Foto: Håkon Jacobsen (Bilde: Håkon Jacobsen)
Godt samarbeid: Anders Storstenvik (t.v.) og Idar Sønstabø (t.h.) i Aker Solutions er henholdsvis ingeniørleder og byggeleder for prosjektet. De sier arbeidet har vært utfordrende, men spennende. Prosjektsjef Ole Jørgen Johansen i Statoil sier samarbeidet med Aker Solutions har vært upåklagelig. Foto: Håkon Jacobsen
Potensiell revolusjon: Årets ingeniørbragd kan være et viktig steg mot komplette undervannsfabrikker. Slike fjernstyrte fabrikker kan erstatte plattformer og menneskene om bord og revolusjonere norsk oljeindustri. Illustrasjon: Statoil

ÅRETS INGENIØRBRAGD 2012

Dette er årets ingeniørbragd

Representerer starten på et nytt eventyr i norsk oljeindustri. 

Verdens første undervanns gasskompresjons-anlegg

  • Prosjekt som tar sikte på å øke gassproduksjonen i Åsgard-feltet ved hjelp av en havbunnsstruktur med tørrgasskompressorer.
  • Statoil har over 150 ingeniører på prosjektet, Aker Solutions litt i overkant av 400. I tillegg er flere ingeniører fra underleverandører involvert.
  • Prosjektet leveres fra Egersund i to omganger. Sommeren 2013 blir templaten og manifolden levert. Installeringen skjer senere samme år.
  • Kompressortogene leveres sommeren 2014. I 2014 installeres strøm- og kontrollkabler, mens det tidlig i 2015 blir testing.
  • Produksjonen er ventet å starte første halvdel av 2015.

Gasskompresjon

  • Kompresjonsprosessen er nødvendig for å øke trykket før gassen kan sendes inn i rørledningen til Åsgard B.
  • Kompresjonsenheten består av to tørrgasskompressorer, to pumper, to væskeutskillere og fire kjølere.
  • Ved å plassere kompressoren nærmest mulig brønnhodet vil man kunne produsere mer gass ut av brønnen. Dette fordi sugetrykket til kompressoren vil være lavere enn ved installasjon oppe på en plattform.
  • Når gassen komprimeres får den nok trykk til transporten videre til plattformen. På Åsgard- og Ormen Lange-feltene er planen å bruke en konvensjonell kompressor.
  • Her tas fuktigheten ut av gassen før den komprimeres på havbunnen.

Kilde: Statoil

Årets ingeniørbragd

Bragden skal:

• Representere en god ingeniørmessig løsning på et teknologisk eller samfunnsmessig problem i Norge og være sluttført innen utgangen av året, det vil si 2012.

Eller:

• Representere et teknologisk eller kommersielt gjennombrudd for en bedrift, et produkt eller et særdeles vellykket prosjekt i 2012.

Årets kandidater

Umoe Mandal: Skjold-klassen

Prox Dynamics: Nano-UAV

Aker Solutions/Statoil: Gasskompresjon

Thin Film Electronics: Trykket elektronikk

Statoil: Hot tap

Gassco: PMS-rørstyringssystem

På vei inn mot anlegget til Aker Solutions i Egersund åpenbarer en stillaskledd gul koloss seg i horisonten.

Nye muligheter

Med sin 73 meter lange kropp, 20 meters høyde og 44 meters bredde representerer denne starten på et nytt eventyr i norsk oljeindustri: Den komplette havbunnsfabrikken.

Slike fabrikker åpner for store muligheter, blant annet utvinning på steder der man vanligvis ikke kommer til – som under isen, på felt svært langt fra land eller på store dyp.

Havbunnsfabrikker er Statoils våte drøm, som deler av industrien foreløpig fniser av.

For hvordan skal man egentlig klare å erstatte plattformer og menneskene om bord med ubemannede fjernstyrte fabrikker på havbunnen?

Nærmer seg

Statoil og Aker Solutions har grublet over spørsmålet i flere tiår, men det er først nå de nærmer seg et håndfast resultat med kolossen som vokser fram i Egersund.

Det dreier seg altså om et undervanns gasskompresjonssystem som skal skape nok trykk til å få ut den resterende gassen fra Midgard- og Mikkel-gassreservoarene på Åsgård-feltet, et felt som ligger omtrent 200 kilometer fra kysten av Trøndelag.

I 2015 vil trykket i reservoarene være for lavt til å få stabil produksjon. Denne teknologien er med andre ord utviklet for at fremtidens gassfelt skal utnyttes bedre og ikke se ut som halvspiste middager.

Systemet kommer i form av en havbunnsstruktur med to tørrgasskompressorer, to pumper, to væskeutskillere og fire kjølere som plasseres nær brønnhodene på Midgard (les hvordan prosessen fungerer i faktaboks).

Les også: Oljevennlig stemning på jurymøtet

Innrammet: Havbunnskompressoren til Statoil og Aker Solutions kan være starten på et nytt eventyr i norsk oljeindustri. Foto: Håkon Jacobsen Håkon Jacobsen

Stolt

Resultatet av kompresjonsprosessen er helt enkelt at man øker utvinningen og forlenger levetiden til feltet. Ettersom dette er upløyd mark, har det vært problemer underveis – blant annet med kompressoren og høyspentteknologien.

Men med milliardinvesteringer og hjelp fra de beste hodene er man nå svært nær et produkt som kan skape en ny æra i oljeindustrien, sier prosjektsjef Ole Jørgen Johansen i Statoil.

– Denne er den første av sitt slag i verden. Vi får frem et produkt og en løsning som kan åpne nye markeder for oss. Det er stor interesse for dette internasjonalt siden dette er et essensielt steg mot komplette undervannsfabrikker. Jeg vil påstå at vi nesten er der. Det kan være vi får dette til allerede innen 2020, men det gjelder å finne det rette prosjektet. Det blir i så fall en ny æra, sier han.

– Hva tenker du om at dere og Aker Solutions vinner Årets ingeniørbragd?

– Det er mange ingeniører som har svettet og jobbet hardt for å komme dit vi er nå. Det letteste ville vært å lage en plattform, men det er flott at ledelsen tør å gå for ting som dette. Jeg er utrolig stolt på vegne av alle som er og har vært med på dette prosjektet. Samarbeidet med Aker Solutions har vært upåklagelig. Dette er jo nytt for dem også, men de er veldig flinke her i Egersund, sier han.

Les også: Slik vil en havbunnsfabrikk kunne fungere

Beæret

Den samme stoltheten kan spores hos Knut Nyborg, ansvarlig for subseaprosessering i Aker Solutions.

Nyborg har hatt Åsgard-prosjektet som sin «baby» i flere år og er glad for at byggingen i Egersund går etter planen.

– Dette er en klapp på skulderen for den innsatsen som er gjort over lang tid, både her i Aker Solutions, i Statoil og hos våre underleverandører, sier Nyborg.

Han mener Åsgard-prosjektet viser hvor viktig det er med innovasjon, både teknisk og kommersielt.

– Det er veldig bra å ha et oljeselskap som Statoil. Vi har jobbet med de tekniske ideene i lang tid. Statoil kom inn med en god forretningsmulighet som de fikk satt inn i en prosjektsammenheng med Åsgard gasskompresjon. Statoil har også vært tungt involvert i å utvikle teknologien, også hos underleverandører, sier han.

Anders Storstenvik og Idar Sønstabø i Aker Solutions er henholdsvis ingeniørleder og byggeleder for prosjektet. De sier arbeidet har vært utfordrende, men spennende.

Stor: Gasskompresjonsenheten er av enorme dimensjoner. Her er den sammenlignet med en personbil. Illustrasjon: Statoil

Feiring

– Ingen prosjekter er uten problemer. Man kan ikke bare gange subseaarbeidsformen opp i størrelse. Man må bruke en helt ny metodikk. Men, vi følger planen og leverer når vi skal. Når siste del av prosjektet går ut på lekter sommeren 2014 skal vi feire, sier Sønstabø.

– Det har først og fremst vært veldig artig å komme i gang med leveranseprosjektet etter mange og lange runder med forstudier. Utford-ringen er at det ikke finnes noen form for kokebok. Vi kommer opp i mange problemstillinger som ikke har utprøvde løsningsalternativ. Da må vi gå mange runder, både internt og med Statoil, før vi finner den løsningen vi har aller best tro på. Så vi må gi kreditt til ingeniørene i Statoil. Vi leverer prosjektet gjennom godt samarbeid, sier Storstenvik.

Les også: Skal pumpe inn 35 milliarder på Gullfaks

Stolt sjef

Arbeidende styreformann Øyvind Eriksen i Aker Solutions sier han er stolt over tildelingen av årets ingeniørbragd.

– Subsea gasskompresjon representerer et teknologisk kvantesprang for hele industrien. Aker Solutions har arbeidet med løsningen siden 1985 og vi er svært stolte over resultatene på Åsgard og prisen fra Teknisk Ukeblad, sier Eriksen.

Han er fornøyd med bidragene fra Statoils ingeniører.

– Samarbeidet med Statoils mange dyktige fagmiljøer er avgjørende for at vi kan lykkes med et så komplekst teknologiprosjekt. I tillegg er vi takknemlige for bidragene fra mange, gode underleverandører, understreker han.

Eriksen ser nye muligheter i horisonten.

– Sammen har vi skapt en nyvinning som åpner for store forretningsmuligheter både nasjonalt og internasjonalt, sier han.

– Gir store muligheter

Statoils direktør for teknologi, prosjekter og boring Margareth Øvrum sier Åsgard-prosjektet er første steg på veien mot en komplett havbunnsfabrikk.

– Havbunns gasskompresjon er en game changer. Det er et viktig teknologisprang som vil gi store verdier for Åsgard-feltet, men det er også en nøkkel som hittil har manglet for at vi skal kunne realisere vårt mål om å være i stand til å etablere en havbunnsfabrikk innen 2020. Det gir oss store muligheter på store havdyp og i områder som er lengre fra land og i kaldere strøk enn vi i dag opererer, sier Margareth Øvrum.

Hun er stolt over at selskapet hennes har vært med på utviklingen av teknologien.

– Jeg er utrolig stolt over at Statoil og partnerne tok denne modige beslutningen. Prosjektet viser hvor viktig det er å hele tiden søke etter å ta innovasjonssteg på teknologisiden. Havbunns gasskompresjon er banebrytende teknologi som ingen andre har prøvd før. Det er tøft å velge det uprøvde alternativet, men jeg opplever at det er nettopp dette som kjennetegner Statoil, sier hun.

Les også:

Denne gjengen gjør jobben der både dykkere og roboter må gi opp

Her klatrer Linda utenpå plattformen

– Vi trenger hver eneste dråpe av norsk olje

Eksploderende glass sparer Statoil for millioner