Kombinasjonen av teknologiene gjør det mulig for veiskanneren å lage et fullstendig 3D-bilde av veien og omgivelsene. (Bilde: Roadscanners)

ROADSCANNERS

Denne bilen finner feilene i veibanen før de blir synlige

I opp til 80 kilometer i timen registrerer denne bilen grunnen under veibanen, veisidene, kabler, rør, overflaten av veibanen og skiltene langs veien, uten å flytte på så mye som en eneste stein. 

All data som hentes inn, lagres så for senere analyse. 

– Med denne teknologien kan man finne skadene på veien før de oppstår, og rette opp problemene før de blir synlige for det blotte øyet, forteller Kåre Storvik i det finske selskapet Roadscanners, som har utviklet teknologien.

Forebyggende vedlikehold

Overvåkningssystemet kombinerer georadar, varmekameraer, laserscannere, 3D-aksellerometere og filmkamera. Sammen lager de ulike tekniske løsningene et fullskala 3D-bilde av veien og omgivelsene rundt den. 

– Når sprekker og setninger blir synlige for deg og meg har det allerede skjedd stor skade på veien og dens bæreevne. Ved å benytte seg av denne teknologien vil skaden aldri rekke å bli stor, sier Storvik. 

Han legger til at målet med skannebilen er å gjøre vedlikeholdet av veiene billigere gjennom å forebygge skader på veiene framfor å reparere dem.

Salting: Det mest effektive veisaltet er verst for bilen

Roadscanner-systemet kombinerer georadar, varmekameraer, laserskanner, 3D-aksellerometer og filmkamera.
Roadscanner-systemet kombinerer georadar, varmekameraer, laserskanner, 3D-aksellerometer og filmkamera. Foto: Roadscanners

40 prosent besparelse

Roadscanner er testet ut i et prosjekt finansiert av EU. 

– Der kom det frem at man ved å arbeide på den måten Roadscanner gjør, ved å kartlegge hele veien for så å finne de beste rehabiliteringstiltakene før skaden oppstår, kan spare opp til 40 prosent på vedlikeholdet av veiene, sier Storvik. 

Han mener imidlertid at den reelle kostnadsreduksjonen er ennå høyere enn dette. 

– Ved å unngå store skader kan man også øke veiens levetid, noe som representerer ytterligere besparelser, sier han. 

Vedlikehold av vei: Slik vil forskerne redusere saltingen på norske sykkelveier

God erfaring i nord

Roadscanner ble for første gang testet ut i Norge i 2013, og har siden da blitt tatt i bruk på rundt 500 kilometer med vei i Nord-Norge. 

– Vi har brukt teknologien for å se hvor vi har behov for å utbedre lagtykkelse og kvalitet på den gamle veibanen her i regionen, sier Per Otto Aursand i Statens Vegvesen region nord. 

Aursand forteller at etaten har benyttet seg av bilen i  flere ulike tilfeller, og at teknologien er enkel å bruke, samtidig som den sparer etaten for ekstraarbeid. 

– Målebilen gir oss et godt grunnlag til å planlegge forsterking av veien så vi får riktig bæreevne ved å forsterke på bare de delene av veien som trenger det. På denne måten unngår vi å utbedre veien der det ikke er behov for det, og slipper å bruke mer materialer enn det er behov for, sier han. 

Og legger til at etaten har store planer om å fortsette å benytte seg av roadscanneren.

– Det er ingen grunn til at ikke teknologien skal benyttes langs veier over hele landet. På sikt regner vi med å spare en god del på vedlikehold ved å benytte oss av løsningen, sier han.

Veiskanneren kan brukes både på veier, jernbanestrekninger og flyplasser.
Veiskanneren kan brukes både på veier, jernbanestrekninger og flyplasser. Foto: Roadscanners

Også til jernbane

Til tross for at det foreløpig er Vegvesenet som har benyttet seg av teknologien i Norge, egner den seg, ifølge produsenten, minst like godt for jernbane. 

– I både USA og Frankrike brukes teknologien hovedsakelig på jernbane, sier Storvik. 

Han forteller at selskapet er i dialog med det norske Jernbaneverket om mulighetene for å skanne Ofotbanen.

– Ofotbanen er en jernbanestrekning med mye slitasje, så den vil være en god demonstrasjons- og prøvestrekning for jernbane her i Norge, sier Storvik. 

Kommentarer (3)

Kommentarer (3)