Bruk heller historier og eksempler for å beskrive deg selv enn tradisjonelle CV- og søknadsgrep, mener eksperter på personlig merkevarebygging. (Bilde: Julio PELAEZ)

CV PÅ NETT

5 tips til hvordan du bygger CV på nett

Uansett om du er på jobbjakt eller ei.

CV er blitt mer aktuelt med sosiale plattformer, mener Arve Kvalsvik, leder i Evidente og spesialist på HR og employer branding.

– Fra å ha ligget gjemt i en skuff, kun til bruk i rekrutteringsprosesser, lever den nå sitt eget liv ute på ulike sosiale plattformer, sier Kvalsvik.

Han legger til at CV-en har fått noen nye funksjoner utenom utdanning og erfaring.

– Nå viser den anbefalinger fra andre, presentasjoner og videoer en har laget, nettverk, bloggartikler en har skrevet, diskusjoner en deltar i og så videre.

Les også: Dette blir ingeniører spurt om på jobbintervju

1. Begynn tidlig

Even Sandvold Roland leder byrået Rotor og holder foredrag for studenter om personlig merkevarebygging.

Han oppfordrer studenter å tenke profilering på nett allerede når de studerer.

– Personlig merkevarebygging er et tidkrevende og langsiktig prosjekt. Du må begynne tidlig uansett om du er på jobbjakt eller ei, sier Sandvold Roland.

Han sier at det er flere som studerer og mange som studerer det samme. Det er viktig å skille seg ut for å få den jobben man vil ha.

– De aller mest spennende jobbene går fortsatt til de som klarer å synliggjøre seg utover gode karakterer fra studiene.

Les også: Dette ser ikke bra ut på CV-en

2. Legg ut arbeidsprøver

– Utfordringen er å vise dem som ikke kjenner deg hva slags menneske du er og hva du er i stand til, sier Sandvold Roland.

Hans forslag er å legge ut arbeidsprøver, oppgaver og prosjekter man har vært med på.

– Bruk blogg, Linkedin, Facebook og andre sosiale medier for å få ut eksempler på ting du har laget. Bruk heller historier og eksempler for å beskrive deg selv, fremfor klisjeene alle bruker i søknadsbrev og CV.

Les også: Slik gjør du deg attraktiv på LinkedIn

3. Utvid nettverket

Sandvold Roland presiserer at en av fallgruvene ved å lage en blogg som handler om for eksempel fag, er at den når ut bare til venner og familie.

– Skal den ha en karrieremessig verdi bør den nå mennesker og arenaer som du ellers ikke ville vært i kontakt med.

Det kan være lurt å invitere flere med samme interesser til å gjesteblogge. Er det personer som du har jobbet sammen med, kan det gi inntrykk av hvordan det er å jobbe med deg. 

Ifølge Sandvold Roland spiller referanser og personlige anbefalinger en viktig rolle når man skal søke jobb.

– En bekjent av meg jobber som utvikler. Som jobbsøknad lagde han en enkel spørreundersøkelse som han sendte ut til venner og bekjente. Spørsmålene handlet hva han er god til, hvilke fagområder han kunne, og så videre. Så lagde han en app som viste alle dataene fra undersøkelsen på en elegant og interaktiv måte.

Han sier at den type søknader viser at man er kreativ og har ferdigheter som er relevante for jobben.

Les også: 7 intervjuspørsmål som avslører mer enn du tror

4. Bruk tittelfeltet riktig

Sandvold Roland sier at Linkedin gir store muligheter for å skape sin CV på nett.

Han anbefaler at man er oppmerksom på rettskriving og tittelfelt. Han sier at det er særlig studenter som bør gå i skammekroken når det gjelder tittelfelt på Linkedin.

– Hos mange står det bare «student», og det sier meg absolutt ingenting. Bruk tittelfeltet på Linkedin riktig. Det må gi tydelig informasjon om hvem du er, ellers kan du gå glipp av muligheter.

Han sier at det også er få som bruker oppsummeringsfeltet som skal gi overblikk over ditt arbeid og hvem du er.

Les også: Dette bør du spørre om på jobbintervju

5. Anbefal andre Even Sandvold Roland leder byrået Rotor. Kilian Munch

5. Anbefal andre

I tillegg bør man legge inn på Linkedin hva man har gjort ved siden av jobb og studier, som kurs, prosjekter og seminarer.

– Bruk ferdighetslisten, og sørg for å bruke riktige fagbegreper og uttrykk. Det øker sannsynligheten for at andre finner deg, sier Sandvold Roland.

Til slutt sier han at i stedet for å vente på at noen andre gir deg anbefalinger for jobben du har gjort, sørg for å anbefale andre.

Googler arbeidssøkere

I Nova kobles toppstudenter og unge yrkesaktive med næringslivet. Daglig leder Sverre Haugen sier at det er nå det er tid for å bygge opp en personlig merkevare.

– Vi er inne i en kommunikasjonsrevolusjon. Velger man å ta et aktivt grep for å bli mer synlig, er det lurt å gjøre det nå fordi det er rom for det, sier Haugen.

Han sier at flere arbeidsgivere sjekker profilen din på Linkedin, men det er også en del som gjør internett- og bakgrunnssøk før du blir kalt inn på intervju.

– Det påvirker at du som arbeidstaker ikke har full kontroll på hva som kommer ut om deg. Jeg tror ikke man skal være redd for hva man gjør eller sier på sosiale medier, men man bør ha et bevisst og reflektert forhold til hva man legger ut, sier Haugen.

Les også: Så mye tjener nyutdannede sivilingeniører

Fremtidig atferd

Haugen sier at det er tre forhold som spiller en viktig rolle når man skal ansette en ny person.

Arbeidsgivere vil som oftest ha noen som

  • presterer godt
  • er genuint motivert og opptatt av jobben/faget
  • kan bidra og vil passe inn i arbeidskulturen

Haugen sier at tidligere arbeidserfaring og atferd kan være med på å vise hvordan man vil være i den fremtidige jobben.

– Tidligere atferd er jo beste predikatoren for fremtidig atferd. Nye kommunikasjonskanaler gir deg mulighet til å vise til hva du brenner for og har gjort før. Sporene du legger igjen på nett blir bevis på at du faktisk er så motivert som du påstår i et intervju.

Les også: Dette er toppstudentenes utstillingsvindu