Mens natriumklorid brukes langs de fleste vinterveiene i Norge, benyttes magnesiumklorid i Oslo og Trondheim for å bedre luftkvalitetten ved å redusere noe av svevestøvproblematikken. (Foto: Statens vegvesen)

VEISALT

Det mest effektive veisaltet er verst for bilen

Brukes i både Oslo og Trondheim.

Det kalde været vi opplever for tiden fører til stadig større behov for salting av veier.

Normalt benytter Vegvesenet seg av natriumklorid, et rimelig salt med god effekt. Men dette saltet er ikke nødvendigvis det beste når gradestokken synker så lavt som den har gjort den siste tiden.

– Det er en evig debatt hvilke kjemikaler som er best. Men det stemmer at natriumklorid ikke er det beste saltet til lave temperaturer, bekrefter Alex Klein-Paste, førsteamanuensis ved institutt for bygg, anlegg og transport på NTNU.

Mindre effektivt

Ved veldig lave temperaturer er nemlig de to saltene magnesiumklorid og kalsiumklorid mer effektive enn natriumklorid.

Klein-Paste forteller at man kan slite med å holde veien bar ved kun å benytte seg av natriumklorid når temperaturene blir lave.

– Normalt vil man kunne salte med natriumklorid ned til rundt minus syv grader, sier han. 

Mens magnesiumklorid kan benyttes helt ned til minus 15 grader.

Oslo og Bergen

Vegvesenet har de siste årene gjort en rekke forsøk når det kommer til bruken av ulike kjemikaler i saltblandinger.

Kai Rune Lysbakken i Trafikksikkerhet-, miljø- og teknologiavdelingen i Vegdirektoratet forteller at etaten har testet magnesiumklorid, men at dette i all hovedsak ikke benyttes til salting av vei for å unngå snø og is.

– Magnesiumklorid har vist seg å ha en del andre effekter enn natriumklorid, både positive og negative, sier han.

Saltet trekker til seg fuktighet fra lufta i større grad enn natriumklorid og ved å spre magnesiumklorid vil veibanen holde seg fuktig.

Lysbakken forteller at saltet derfor i all hovedsak brukes til støvdemping på grusveier sommerstid, men også noe når svevestøvproblematikken blir stor på de kaldeste vinterdagene.

– Bruken av piggdekk om vinteren fører til store svevestøvproblemer i flere av de største byene, derfor brukes magnesiumklorid som støvdemping blant annet i både Oslo og Trondheim, sier han.

Negative effekter

Det er flere årsaker til at Vegvesenet heller benytter seg av natriumklorid enn magnesiumklorid på norske vinterveier.

– Først og fremst er natriumklorid både billig og effektivt. Det er ikke noen tvil og at natriumklorid ved normale temperaturer er like effektivt som andre salter, det kombinert med prisen gjør at natriumklorid fort blir førstevalget, sier han.

En annen årsak er mulige utfordringer knyttet til bruken av magnesiumklorid. Blant annet økt fare for korrosjon på kjøretøy.

Det at veien vil holde seg fuktig er nemlig en egenskap som i utgangspunktet ikke er ønskelig ved ordinær vinterdrift.

– Vi ønsker at veibanen skal bli hurtigst mulig tørr ved bruk av salt, sier Lysbakken.

Og legger til:

– Det er også en diskusjon hvorvidt magnesiumklorid kan føre til mer korrosjon eller skader på betong, derfor har vi hittil vært mer restriktive med bruken av det enn med natriumklorid. Undersøkelser viser så langt at det ikke er mer skadelig enn natriumklorid på betong med god kvalitet.