SAMFERDSEL

Det er dyrt å kjøre på hull i veien. Her er systemet som advarer deg i forkant

Ser og rapporterer dårlig veidekke.

I disse banene jobber Jaguar Land Rover med sitt kommende veihull-varslingssystem.
I disse banene jobber Jaguar Land Rover med sitt kommende veihull-varslingssystem. Bilde: Jaguar Land Rover
15. juni 2015 - 20:09

Veihull-varsling. Det er et av Jaguar Land Rovers kommende bidrag til forbedret sikkerhet og veivedlikehold.

Deler demperdata

Prosjektet er todelt. Første steg er å bruke informasjonen som allerede i dag hentes inn av bilens sensorer, og som brukes til å tilpasse understellet til veidekket, og dele denne i sanntid med andre biler.

Som bilprodusenten skriver: Informasjonen som i dag handler om å gjøre kjøreturen mest mulig komfortabel for hver enkelt, kan også gjøres om til «big data» som deles til nytte for andre bilister.

I dag kommer veidekkedataene først etter at bilen har kjørt der.

Neste steg i prosjektet handler om å utvikle en framoverpekende sensor som scanner veien foran bilen og gjenkjenner dårlig underlag, hull, åpne kumlokk og lignende.

Han grunnla Tesla: Han grunnla Tesla. Her er hans nye selskap

Autonomi

Målet er å lage et system som gjør en vurdering av hvor alvorlig skaden på veien er og som er i stand til å automatisk styre bilen unna eller stoppe dersom det er nødvendig for å unngå stor skade eller ulykke.

I veihull-varslingsprosjektet har forskningsavdelingen i Jaguar Land Rover også et samarbeid med bystyret hjemme i Coventry for å se hvordan all denne informasjonen kan brukes til å gjøre vegvedlikeholdet mer effektivt.

Ifølge bilprodusenten har dårlige veier skylda for skader til en samlet kostnad på 2,8 milliarder pund (34 milliarder kroner) i året i Storbritannia.

Les også: Forskere klør seg i hodet over mystisk kumlokk-fenomen

Rullende værstasjoner

Såkalt road status information-teknologi (RSI) er også i ferd med å testes i Norge.

I februar ble en testflåte på rundt 50 volvoer satt i drift i Oslo-området.

Disse skal samle inn løpende data om blant annet vær, føre, friksjon, temperatur og nedbør - og sender disse dataene lvidere via en nettsky-løsning.

Planen er å tidoble testflåten til 500 biler kommende vinter.

Dette er et nordisk prosjekt der samarbeidspartnerne er Statens vegvesen, Trafikverket, Volvo, Sintef, NTNU, VTI, Universitetet i Gøteborg, Luleå tekniske universitet, Road IT og Klimator.

Prosjektet inngår i Statens vegvesens forsknings- og utviklingsprogram «Smartere vegtrafikk med ITS» og skal vare ut 2017.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Les også: Nå blir det vanskeligere å få bilen gjennom EU-kontrollen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.