FORSKER PÅ NANOPARTIKLER: Danskene har nettopp avsluttet et forsøk hvor de har fanget partikler fra motorer som kjører på ulike biodieselblandinger. Resultatet kan bidra til å finne svar på om nanopartikler utgjør større helsefare enn større partikler. (Bilde: colourbox.com)

Dansker kan gi svar på biodieselgåten

  • Kraft

For få uker siden bestemte norske myndigheter seg for å granske hvorvidt diesel iblandet biodiesel på tanken genererer mer helsefarlige utslipp.

Om kort tid kan imidlertid danskene presentere resultater fra et stort forskningsprosjekt som ble satt i gang for å finne ut hvordan den nye biodrivstoffpolitikken påvirker utslippene, og andre konsekvenser biodrivstoff har på det danske miljøet.

20 prosent innblanding

- Vi har tatt en blanding med vanlig diesel iblandet 20 prosent biodiesel basert på henholdsvis raps og slakteriavfall, og testet blandingene på tre ulike motortyper, sier professor Steffen Loft ved Det Sundhedsvitenskabelige fakultet ved Københavns Universitet til Teknisk Ukeblad.

Les også:

Advarer mot biodiesel i fossil diesel: – Svært mange kan bli syke


– Biodrivstoff kan øke kreftfaren

Folkehelseinstituttet: – Dette må forskes videre på

Biodiesel slipper ut mindre partikler enn vanlig diesel, men langt mer av de aller minste partiklene, de såkalte nanopartiklene. Noen forskere frykter de aller minste partiklene kan gjøre større skade ved at de for eksempel trenger lettere inn i kroppens celler, og bidrar til økt risiko for kreft og andre sykdommer.

Fanget nanopartikler

Formålet med den danske studien er å dokumentere eventuelle "sundhetsskadelige" effekter av biodiesel, som følge av det økte utslippet av nanopartikler.

De danske forskerne har blant annet fanget opp partiklene og målt giftigheten av dem.

- En rapport vil ta for seg utslippene til luft, mens en annen rapport ser på toksikologiske effekter av partikler i cellekulturer, sier Loft.

Ikke offentlig

Professoren vil ikke kommentere hvilke resultater forskerne har kommet fram til før rapportene er offentliggjort.

Drivstoff-testene er en del av et større forskningsprosjekt igangsatt av den danske miljøstyrelsen, som tar for seg konsekvensene av EUs biodrivstoffdirektiv.

Innen 2010 skal andelen biodrivstoff i transportsektoren i EU være på 5,75 prosent.

Forskningsprosjekter ser på konsekvenser innføringen av biodrivstoff har for utslipp, bruk av ressurser og landareal, økonomiske og sosiologiske aspekter, samt andre miljømessige konsekvenser.

Les også:

Sørensen krever svar

Vil bremse satsing

Biodiesel i fossil diesel: <br/> Solheim sier nei til forbud