Flere brune flekker oppstår på veien etter kumlokk. Kan du forklare hvordan fenomenet oppstår? (Bilde: Florin Turcu)
(Bilde: Florin Turcu)

FANTOMMERKER I VEIEN

Forskere klør seg i hodet over mystisk kumlokk-fenomen

Forstår ikke hvordan merkene oppstår.

Rustne kumlokk er et dagligdags syn på norske veier, men har du lagt merke til de brune sirklene som gjerne dukker opp etter dem i veien?

Det har forskeren Florin Turcu ved Christian Michelsens research i Bergen også gjort. Nå ser han, på privat initiativ, etter kloke hoder som kan gi svar på det mystiske fenomenet.

Man ser at merkene oppstår med jevne mellomrom og med avtagende effekt etter kumlokket i kjøreretningen,

Les også: «Rumlefelt» i veien halverte antall trafikkdrepte

Ingen "stempel-og-blekk"-effekt

- Kan det være en stempeleffekt, hvor hjulene som kjører oppå tar med seg rust fra kumlokket og deretter trykker det ned i asfalten etter en dekkomdreining? spør Teknisk Ukeblad.

- Det stemmer nok at dette har noe med dekkene å gjøre. Samtidig må man ta i betraktning at rust utvikler seg svært sakte på kumlokkene, og man har ikke store nok mengder rust til å få en "stempel-og-blekk"-effekt, sier forskeren.

- Hva om hjulene bærer med seg små jernpartikler, og ikke rust? Dette er også mulig. Kanskje oppstår begge fenomenene samtidig? foreslår han.

Les også: Svenskene installerer nye fallemmer i veien

Florin Turcu

Elektromagnetisme? Vedlikehold?

I søken etter svar på fenomenet har forskeren kommet borti mange forklaringer. Noen har foreslått at merkene kan ha oppstått når kumlokkene har blitt plassert på asfalten under vedlikehold. Andre spekulerer i om elektromagnetisme generert av rørsystemet under veien kan ha dratt ioner mot asfalten.

Nå vil forskeren ha hjelp av leserne i Teknisk Ukeblad. Klarer du å komme med en god forklaring på hvorfor fenomenet oppstår?

Send ditt forslag på denne mailen eller legg igjen en kommentar under artikkelen.

Les også:

Dette toget bygger en kilometer spor i døgnet

Denne sykkelveien produserer strøm

«Fjordby» utenfor Oslo skal romme 150.000 mennesker